Wat is medisch toerisme?
Medisch toerisme houdt in vakantie vieren terwijl je een medische behandeling ondergaat. In alle privacy, in vakkundige en vertrouwde handen een medische behandeling ondergaan die vaak vele malen goedkoper is dan in Nederland.
Hoe pak je zoiets aan?
Je zoekt op internet naar bedrijven die je een vertrouwd gevoel geven, die ervaring hebben, die, voor zover je kunt zien, weten waar ze mee bezig zijn. Je Googlt op zoektermen als ‘implantaat’, ‘facelift’ of ‘dyalise’. Dit alles in combinatie met het zoekwoord ‘buitenland’, zodat je niet bij de dure arts om de hoek terecht komt. Want daar ben je al geweest.
Hoe ziet de website eruit? Je kunt een en ander afleiden hieraan: is er zorg aan besteedt? Of slaat het bedrijf door en krijg je een ‘overkill’ aan informatie? Hoe word je te woord gestaan? Opdringerig of professioneel met begrip voor je angst en onzekerheid?
Je vergelijkt prijzen en kiest voor de beste prijs-kwaliteit verhouding. Wat is in de prijs inbegrepen, wat niet. Is er nazorg beschikbaar in Nederland voor het geval een probleem ontstaat, je weet maar nooit. Artsen zijn immers net mensen, waar dan ook ter wereld. Dat zien we in Nederland ook wekelijks in het nieuws.
Waar baseer je je keuze op?
Mijns inziens draait alles in het medisch toerisme om vertrouwen. Weten wie je voor je hebt, voelen of er een klik is, hoe je organizator/ begeleider op je overkomt. Naar ervaringen vragen, zowel positieve als minder positieve, en dan vooral hoe die minder positieve ervaringen zijn opgelost. Want dat moet je willen weten. Mooie verhalen kunnen door wie dan ook geschreven zijn. Het gaat erom of je het bedrijf vertrouwt. En dat je met beide benen op de grond blijft staan.
Een realistische benadering is essentieel. In het verleden heb ik vragen gehad als: ‘Wat als in Nederland mijn nieuwe tanden uit mijn mond worden geslagen?’ Dan ga je naar het politiebureau om aangifte te doen. En dan begint, als het nodig is, de behandeling opnieuw. Artsen die zich beschikbaar stellen om buitenlandse cliënten te behandelen zijn nog steeds dat: artsen. Zij lossen een bestaand probleem op. Zij hebben net zo min een glazen bol als jij en ik dat hebben (uitzonderingen daar gelaten).
Garanties gelden altijd (waar dan ook ter wereld) alleen bij een normale behandeling/ verzorging van je eigen gebit. Dus: minimaal 2 keer per dag poetsen en regelmatig naar de mondhygiënist voor een grondige schoonmaakbeurt. Als het goed is, staat dit ook in de Algemene Voorwaarden.
Baseer je keuze voor een bedrijf in deze branche op een aantal facetten. Behandeling (behandelplan EN de service/ hulpvaardigheid), de offerte (hoe goedkoper, hoe beter?), het aanbod van nazorg in Nederland en je ‘gut-feeling’ (voelt het vertrouwd?).
Dan kom je er wel.
Annelies Nelissen