Wat mag (niet) in de handbagage nu ?

Toen ik in februari vloog,moest ik alle vloeibare producten in een doorzichtig zakje doen en het mocht niet groter zijn dan 100ml.

Dit staat op de site van schiphol.nl
Dit zijn de regels voor vloeistoffen in uw handbagage:
[ol]
[li]u kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter[/li][li]deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak[/li][li]per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen[/li][li]de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter[/li][li]de doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn[/ol]U kunt een geschikte doorzichtige plastic zak van thuis meenemen. Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens.[/li]**Altijd toegestaan: **
[ol]
[li]babyvoeding, die u tijdens de hele reis nodig heeft.[/li][li]medicijnen, die u tijdens uw reis nodig heeft.[/ol]Medicijnen[/li]Vloeibare medicijnen die een passagier nodig heeft voor de duur van de reis (= vlucht en verblijf in het buitenland) zijn toegestaan in de handbagage in grotere hoeveelheden dan 100 mililiter. Op verzoek van security moet de passagier een doktersrecept kunnen overhandigen of aan kunnen tonen dat de medicijnen op naam staan.
Naast medicijnen mogen ook (vloeibare) koelelementen voor een veilig medicijntransport mee.
Dieetvoeding
Vloeibare dieetvoeding (bijvoorbeeld voor lactose/gluten-allergie) mag voor de duur van de reis in hoeveelheden boven de 100 mililiter in de handbagage vervoerd worden (denk bijvoorbeeld aan soyaproducten).
Babyvoeding
Vloeibare babyvoeding in hoeveelheden boven de 100 mililiter is toegestaan in de handbagage mits men met een baby reist (denk bijvoorbeeld aan soyaproducten).
Gekookt water (om te mengen met babymelk in poedervorm) in hoeveelheden boven de 100 mililiter is echter niet toegestaan in de handbagage. Check bij de airline of de mogelijkheid bestaat om aan boord het benodigde water voor de baby te laten koken.
**Aankopen op de luchthavens en aan boord
**Na de ticket- en/of paspoortcontrole kunt u op de Europese luchthavens en in het vliegtuig van een Europese luchtvaartmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de winkel of aan boord - wanneer nodig - voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgend vliegveld moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.
**Apart aanbieden van uw handbagage
**Bij de handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. Ook jassen, colberts en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbie

Ja, ze overdrijven nu een beetje. Gels vallen ook onder vloeistof en ik heb gehoord dat iemand haar lipgloss weg moest gooien.
En pas maar op met je dure parfummetjes, meer dan 100 ml gaat zo de prullenbak in.
Gekochte drank en parfum in de taxfree shop wordt verzegeld en mag je wel meenemen. (dan maakt de inhoud niets meer uit!)

Lipgloss zou wel moeten mogen… Is klein, en zou in zo’n plastic zakje moeten passen… Als het kan alles gewoon in de koffer proppen!! Ik vind het trouwens ook allemaal wel erg overdreven hoor!!

x

Klopt, mascara en lipgloss zijn ook vloeibaar en mogen niet los in je handbagage maar mag je wel in een platic zakje doen en dan zo meenemen…

Hehe, ik heb in maart de test gedaan…
ik had in m’n handbagage een tube gezichtscreme laten zitten…
Niemand heeft iets gezien of gezegd…

Labello zit altijd in m’n handtas, heeft ook nog nooit niemand iets van gezegd… niet in januari en niet in maart…

Of heb ik gewoon geluk gehad…

X summa

Maar hoe zit het nu met etenswaren, bijvoorbeeld kaas of zo en daar heb je hem weer smeerworst??? hahaha snoepjes ook bijvoorbeeld…ik noem maar wat kersenbonbons (ik hoef ze niet hoor) maar daar zit ook vloeibaar in … wat een onzin allemaal…kijk veiligheid voor alles daar ben ik het mee eens maar dit vind ik toch wel niet zo sterk overdreven.

Eten mag wel, tenzij het vloeistof is… Maar ja in een krentenbol kan je ook een bom verstoppen!

Ik moest een fles Maggi en een fles Akse deo inleveren;2 tubes tandpasta en 50ml parfum mocht ik houden.

Groetjes,

Hans.

Toen net de aanslagen op Amerika geweest waren gingen wij weg…Mn vader had zo’n klein zwitsers mesje mee. Een nagelvijl is groter zeg maar, het kleinste maatje…Inleveren of terug, dan opsturen naar huis. Maar mocht niet mee. In het vliegtuig kon je een nagelverzorgingsset kopen scherper dan het mesje en kregen we metalen vork en mes :retard:… En wel een officieel afstandsverklaring invullen he…

Het komt vanzelf wel weer tot rust, nu moeten we er helaas door

Nog net voor dat alle vloiestof verboden werd, gingen mijn schoonzus en zwager vanaf vliegveld Weeze naar Ierland met Ryanair en toen moest hij zelf eerst een paar slokken water uit zijn flesje drinken bij de douane, voordat het flesje (toen nog) mee mocht aan boord. Naja :finger:

@Sev, een boek is toch niet vloeibaar!!

@Hans, dat komt omdat dat minder dan die 100 ml is geweest!!

x

wat ik niet snap… is het 100 ml per verpakking( dus mag je gerust allerlei kleine felssen meenemen??) , of mag er in het hele zakje maar 100 ml aan vloeibaar spullen zitten???

Je mag het zakje volstoppen ,zolang het nog dicht kan, met verpakkingen van per stuk niet meer dan 100ml… Maar het zakje mag ook maar een maximale grote van 1 liter inhoudt zijn… En geloof me dat is heeeeel weinig!!!

x

maar dat biedt toch weer wat perspectief!!

Dat is waar… Het enige nadeel is “Hoe kom je aan zo’n zakje”??? Die delen ze uit op Schiphol… Maar ja dan moet je nog maar afwachten of het gaat passen!!

x