Mekong met de boot (expeditie)

Hallo allemaal,
Ik vertrek eind oktober naar Vietnam met de bedoeling de Mekong op te varen vanaf de Mekongdelta in zuid Vietnam zo door Cambodja naar Laos en Thailand en in de mate van het mogelijke via andere bevaarbare rivieren verder naar China, Myanmar of mogelijk zelfs India.
Klopt dit wordt een expeditie, maar misschien eerst wat meer over mij zelf.
Ik zelf ben een 25 jarige jonge man met 4 jaar professioneel vaar ervaring in de passagiervaart op binnenwaters, voornamelijk de Schelde.
Daarvoor heb ik in verschillende landen gewoond en/of gewerkt zoals Engeland, Spanje, Syrië en Algerije.
Ervaring heb ik maar wat ik nodig heb is concrete informatie over Zuid Oost Azië, de rivieren en stromen en de bevaarbaarheid ervan, de bureaucratie en wetgeving in die landen, ziektes zoals knokkelkoorts en malaria, en zo veel meer EN tips.

Merendeel van die informatie zal ik bij de ambassades van die landen kunnen bekomen, maar het is altijd interessant om ervaring uit te wisselen en tips te krijgen van mensen die een gelijkaardige reis ondernomen hebben. Alle reacties welkom.

What’s the plan. Namelijk een boot te kopen ter plaatse, zelf bijwerken en aanpassen voor een lange rondvaart van de monding van de Mekong in Vietnam tot ofwel China, Myanmar of India, naargelang de bevaarbaarheid van de rivieren.
Het oorspronkelijke idee was dit te doen met een goede vriend van mij die een professionele scheepstimmerman is uit Manaus, Brazilië. Maar om familiale redenen kan het zijn dat hij zal moeten afhaken. Met of zonder hem vertrek ik toch, het ticket is al gekocht en men werk opgezegd. Ik vertrek de 27ste oktober 2009 en kom pas terug de 11ste maart 2010.

Wish me luck,

Dank bij voorbaat

Younes

Younes,

Interessant plan. Ik ben net terug van een verblijf van 1,5 jaar in Laos en zou je willen aanraden nog eens goed na te denken over je plan. Er zijn in ieder geval twee dingen waar je even goed over na moet denken. Je wil de Mekong stroomopwaarts opvaren. Dit is met name tijdens het regenseizoen een behoorlijke klus vanwege de sterke stroming. Daarnaast is de Mekong op een aantal plaatsen ronduit een gevaarlijke rivier (o.a. onderwater gelegen rotsblokken). Je moet er ook rekening mee houden dat indien er wat gebeurt je niet snel op hulp of medische assistentie kan rekenen. Grote delen van de rivier gaan door nogal afgelegen gebieden en er is ook niet zoveel verkeer op de rivier als vroeger, omdat alle grote plaatsen nu over de weg te bereiken zijn. Ik hoop nog wel wat van je te horen.

Met vriendelijke groet,

Frank

Dag Frank,
Dank je voor de reactie. Klopt, tegen de stroom in maakt het er zeker niet gemakkelijker op. De redenen waarom ik verkies vanuit Vietnam te vertrekken en niet vanuit het Noorden naar het Zuiden heeft voornamelijk te maken met de bevaarbaarheid van de Mekong. De delta in het zuiden laat zich gemakkelijker bevaren waardoor ik geleidelijk aan de Mekong leer kennen, van gemakkelijk naar moeilijk. En op en langs de delta zijn er veel meer boten, mensen, steden en dorpen, als het dan blijkt dat ik een aantal vitale onderdelen, medicatie,… nodig heb of vergeten ben, kan ik die nog altijd in de nabijheid vinden.
Ik vertrek liever van uit een dicht bevolkt gebied naar het “onbekende” en ik wens zo ver mogelijk te geraken met de boot. In omgekeerde richting is dat niet mogelijk, ik weet van in het begin dat de delta het eindpunt is, daarna komt de zee.

Het moet natuurlijk altijd menselijk blijven, mocht het te moeilijk worden op sommige stukken dan vind ik wel een alternatief.

Frank wat zijn je ervaringen in Laos, laat iets weten, je kan me altijd bereiken op duncan7@hotmail.com.

Dank je en tot ziens

Younes