meerdere vragen reizen australie

Binnen 3 tot max 6 maanden wil ik voor de 2de keer naar Australie om lekker rond te reizen. Ben tussen 2005-2006 een jaar op een WHV geweest en een top jaar gehad.

Aangezien mijn Engels niet vloeiend is en ik dus niet alles precies begrijp vraag ik aan jullie wat hulp/uitleg.

Wat zijn nou precies de regels omtrent het elektrisch roken met nicotine? Zaan en willem, nogmaals bedankt voor de info die jullie hadden gevonden, in grote lijnen begrijp ik het maar mijn Engels:crybaby:

Wat voor papieren en informatie heb je nodig om een Subclass 600 visum aan te vragen, 12 maanden?

Ik heb gelezen dat je met dit visum ook 2 jaar kan blijven als je voor het einde van het eerste half jaar Australie verlaat, zodra je weer binnen komt is het visum weer een jaar geldig. Kan je dit meerdere keren, 2 of 6,7,8… keer doen en wat zijn hier de regels/voorwaarden voor?

Waar kan je het beste een reisverzekering afsluiten en zit er nog verschil tussen de verzekeringen?

Ik wil graag een wat grotere camper/ kleine motorhome kopen, maakt het nog iets uit waar in Australie? Qua prijzen en aanbod. Zat zelf te denken aan WA vanwege het makkelijk verlengen van de Rego.

Kan je in NL al een Aussie bankrekening open? Zo ja, is dit handig, bij welke bank dan aanvragen en waar is dit te doen?

Ik wil naar NZ en Tasmanie, is dit goed te doen met de boot en weet iemand wat hier de kosten voor zijn of is het vliegtuig een betere optie? Zou graag met de camper gaan, na hoeveel weken het je het wel gezien? Mijn plan is grotendeels geen plan. Weet in grote lijnen wel hoe en wat ik wil doen maar er is totaal geen tijdsplan.

Heeft er iemand informatie/ervaring met een cash passport, een soort prepaid creditcard?

Hallo Sjakie,
eindelijk op het goede forum? Welkom. Over het roken heb ik bij Reisgenoten al voldoende gezegd. Nicotine is niet te koop in Australië, is illegaal. Mensen bestellen het wel vanuit het buitenland maar als je rondreist is dat lastig. Verder zijn er bij diverse webwinkels allerhande aromaten te koop waarvan sommige, zegt men, een tabaksaroma hebben.

Voor het subclass 600 visa heb je niets anders nodig dan voor elk ander toeristenvisum. Wat betreft de 2 jaar, dat hebben wij zelf ook gedaan. Het is namelijk een multiple entry visa, een visum waarop je meerdere keren mag binnenkomen maar wel binnen de periode waarvoor het is afgegeven, in dit geval een jaar. WE deden het zo dat we in reisden, na 10 maanden uitreisden voor bezoek aan kinderen en kleinkinderen en zorgden dat we na bijvoorbeeld 11 maanden en 3 weken weer terug waren. Op dat moment ging de periode van een jaar weer in. Maar let op, een jaar verblijf in Australië. Reis je na twee maanden weer uit, dan kom je er op dat visum niet meer in omdat dan de geldigheid van je visum verlopen is.

Je zou NZ dus binnen het eerste jaar kunnen doen. En gaan vliegen, met de boot is geen optie. Wij hebben het indertijd overwogen om de motorhome mee te nemen maar dat is veel te duur en de kans op schade is redelijk groot. Dus hebben we in NZ een auto gehuurd. Camper huren kan natuurlijk ook.

Camper kopen in Australië zou ik in WA doen. Wij kochten indertijd in NSW, zijn naar Queensland gereden omdat daar het registreren veel goedkoper was maar zijn na een jaar overgestapt naar registratie in WA. Daar wordt geen jaarlijkse keuring gevraagd en de ‘wegenbelasting’ was ook nog eens een stuk goedkoper.

Een reisverzekering hebben we al die jaren niet gehad. De camper was goed verzekerd en voor de medische kosten etc. kun je je melden bij Medicare, een soort ziekenfonds. Na aankomt in Australië erheen (ze zijn overal) met je visum en een bewijs dat je in Nederland verzekerd bent. Dan krijg je ter plekke een voorlopig bewijs van inschrijving en later een Medicare card. Mijn vrouw is tijdens onze reis twee keer geopereerd en aan een gebroken pols geholpen. Ze ging ziekenhuis in en ziekenhuis uit zonder dat we een cent hoefden af te rekenen. Medicare heeft deze overeenkomst met een aantal landen van waaruit veel mensen zijn geëmigreerd. Andersom werkt het net zo. Kijk eens hier, wellicht met iemand die je kan helpen met je Engels: https://www.humanservices.gov.au/customer/enablers/participating-rhca-countries.

En dit:
*MEDICARE
De Australische overheid is de zogeheten ‘Reciprocal Health Care Agreements’ overeengekomen met Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen, Finland, Malta, Italië én Nederland. Dat betekent dat wanneer je als Nederlander naar Australië reist, je in aanmerking komt voor gesubsidieerde medische zorg.

Wanneer je een pasje van Medicare aanvraagt kun je gratis gebruik maken van het Australische ziekenfonds.
*komt van deze website: http://www.australie.nl/nb/indexaus42_site.html

Wat de bankrekening betreft weet ik het niet. Wij hebben de rekening geopend zo gauw we in Australië waren.

Ook met een cash passport hebben we geen ervaring. We gebruikten onze Visa card niet als credit card maar als debit card, dat wil zeggen dat we er geld op stortten en hem als een bankpas gebruikten. Leverde meer rente op dan bij de bank.

Tot zo ver voor nu,

Groet

PS. In welke regio woon je?

Willem

Hallo Willem,

Ik las dat je met het vliegtuig, of boot, wel wat nicotine mag invoeren als je iets van een dokters verklaring hebt. Kan je zoiets van de huisarts krijgen? Ik ben eigenlijk helemaal gestopt met roken op heel af en toe een enkel sigaretje en damp alleen. En wat zou er gebeuren als ik een paar flesjes meeneem, nemen ze het in beslag of zal je gelijk een boete krijgen? Als ik weet waar en wanneer ik ergens aankom kan ik dan wat flesjes opsturen naar het hotel?

Om het visum aan te vragen heb ik dus eigenlijk alleen een geldig paspoort, bank gegevens met voldoende saldo en een creditcard nodig? Moet er een pasfoto bijzitten of moet je er 1 meenemen? Ik las ook dat je je geboorteakte moet meesturen, is dat ook voor ons, NL, van toepassing? Ik begrijp van jou dat je met een 12 maanden visum binnen dat jaar erin en eruit kan zo vaak je wil maar aan het eind van het jaar, zoals jullie geval vlak van te voren weer binnen komt dan krijg je weer een visum voor een jaar maar als je na 14 maanden eruit gaat dan is het visum niet meer geldig?

Wat zijn ongeveer de kosten voor een boottocht naar NZ of Tasmanie? Wat bedoel je met de kans op schade, ga je met een vrachtschip of een veerboot? Vliegen is natuurlijk makkelijk en snel en goed betaalbaar maar weegt het dan nog op tegen de huurkosten van een auto/camper?

Een camper kopen in WA leek mij ook het beste, heb geen zin om van NT terug te moeten naar NSW of extra kosten te hebben om het toch in NT te regelen. In WA kan je hiervoor toch bellen, hoe of waar moet je betalen? Ik las dat je zelf ook met een motorhome heb rond gereisd, wat zijn daar ongeveer de kosten van. Klopt het dat het met het gewicht te maken heeft? Dan heeft WA alleen maar voordelen, makkelijk de rego regelen, kost daar dus minder als ik het goed begrijp en het is ook nog het voordeligste om naar Perth te vliegen.

Met de reisverzekering bedoel ik zorgverzekering, die hebben jullie toch wel nodig gehad, is toch verplicht? De medicare card ben ik van op de hoogte. Altijd verstandig en makkelijk aan te vragen. Vorige keer dat ik er was had ik, wij was met een vriend, had ik de kaart niet aangevraagd hij was gevallen met voetballen en had zijn sleutelbeen gebroken. We zijn een paar keer in het ziekenhuis geweest en hebben alleen zijn gegevens opgenomen maar ze hadden nooit om de kaart of zelfs zorgverzekering gevraagd en hij heeft nooit iets hoeven te betalen, maar dan praten we wel over 10 jaar geleden.

Extra geld op de creditcard zetten is ook een optie maar zit je niet erg vaak met de toch wel hoge kosten van het gebruik ervan?

Ik kom uit Almere, de stad waar alles kan, vooral je naar de ***** helpen.

Groeten Sjakie

Sjakie,

ik heb een Australisch bedrijf gemaild of ze nicotine naar je hotel kunnen sturen, zo gauw ik wat weet, meld ik het.

Visum is een elektronische aanvraag, je moet je paspoortnummer opgeven, verdere adresgegevens en je moet via het net betalen. Geboorteakte komt niet ter sprake.

Voor Medicare moet je inderdaad kunnen laten zien dat je in Nederland verzekerd bent.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met hoge kosten voor de credit card als bank card. Je betaalt en daarmee uit. Alleen de jaarlijkse kosten voor de kaart.

Groeten,

Willem

Dat van dat visum heb je verder goed, je krijgt bij het inreizen binnen een jaar weer toestemming om een jaar te blijven, nog steeds op het oorspronkelijke visum.

Over kosten voor een motorhome rijden kan ik je weinig vertellen. Wegenbelasting zou je voor een camper van 15.000 dollar en onder de 4,5 ton 450 dollar per jaar kosten. Verzekering hangt af van WA of All Risk, eigen risico etc.

Van Melbourne naar Tasmanië ga je met de pont, daar rijd je de camper zo op. Naar NZ zou je met een vrachtschip moeten, veel gedoe en erg duur.

1 like

Hallo Willem,

Bedankt voor alle info en moeite die je doet. Het maakt het allemaal een stukje makkelijker.

Om met mijn creditcard te betalen kost me dat €4,50 per transactie of €2,25 + 1% koersopslag, vandaar dat ik de kosten, zeker om regelmatig te gebruiken best wel prijzig.

Een camper onder de 4,5 ton mag je nog rijden met een B rijbewijs, zwaarder word het een C rijbewijs met hogere wegenbelasting, klopt dat zoals ik zeg? Niet dat het voor mijn rijbewijs uitmaakt want ik heb ze bijna allemaal, ga nog even snel mijn E halen dan heb ik A, B, C, D, E. Wat heb je zelf voor camper gehad en was dat een bewuste keus of zou je liever een ander merk hebben gereden? Als ik naar Perth vlieg kan ik dan het best daar kijken voor een camper of in de omliggende plaatsjes of is er genoeg keus?

De rest van mijn vragen zijn nu duidelijk. Zullen vast nog wat vragen komen maar die stel ik dan wel weer. Moet nog even een paar dingen regelen maar ik denk dat ik volgende week het visum al kan aanvragen. Zal laten weten hoe alles verloopt, misschien heeft een ander er dan ook nog wat aan.

Groeten Sjakie

Hallo Sjakie,

kijk een naar de debitcard Debitcard aanvragen? Zo hebben wij onze Visacard ook gebruikt. Geld er op storten en als bankcard gebruiken, zonder extra kosten. En je kunt in Australië vrijwel alles, ook kleine bedragen, met een credit (debit) card betalen.
Voor het kopen van een camper kun je oriënteren op Gumtree, een soort Marktplaats, http://www.gumtree.com.au/s-campervans-motorhomes/perth/page-4/c20011l3008303?sort=rank
En hier nog een link: http://www.quicksales.com.au/SearchResults?Query=(((Category1%3D[Caravan%20%26%20Camping]){%26}(Category2%3D[Motorhomes%20%26%20Campers]))%26((State%3D%5BWestern%20Australia%5D)%7B%26%7D(Region%3D%5BPerth%5D)))&SortBy=Price&Limit=30&Offset=0

Onze camper hebben we indertijd nieuw gekocht, was natuurlijk ons huis op wielen, 8,5 meter lang, 8,5 ton zwaar op een ISUZU NPR 480 chassis. Merk was Swagman, te zien op onze website onder Dutch Jumbo. Het was een Swagman Signature 28 voet. http://images.australialisted.com/nlarge/u2183_swagman_signature_series_28ft_isuzu_a-class_motorhome_19850075.jpg

En anders googelen op ‘camper dealers Perth’ of ‘motorhome dealers Perth’. Wel opletten dat je niet bij een bedrijf in Perth in Schotland terecht komt.

Groet,
Willem

Hallo Willem,

Ik kan hetzelfde doen met mijn creditcard, stort er dan extra geld op.
Gumtree heb ik al regelmatig bekeken, staan leuke campers op. Vind het wel weinig aanbod, perfect land op er met de camper op uit te trekken maar in ons kleine kikkerlandje is een veelvoud aan aanbod. Quicksales kon ik niet maar ga het rustig bekijken.

Wat een huis, meer dan genoeg ruimte. Dit valt wel ver buiten mijn budget maar zie mezelf er zo mee rijden. Kon je overal makkelijk rijden en overal makkelijk een campingplaats vinden?

Ik ben nu bezig om het visum aan te vragen, eindelijk door de hele lijst heen en moet nu betalen. Ik moet $135 betalen maar is het niet iets van $340 voor 12 maanden? Ik heb uiteraard 12 maanden ingevuld. Zal ik moeten bijbetalen als ze hebben besloten of ik dit visum met 12 maanden krijg of misschien maar 3 maanden, of heeft het ermee te maken dat het een toeristen visum is en geen bijvoorbeeld business visum?

Had je al iets gehoord of een bedrijf flesjes met nicotine kon versturen?:smoke:

Groeten Sjakie

Hallo Sjakie,

Hier een stukje tekst over het visum dat jij aan het aanvragen bent. https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/600- Er staat dat het 600 Visa wordt afgegeven voor 3, 6 of 12 maanden en dat de prijs varieert van 135 tot 340 dollar. Voor jou zal het dus op 340 dollar uitkomen.
Ja, zelfs wij vonden makkelijk plekken om niet op caravan parks te verblijven. We hebben in 6 jaar tijd zo’n 95% van de tijd ‘in het wild’ gestaan. Maar we hadden dan ook zonepanelen, generator, grote koelkast en flinke diepvriezer en, zo ongeveer het belangrijkste, dik 200 liter water aan boord.
Over die nicotine zal ik nog eens navraag doen. Wellicht weet een Australische vriend er iets op.
Voor een camper kun je ook eens kijken op de website van de CMCA, de Australische kampeerautoclub. www.cmca.net.au en dan naar Members Market. Daar ook campers al deze: https://www.cmca.net.au/services/members-market/5712-q84139. De Toyota Coaster is heel populair en erg betrouwbaar.
Tot zo ver voor nu.
Groet,
Willem

Hallo Willem,

Het stukje tekst heb ik ook gelezen, meerdere keren zelfs, maar ik heb de hele visum aanvraag ingevuld aangegeven dat ik voor 12 maanden wil gaan en er vanuit ga dat ik dan $340 moet betalen en niet $135 zoals ik nu moet betalen. Moet ik nu $135 betalen en later als ik de bevestiging heb dat het 12 maanden visum is goedgekeurd de andere $205 betalen?

Het zal vast een top tijd zijn geweest, alle luxe en voorzieningen bij de hand and no worry’s. Ik hoop zelf ook een camper te vinden met die voorzieningen, heb er gelukkig genoeg gezien die over het meeste bezitten. De toyota coaster staat bij mij ook hoog op het lijstje, goede ruimte en voorzieningen. Ik zal eens gaan kijken op de site’s. Nogmaals bedankt voor alle moeite, het is erg prettig om alles te kunnen vragen en er een serieus antwoord op te krijgen.

Groeten Sjakie

Nou, wat het visum betreft denk ik dat er toch iets niet helemaal goed gaat. We hebben zowel het 6-maands als het jaarvisum aangevraagd en steeds direct betaald wat het kostte. In 2010 betaalden we Aud 105 voor een 6 maanden visum. Ik heb een vriend in Adelaide gevraagd er even over te bellen en eens wat rond te vragen over de nicotine.
Groet, Willem

Hallo Sjakie,
vriend heeft gebeld en de 135 Aud klopt. Hieronder zijn antwoord. Ze zeiden ook dat als ze een e-mailadres hadden gehad, ze het je rechtstreeks hadden laten weten.

***Here you go…
Sub class 600 visa, $135 per person.
Instant response over the phone. If I had known their email address, they would have sent the info direct to them.

Cheers,
Peter

En dit kreeg ik van de nicotinemensen:
Hi Willem,

Thanks for contacting soulblu.

You could purchase nicotine eliquids from our online website which gives you access to get nicotine imported to anywhere in Australia.

http://soulblu.co.nz/

Please feel free to contact or email us, if any further queries.
Thanks
Sabby

Dus op hun website kun je nicotine kopen die ze dan voor je versturen naar elk adres in Australië. Ik heb ook even gekeken en de levertijd is 3 tot 5 dagen, het spul komt uit Nieuw Zeeland. Het is er met allerhande smaakjes, maar ook puur, zo te zien. Er staat dat ze telkens voor 3 maanden mogen leveren maar ik kan niet uitvinden hoeveel je voor 3 maanden nodig hebt. Je kunt in Australië wel dingen naar een postkantoor laten sturen dus als je weet dat je over een week ergens bent, kun je het daarheen laten sturen.
Maar zoek maar iemand die goed Engels spreekt en verdiep je in de website van soulblu.
Groeten,
Willem

E-liquid met nicotine is in Australie inderdaad niet te koop. Wel gewoon te bestellen voor ons hier aangezien ik zelf ook ‘vape’. Je kan gewoon een paar flesjes in je koffer doen. Ben zelf al een paar keer op en neer naar NL geweest heb nooit geen problemen gehad. Mocht je het niet in je koffer mee willen nemen mag je het ook naar mij sturen (en dan ophalen als je hier bent of ik kan het op de post doen). Ik zit vlakbij Cairns

Hallo Willem,

Top, dit was de laatste bevestiging die ik nodig had. Ik heb niks met computers en heb er ook de ballen verstand van. Nog 1 vraagje erover, er word je gevraagd of je al een reis/zorgverzekering voor Australie hebt, ik heb nee ingevuld omdat ik het nog niet heb aangevraagd en dit met een paar minuten is af te sluiten, zullen ze hier moeilijk om kunnen doen? Als dat zo is dan sluit ik er liever vast 1 af maar ik wacht liever tot de bevestiging binnen is en ik weet wanneer ik vertrek zodat ik daar de verzekering op kan afsluiten.

Had dit al eerder geschreven maar blijkbaar niet bevestigd.

Soulblu heb ik een mail gestuurd en kreeg te horen dat je zelf ongeveer 8-9 flesjes van 50ml, 400-450ml totaal mag invoeren. Dit is voor 3 maanden. Ik vind dit nogal veel, moet je toch wel flink aan dat ding lurken, maar ik vind het prima. Je kan ook makkelijk bij hun op de site bestellen en heb je het met een paar dagen waar dan ook in Australie binnen.

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie. Kan je mij vertellen waar je het zelf bestelt en of het nog uitmaakt waar je het bestelt? Is het allemaal dezelfde kwaliteit/merk en maakt het nog iets uit voor de kosten? Ik kan bijvoorbeeld hier vlakbij naar een winkeltje maar ga ik naar het centrum dan ben ik voor hetzelfde vaak tot zeker 25% meer kwijt. Als ik vertrek dan neem ik zelf wat mee in mijn tas en ik was al van plan om een pakketje op te sturen en daar ook wat flesjes in te stoppen. Bedankt voor het aanbod maar ik hoop, als mijn planning een beetje werkt, dat ik pas volgend jaar ergens in Cairns uitkom. Ik wil beginnen in Perth, langzaam aan richting Melbourne, in maart de formule 1 bezoeken, daarna met de camper een aantal weken naar Tassie, door het midden naar Uluru en verder naar het noorden en dan??? oost of west, verder heb ik nog niet echt aan een planning gedacht.

Het visum heb ik inmiddels aangevraagd en nu is het wachten op bevestiging. Geduld is niet mijn beste eigenschap dus deze week kan mij niet snel genoeg voorbij gaan, ook al hebben we nu eindelijk zomer in NL.

Hallo Sjakie,

dat je geen reis- of zorgverzekering voor Australië hebt klopt. Maar je hebt in Nederland natuurlijk wel een zorgverzekering. Het bewijs daarvan moet je meenemen tijdens je reis. Met dat bewijs, je paspoort en de kopie van de bevestiging van je visum ga je vervolgens naar een kantoor van Medicare. Verder heb ik dat al eerder uitgelegd. Ik zou nog even via een pb contact zoeken met Ron, wellicht mag je zijn adres gebruiken om het kaartje heen te sturen. Hij wil het dan wel weer naar jou sturen. Dat kan bijvoorbeeld naar een postkantoor onderweg. Zo deden wij het ook. Wij hadden een post-service waar al onze post heen ging en zo af en toe mailden we die mensen om de post naar daar of daar te sturen. Dan lag het klaar op het postkantoor. Neem wel een paar dagen want het is niet zo als in Nederland, vandaag gepost, de volgende dag in de bus. Maar dat weet Ron wel.
Grappig dat Ron, die ik via het forum al een tijdje ken, ook een vaper is. Dan weet hij er in elk geval meer van dan ik.
Groeten,
Willem

Hallo Willem,

Ik wil via Allianz een verzekering afsluiten omdat het veel goedkoper is, kan tot 2 jaar, en kost €690 vergelijkbaar met zorgverzekering in NL. Met bagagedekking kost het €806 voor 2 jaar, is wel zonder aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Zorgverzekering in NL kost voor 2 jaar ongeveer €2400 basis, je moet de zorgtoeslag stopzetten, dan komt de aparte reisverzekering er nog bij die meestal ook niet langer als 6 maanden aaneengesloten reizen geldig is dus heb ik een kostenbesparing van ongeveer €1600 tot €1800 minimaal. De medicare kaart kan ik via de reisverzekering ook afsluiten, kan alleen niet een ehic kaart, geloof dat het zo heet, aanvragen maar die heb ik met de reisverzekering ook niet nodig.

Ik zat te denken om de kaart aan te vragen en die naar het postkantoor van het volgende dorpje of plaats waar mogelijk is te sturen. Post heb ik voor de rest niet zover ik kan bedenken dus ik denk niet dat ik zoiets nodig zal hebben. Heb je suggesties of iets waar ik nu niet aan denk dan hoor ik het graag van je. In NL machtig ik mijn moeder voor alles en gebruik haar adres als postadres. Het pakketje dat ik eventueel naar Australie wil versturen, stuur ik naar het hotel die ik voor de eerste paar dagen wil boeken. Via DHL kost tot 5kg dacht €32 en is met 10 tot 12 dagen aangekomen. Misschien heeft Ron nog nuttige info erover, je kan alles vinden op het internet maar over dit onderwerp vind ik het lastig.

Groeten Sjakie

Sjakie,

neem eens contact op met deze mensen: http://www.australianbackpackers.nl/european_health_insurance_card, Voor vragen kun je bellen 072 5116697, of mailen info@backpackers.nl
Ik geloof namelijk niet dat de Medicare werkt zonder dat je een zorgverzekering in Nederland hebt. Bij Australian Backpackers tonen ze ook de EHIC, dat je die moet hebben.
Het is al wel makkelijk dat je hem in Nederland kunt aanvragen.
Groet,
Willem

Kijk ook eens hier: Backpacken of lang op reis? Denk aan je zorgverzekering! - Zorgwijzer

Daar staat onder meer dit in:

Zorgverzekering opzeggen in Nederland

Hoewel het opzeggen van je zorgverzekering niet altijd nodig is, kan dit voor veel backpackers die langer op reis gaan toch financieel voordelig zijn. De wet staat toe dat je jouw Nederlandse zorgverzekering opzegt. Hiervoor gelden echter wel een aantal voorwaarden:
•Je verblijft binnen een periode van 12 maanden minimaal 8 maanden in het buitenland. Deze periode hoeft niet perse aaneengesloten te zijn.
•Je schrijft jezelf uit bij de gemeentelijke basis administratie (GBA).
•Als je geen Nederlandse zorgverzekering hebt, zal je bepaalde toeslagen niet langer ontvangen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag. Het voordeel is uiteraard dat je geen zorgpremie meer hoeft te betalen. Zorg uiteraard wel voor een vervangende verzekering in het buitenland, zoals een buitenlandse zorgverzekering of speciale reisverzekering.

Hierboven staat dus ook dat je je moet uitschrijven bij de gemeentelijke basis administratie. Dat betekent ook dat je geen AOW meer opbouwt, maar dat zal het ergste niet zijn. Ze korten 2% per jaar.

Maar nogmaals, vraag het goed na.