In januari ga ik een dikke maand reizen met een vriendin. We twijfelen tussen Cuba en 1 van de ABC-eilanden (of alle drie, als dat te doen is?). Echter zou ik graag meer info inwinnen over de medische voorzieningen. Ik kamp namelijk met hartritmestoornissen en er is een superkleine kans dat er wellicht wat gebeurd, maar ik wil toch voor de zekerheid weten hoe de ziekenhuizen in deze landen zijn en of de leefomstandigheden te doen zijn. Is Cuba veel armer dan de ABC-eilanden en word je daar wellicht sneller ziek?
Verder ben ik benieuwd wat jullie aanraden voor een rondreis van een dikke maand. Ik heb het gevoel dat de ABC-eilanden leuk zijn voor twee weken strand, maar er niet genoeg te doen is om een dikke maand in rond te reizen. Een combi van twee (of alledrie) eilanden is dan wellicht een optie? Maar als Cuba toch echt meer te bieden heeft qua landschap en bezienswaardigheden, heeft die toch wel een streepje voor…
We zijn trouwens twee studentes en op zoek naar een leuke backpackvakantie met veel cultuur, natuur, actieve sporten en ook zeker een weekje strand. We reizen het liefst low-budget, is er nog een duidelijk verschil qua kosten voor eten/drinken, uitgaan en onderdak?
Ik heb 5 jaar op Aruba en Bonaire gewoond en gewerkt. Op Aruba in het ziekenhuis. De zorg is goed hoor, op de ABC eilanden. Vergelijkbaar met Nl, barst er van de nederlandse artsen en de meeste lokale staff heeft de opleiding in de vs of Nl gehad. Ben ook op Cuba geweest, erg de moeite waard qua natuur, cultuur, muziek. Spreek/spreken je/jullie spaans? Dan kan het echt een geweldige ervaring zijn, kun je met de bevolking kennis maken etc. Verwacht niet dat je met engels een eind komt! Indien je spaans spreekt raad ik het verblijf in Casas Particulares erg aan. Dan verblijf je letterlijk bij gewone mensen thuis, krijgt vaak een maaltijd erbij. Een leuke manier om het land en zijn mensen te leren kennen, en zeer betaalbaar.
De medische zorg schijnt erg goed te zijn maar daar kan ik zelf geen oordeel over geven. Sluit gewoon een erg goede reisverzekering af zodat je in geval van nood, gelijk gerepatrieerd kan worden.
De ABC eilanden zijn duurder, alles in dollars. Het ’ island hoppen’ is mogelijk uiteraard, maar duur. En als je meer zoekt dan strand en het hele scala aan watersporten, surfen, duiken, zeilen, jetski etc. dan zou ik voor Cuba kiezen.
Succes met de keuze!
Groeten paul