Hoi,
Ik krijg naar mijn idee rare antwoorden bij diverse instanties, daarom probeer ik het hier nog maar eens. Het is misschien een medisch verhaal, maar er zijn ongetwijfeld reizigers die het antwoord weten. Het zit zo: ik gebruik spuiten voor mijn migraine (merk: immigran). Nu ga ik vanaf oktober 5 maanden backpacken in Australië en NZ. Hoe neem ik deze spullen mee in het vliegtuig en hoe bewaar ik ze tijdens mijn reis?
Een medicijnenpaspoort regelen is geen probleem. Echter neem ik ze mee in de handbagage, krijg ik waarschijnlijk problemen bij de douane (spuiten + vloeistof)? Daarnaast hoor ik dat het in het bagageruim kan vriezen. Wat doet dat met de medicijnen? Bij insuline is het zo dat het dan niet meer bruikbaar is. Voor deze vraag zou ik contact kunnen opnemen met de fabrikant. Tevens moeten de spuiten beneden de 30 graden bewaard worden. Ik kan het op zich in een koeltasje doen, maar of het dan toch beneden de 30 graden blijft in backpack in een zomers Australië?
Van mijn apotheek kreeg ik een of ander raar antwoord dat de spuiten buiten de koelkast maar een maand houdbaar zijn en dat ik het beste daar spuiten kon kopen (als ze die hadden) en dan maar op moest geven aan de reisverzekering. Ik vond dit maar een raar antwoord. Ik heb van alles op het internet gezocht, maar ik wordt er niet wijs uit. Wie kan me helpen of heeft ervaring hiermee?
Gr. Anita
Ik zou voor de vragen die je hebt echt even contact opnemen met de fabrikant.
Ik heb hier de productinformatie van het medicijn gevonden, maar die heb je vast al gezien: http://headaches.about.com/library/meds/imitrex-inj.pdf. Hier staat inderdaad ook in dat je het medicijn niet bloot mag stellen aan temperaturen boven de 30 graden. Er staat niks in over blootstellingen aan lage temperaturen, als vriezen.
Insuline is een eiwit, en dat kan niet tegen vriezen en dooien. Immigran is een chemisch stofje (3-[2-(dimethylamino)ethyl]-N-methyl-indole-5-methanesulfonamide succinate) wat WAARSCHIJNLIJK wel tegen vriezen kan, maar dat weet de fabrikant je zo te vertellen.
Het verhaal van je apotheker over de kortere levensduur buiten de koelkast vind ik niet raar, er zijn heel veel dingen die in de koelkast langer houdbaar zijn dan daarbuiten. Denk maar aan een pak melk
Het lijkt me echter erg lastig om de spuiten tijdens de reis koud te houden. Wat dat betreft is het niet eens een slecht idee om te kijken of de spuiten lokaal te krijgen zijn.
Volgens de gebruiksaanwijzing zijn er ook tabletten, heb je die wel eens geprobeerd? Tabletten zijn vaak veel makkelijker mee te nemen dan vloeistoffen.
Wat de spuiten in het vliegtuig betreft: neem eens contact op met je luchtvaartmaatschappij. Je zal de spuiten niet op zak mogen houden, maar als je ze goed verpakt kunnen ze mogelijk wel aan een stewardes gegeven worden, zodat ze toch in de cabine kunnen blijven.
Hielpen die pillen maar, dan had ik zeker die variant genomen maar ik ben dan zo ziek dat die pillen niet binnen blijven. Bedankt voor je hulp!
In mijn ogen beter dan een simpel medicatiepaspoort: doktersbriefje dat je niet zonder je medicatie kan. Daar kun je je arts gewoon om vragen, dat is heel normaal.
Als de naalden los van de medicatie kunnen worden bewaard, kun je de naalden het beste in de check-in bagage stoppen. Anders heb je geen keuze en moeten de naalden toch aan de medicatie blijven en mee het vliegtuig in. De medicatie zelf kun je sowieso met je doktersbrief en/of medicatiepaspoort gewoon meenemen in het vliegtuig, beveiliging zal hoogstens even kijken wat het precies is en misschien even om je papieren vragen. Normaal is medicatie geen enkel probleem.
Tip om medicatie op temperatuur te houden: in een koeltasje stoppen en daarbij een icepack (zo’n blauw blok dat je normaal in je koelbox gebruikt) in een handdoek wikkelen. De icepack zorgt ervoor dat het koel blijft in de koeltas, de handdoek zorgt ervoor dat de medicijnen niet in direct contact komen met het koelelement (en daardoor kunnen bevriezen) en dat de koude minder snel verdwijnt. Moet je alleen in Australië wel beschikking hebben over een vriezer om je koelblokken telkens weer ‘op te laden’ voor de reis. Op dagtochten kun je proberen je grote voorraad in een koelkast in het hotel te bewaren. En ja: als je de medicatie in het vliegtuig mee moet nemen, dan mag die icepack ook mee het vliegtuig in!
Succes!
Een eiwittengebruiker (zie post Jenny).