Vanaf 12 januari (Sydney) verblijf ik 2 a 3 maanden in Australië. Nu heb ik al het een en ander gelezen, maar ik kan niet zo veel informatie vinden over meerdaagse wandeltochten. Weet er iemand toevallig een goed boek(website) over de mooiste individuele (zonder begeleiding) meerdaagse wandeltochten. Ik ben van mening dat je dan echt de ongerepte natuur ziet en beleefd en het niet beperkt blijft tot alleen de toeristische hot spots. Vandaar dat het me zo aantrekt.
In New Zeeland heb je wel de site van DOC waar heel veel informatie staat over dit soort tochten. Iemand meer bekend met Australië? Een tweede vraag is of het wel verstandig is om in m’n eentje te gaan. Een begeleidde tocht vind ik simpelweg te duur en wil nergens aan vast zitten. Met z’n tweeën zou ideaal zijn dus wie weet zijn er meer mensen met hetzelfde idee? Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring in hiking/wandeltochten, maar ik ben fysiek zeker fit genoeg en hou van een avontuur ;-). En is het überhaupt gevaarlijk/niet verstandig om in je eentje op pad te gaan?
Oh ja en www.walkabout.nl ken ik al, alleen die prijzen vallen me ook nog tegen voor een individuele reis. Ik zoek eigenlijk een lonely planet, alleen dan voor wandeltochten :).
Bastijn, je zegt dat je 2 à 3 maanden in Australië verblijft en noemt Sydney. Is dat je basis of ga je vandaar uit meer van Australië zien. Verder meld je niets over vervoer en of je tijdens je meerdaagse tochten onderweg kampeert of steeds aan het eind van de dag accommodatie denkt te vinden. Als je dat laatste zoekt, heb je het toch weer over dagwandelingen.
Overigens, en ik denk dat anderen dat zullen bevestigen, is het zo dat als je een wandeling in een nationaal park doet je tijdens een dagwandeling heel veel natuur en heel weinig mensen zult zien. heel vaak helemaal geen mensen. Dat is mij tenminste vaak genoeg overkomen.
Alleeen een meerdaagse wandeling maken is riskant. Je zult ook moeten klimmen en klauteren als je een pittige wandeling uitzoekt. Het is jammer dat je niet in West Australië (Bibbulmun Track) of Zuid-Australië (Heysen Trail) zit. Maar als je gaat zoeken op ‘multi day walks’ komt er heel wat op. En verder natuurlijk de nationale parken. Maar zoek in elk geval een maatje! En koop een camelback met een flinke waterzak;-)
Hier een klein beginnetje: http://www.lpma.nsw.gov.au/about_recreation/walking_tracks
Ja dat klopt. Ik land 12 januari in Sydney vanuit New Zeeland (Auckland). Dat is niet mijn basis, ga van daaruit reizen. Ik wil niet teveel van te voren plannen wat betreft route. Mijn globale planning is dat ik eerst naar het zuiden ga vanwege het weer en vervolgens terug naar het noorden. Weet nog niet of ik dan een volledige ronde doe, dus vanuit melbourne of adelaide naar alice springs en zo naar cairns en vanuit cairns weer naar het (oostkust) zuiden tot Brisbane. Daar vertrekt mijn vlucht door naar Azië. Een tweede optie is om eerst naar het zuiden te gaan en half door de outback terug naar sydney en zo door tot cairns naar het noorden via de oostkust. Ik wil niet teveel dingen doen in een te korte tijd dus dat moet ik even bekijken wat het beste is.
Wat voor soort vervoer ik van plan ben te gebruiken. Ik denk een combinatie van alles. Of liften, auto huren met andere backpackers, bus (greyhound). Eventueel als ik naar Alice spings ga een deel met de trein (Ghan) en/of binnenlandse vlucht. Dus dat staat open.
Wat voor soort accommodatie. Staat eveneens niet vast. Als ik een meerdaagse tocht ga doen kun je misschien wel materiaal huren. Ik heb de voorkeur voor een goedkoop tentje met matje kopen.
Een dagwandeling beperkt je toch weer in de afstand die je af kan leggen in een bepaald natuurpark. Een voorbeeld hiervan is de blue mountains bij sydney. Veel mensen gaan daar voor een dagexcursie (denk ik). Mij lijkt het juist leuk om dieper de natuur in te gaan door een meerdaagse. Zo zijn er denk ik tal van voorbeelden te noemen. Maar goed, het idee trekt me aan dat je voor een paar dagen eten inslaat, jezelf kunt voorzien, en dat je heel basic leeft in de middle of nowhere ;-).
Bedankt voor je tips en je links! Ik zal ze is doorspitten :). Meer tips van wandelingen zijn altijd welkom!
En jou persoonlijke ervaring met een meerdaagse wandeling waarvan je zegt dat ik die echt moet doen is ook welkom :). Wel in de buurt van waar ik ongeveer heen/langs ga :p.
Bastijn, ben je al eerder in NZ en Au geweest? In de Blue Mountains zijn legio wandelingen tot 45 kilometer ‘one way’. Zie nogmaals hier: http://www.wildwalks.com/bushwalking/general/list-of-walks.html?groupid=26. Daar zie je gegarandeerd vrijwel geen toeristen. En daarom is het zo belangrijk dat je de wandelingen zo mogelijk samen doet.
In Australië zijn meerdere meerdaagse wandelingen in veel Nationale parken. Lonely Planet heeft er een boekje over ‘walking in Australia’ en er zijn websites (Willem geeft er al een paar). Wat is zelf het nadeel vind van veel van die wandelingen dat ze meestal ‘one way’ zijn. Je kunt niet echt een rondje maken en moet dus vervoer heen-en-terug regelen. Dit kan soms bij hostels. Informeer jezelf goed vantevoren. In bovengenoemd boek staat hoe je naar het begin en eind kunt komen. Gebruik het boek als start, want je hebt daarnaast kaartmateriaal nodig en je zult lokaal nog eens moeten informeren.
Maar dan even over het wandelen zelf: doe meerdaagse tochten liever niet alleen. Zeker wandelingen in afgelegen gebieden. Australië is geen Nederland! Je bent dan echt alleen! Je hebt geen telefonisch bereik en kunt hele dagen niemand tegenkomen.
Maar omdat Australië geen Nederland is, is het ook lang niet zo druk. Echt waar: als je een wandeling maakt van meer dan 5km dan kom je vaak al geen mens meer tegen. Australiërs zijn niet zulke wandelaars, is mijn ervaring. Die vinden een paar honderd meter naar een waterval al lang genoeg.
Reken ook niet op accommodatie aan het einde van je tocht. Want die zal er vrijwel nooit zijn. Dan moet je dus een tent mee. Ik heb werkelijk geen idee of je dat soort uitrusting kunt huren. Heb je wel eens met bagage gelopen? Dat is best pittig en je wilt dan goede spullen hebben: lichtgewicht tent, slaapzak, kookspullen, enz. Dit zijn meestal niet de goedkoopste spullen. Je wilt niet met een heel goedkope tent op pad die loodzwaar en groot is! (tip: De Vrijbuiter verkocht -geen idee of ze die nog hebben- eenpersoonstentjes. Niet al te best materiaal, maar prima voor Australie (weinig regen). Ze wegen maar een kilo en zijn even groot als een melkpak). Verder moet je soms water voor meerdere dagen meenemen. Dat is zwaar! Je moet ook zorgen voor een goede rugzak die je goed meerdere op kan hebben. Daarmee oefenen is geen overbodige luxe. Verder moet je zorgen voor goede, stevige wandelschoenen.
In bijvoorbeeld The Blue Mountains heb je veel wandelingen. Op de korte wandelingen kom je nog wel mensen tegen, maar daarna echt nauwelijks. En mensen tegenkomen is niet erg. Het geeft je soms ook even een veilig gevoel! Je hoeft dan niet direct een meerdaagse wandeling te maken. Ik heb daar in mijn eentje wat wandelingen gemaakt waarbij ik, na het begin, al geen mens meer tegenkwam. Maar ik maakte die wandelingen wel als dagtocht en niet meerdaags. Ik zat op een camping in Katoomba en heb meerdere dagen dagtochten naar verschillende plekken gemaakt.
In The Flinders Ranges heb je ook prachtige wandeltochten, waar je gerust een dag zoet mee kunt zijn. Je kunt delen van de Heysentrail lopen (heen-en-terug).
Probeer op campings of in hostels wandelmaatjes te vinden, ook voor de dagtochten. Dat is veilig en kan gezellig zijn.
In de nationale parken rond Dorrigo en New England kun je ook prachtig wandelen. Het hostel in Bellingen kan voor vervoer zorgen. Mogelijk vind je daar ook wandelpartners.
Ik heb de thornsborne trail op Hinchinbrook island gewandeld. Maar dan niet alleen! In Cardwell kun je een satellietzender huren. Als er iets mis gaat, kun je de zekering kapot maken en kan je gevonden worden. Erg handig en een veilig gevoel.
Mijn tips:
-Ga niet alleen op pad om een meerdaagse wandeling te maken
-Laat bij langere dagtochten aan iemand weten wat je gaat doen (thuisfront bellen/iemand in een hostel, enz)
-Zorg voor een goede uitrusting.
-Tent, matje, slaapzak kan sowieso (of je nou meerdaags gaat lopen of niet) erg van pas komen. Campings zijn goedkoper dan hostels en als je een stuk mee kunt rijden met andere backpackers kan het soms handig zijn om eigen materiaal te hebben.
-Als je het wandelboek aanschaft: denk niet; dit ga ik allemaal even lopen. Zo werkt het echt niet in Australië!!! In het boek staan overigens nauwelijks dagtochten. Informatie daarover vind je bij lokale information centres.
-Wees niet bang dat je op een dagtocht te veel mensen tegenkomt en te weinig natuur ziet!
Ik heb zowel in Europa als in Australië meerdaagse tochten gemaakt, maar na elke tocht denk ik weer: ach, ik ga weer dagtochten maken, want dan hoef ik die zware rugzak niet op te doen! Echt waar; dagtochten zijn heerlijk. Veel relaxter.
Hoi Francine,
Bedankt voor je info en tips! Het is ook niet zo dat ik dat alleen maar meerdaagse wandelingen zou willen doen, maar een beetje survivallen een keer vind ik wel een uitdaging! Daarom probeer ik me van te voren zo goed mogelijk te informeren! Alleen ga ik dus echt niet en daarom ga ik een maatje zoeken!
Ik zal is kijken naar dat boek!
Hei Bastijn,
Verstandig om een maatje te zoeken! En probeer eerst eens te ‘survivallen’ in Nederland of Europa. Dan heb je een beetje een idee. In Groot-Britannie en Ierland kun je bijvoorbeeld makkelijk lange wandelingen maken en wild kamperen.
Ik hoop dat je in elk geval een mooie tijd gaat hebben en in elk geval alvast veel plezier met de voorbereidingen!