Over een paar weken ga ik samen met mijn vriendin naar Vietnam en had ik nog een vraagje over de Mekong Delta. Ik zou namelijk het liefst vanuit HCMC naar de Mekong Delta gaan en daar een tweedaagse tour over de rivier hebben en daarna doorreizen naar Phu Qouc Island.
Heeft iemand suggesties voor ons wat we het beste kunnen doen of waar we hier voor precies moeten zijn en of dit zo ook allemaal mogelijk is!
In HCMC worden in het backpackers district vele tours naar de Mekong Delta aangeboden bij de vele reisbureau’s daar. Ook kun je deze meestal bij je hotel regelen. Twee dagen worden inderdaad aangeboden. En het is het zeker waard, is mijn persoonlijke ervaring.
Volgens mij is het ook mogelijk om vanuit de Mekong Delta naar Phu Quoc te gaan. Een aantal mensen op dit forum hebben ervaring met een boot naar Phu Quoc. Misschien dat zij je nog wat preciezere informatie kunnen geven.
Wat je ook kunt vragen, is naar de mogelijkheden bij een reisbureau. Vaak kunnen zij wel wat regelen.
Deze twee daagse tours zijn volop te boeken bij diverse bureautje zoals Anne-Jitske al schreef.
Ik ken je budget niet maar reken dan rond de $400 a $600 voor twee peronen. Deze tours gaan bijna allemaal via Cai Be naar Can Tho.
Goedkoper is om een tour te boeken per auto. Voor 2 personen prive ( ook de rondvaarten en de reis).
Ophalen Saigon naar Cai Be ( rondvaart en bezichtingen, lunch enz.) naar Can Tho met auto ( prive chauffeur en overnachten en bezoek drijvende markt Cai Rang en dan naar Rach Gia, om daar de ferry richting Phu Quoc te nemen. Kost rond de $600. Afhankelijk welk hotel je pakt in Can Tho maar het vervoer naar Rach Gia en de ferry is geregeld.
Met een lijnbus is goedkoper maar minder comfortabel en wat langere reistijd.
Bij een 2 daagse tour komt dit er nog bij.
Op de onderstaande link heb je een overzicht met de links naar alle maatschappijen die de overtocht verzorgen met prijzen en tijden.
Dat zijn flinke bedragen die ze noemen. Wij zijn vanuit HCMC via de mekongdelta naar phnompenh gegaan en dat kostte in ieder geval minder als 100 dollar p.p. Vanuit PP kun je per bus naar sihanoukville voor een appel en en ei. Er gaat vast een bootje vanuit hier naar Phu quoc.
Natuurlijk kan het goedkoper maar ik, want dat was de vraag, heb een indicatie gegeven voor een boottocht met ophalen in Saigon dan naar de boot in Cai Be met overnachting en excursies.
Deze kosten rond de $400 en meer en dat is een reele prijs; zie de link erbij.
Ook heb ik de prijs gegeven voor een privereis, met privechauffeur en gids en een priveboot tijdens de rondvaarten en een goed 4 sterren hotel in Can Tho en de reis per prive chauffeur naar Rach Gia en vliegtuig terug naar Saigon.
Dit zijn tegenwoordig hele normale prijzen in Vietnam.
Ik zie ook wel, dat wanneer ik naar Vietnam ga mijn budget hoger is dan van een gemiddelde backpacker, die hier een reactie geeft.
Maar er zijn nu ook eenmaal mensen die niet voor de goedkoopste optie gaan en wat meer willen uitgeven voor wat luxe, is natuurlijk verschillend voor iedereen.
Deze mensen bekijken ook forums zoals deze en schrikken zich een hoedje wanneer ze een 4 of 5 sterren hotel boeken en $200 voor een kamer betalen terwijl de indruk wordt gewekt dat dat veel te duur is.
Wij zitten 70 dagen per jaar, al 5 jaar,voornamelijk in Saigon en mijn kamer zit rond die prijs.
Ik heb ook kamers in het backpackers gedeelte gezien, maar dat is niet mijn ding.
Ik vind dat ik een andere optie mag geven aan die mensen en deze ook gerespecteerd wordt.
Het merendeel van de nederlanders die naar Vietnam gaan zijn nog altijd mensen die voor wat meer luxe gaan; alleen deze zie je niet zoveel op forums maar lezen ze wel.
Maar zoals Anne-Jitske al schreef, ga je oriënteren en kies voor je zelf de vakantie en vergelijk de prijzen en een voor jouw comfort met diverse bureautjes. En hopen dat het allemaal uitkomt.
Op een forum als deze kun je dan zoeken naar een vraag die je bezig houd. Niet gevonden kun je altijd een vraag stellen.
Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd heb gestoten want dat was echt niet de bedoeling.
Wanneer wel mijn excuses.
Even off topic: Ton, ik waardeer je bijdrage juist enorm. Het is goed om onderscheid te maken tussen verschillende typen reizigers. Zo is er ook voor ieder wat wils te vinden op het forum. Dat maakt het beeld juist alleen maar completer. Dus bedankt!