wie weet of je op de terugreis drinken in je handbagage mag hebben?
is het water uit het toiletkraantje in het vliegtuig drinkbaar?
je mag drinken bij je hebben…en het water in het vliegtuig is niet drinkbaar
groetjes
filiz
Volgens mij zijn de regels voor heen- en terugreis hetzelfde, dat water dat weet ik niet heb dat nog nooit gedronken.
Ik neem altijd een paar flesjes water mee uit de supermarkt,ten eerste is het op de luchthaven niet te betalen,ten tweede bij corendon en transavia krijg je niks,wel tegen betaling.
En zo zie je dus iedereen om je heen met crackers,meegenomen broodjes,flessen cola,enz.
Groetjes,
Hans.
vanaf begin november zijn er nieuwe aangescherpte regels m.b.t handbagage!! vandaar mijn vraag.
Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie.
Welke vloeistoffen
De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen zoals water en andere drankjes voor consumptie. Ook geldt het voor gels, pasta’s, lotions en de inhoud van spuitbussen. Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, shampoo, zonnebrandolie, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder.
Regels vervoer vloeistoffen
Dit zijn de regels voor het vervoeren van vloeistoffen in uw handbagage:
u kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter;
deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak;
per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen;
de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter;
de doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn.
Toegestaan in handbagage
Er zijn twee uitzonderingen:
babyvoeding die u tijdens de vlucht nodig heeft;
medicijnen die u tijdens uw reis nodig heeft.
In principe mag u alle vormen van medicijnen die u tijdens uw reis nodig heeft in uw handbagage meenemen (zoals pillen, poeders, ampullen en flesjes). Om problemen bij de controleposten te voorkomen kunt u medicijnen die u in vloeibare vorm in de handbagage meeneemt bij voorkeur met een verklaring van apotheek of huisarts vervoeren. De uitzondering op de medicijnen in uw handbagage geldt voor de duur van de reis en niet voor de duur van de vlucht.
Doorzichtige plastic zak
Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens. Het doorzichtige plastic zakje is nodig voor de controle op de luchthaven. Als alle verpakkingen bij elkaar in het doorzichtige zakje zitten, kan het beveiligingspersoneel in één oogopslag zien of de regels zijn gevolgd. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk inpassen en de zak gesloten is. De controles zullen sneller gaan als alle passagiers hun spullen op deze manier verpakken. Daarom moeten alle verpakkingen ook gemakkelijk in de doorzichtige plastic zak passen en moet de zak gesloten zijn. Als u vloeistoffen en gels tóch los in uw handbagage houdt, moet u er rekening mee houden dat ze bij de beveiligingscontrole worden ingenomen.
Aankopen op de luchthavens en aan boord
Na de ticket- en/of paspoortcontrole kunt u op de Europese luchthavens en in het vliegtuig van een Europese luchtvaartmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de verkoper – wanneer nodig - voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgend vliegveld moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.
Aankopen op niet-Europese luchthavens en aan boord van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen
Als u vloeistoffen en gels (taxfree) koopt op een niet-Europese luchthaven en u stapt over op een Europese luchthaven, moet u er rekening mee houden dat uw aankopen bij de beveiligingscontrole worden ingenomen. Dit geldt ook voor (taxfree) aankopen die u aan boord van een niet-Europese luchtvaartmaatschappij heeft gedaan.
Controle op luchthaven
Als u op de luchthaven bij de beveiligingscontrole bent, gaat alle handbagage op een lopende band door een scanner. Hier wordt ook gecontroleerd of u vloeistoffen in uw handbagage heeft. Als u dus vloeistoffen mee wilt nemen in uw handbagage, dan moet u voor vertrek - thuis of op de luchthaven - alles verpakken volgens de nieuwe voorschriften. Als u vloeistoffen en gels tóch los in uw handbagage houdt, moet u er rekening mee houden dat ze bij de beveiligingscontrole worden ingenomen.
Vóór de controlepunten vindt u speciaal ingerichte plekken waar u een plastic zak kunt krijgen en uw vloeistoffen en gels kunt ompakken.
Apart aanbieden handbagage
Bij de handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. Ook jassen, colberts en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbieden bij de handbagagecontrole.
Bron: postbus 51
Hier in België hebben ze op het nieuws gezegd dat zelfs een flesje water niet in de handbagage mee mag…
en hoe zit het met fruit?
Mag volgens mij wel, het gaat om dingen die vloeibaar zijn
Hhm, ik neem gewoon alles mee om te eten en te drinken en als het niet mag dan halen ze het er gewoon uit hoor…
hey Turkijefan:
deze brief is eruit gegaan vanuit de anvr naar alle reisbureau’s. Lijkt veel op die van postbus 51 dus er zullen dubbele dingen instaan. Ik haal er enkele delen uit.
Wat valt er onder vloeistof:
- water en andere drankjes, soep en siroop
- parfums
- gels, inclusief shampoo en douchegels
- pasta’s, inclusief tandpasta
- cremes, lotions en zalfjes
- sprays
- vloeibare vaste mengsels
- spuitbussen (deo), onder druk staande verpakkingen.
Het is alleen toegestaan om een kleine hoeveelheid vloeistof bij je te dragen of mee te nemen in je handbagage. deze vloeistoffen moeten in een aparte verpakking, flesjes enz. met een maximum inhoud van 100 ml.
deze verpakkingen moeten in een transparante, hersluitbare plastic tas zitten met niet meer dan 1 liter inhoud!
Op de luchthaven moet je:
- je plastic tas met de vloeistof verpakkingen ter controle tonen aan het veiligheidspersoneel bij de controlepunten
- je jas of blazer uitdoen. deze worden apart gescreend terwijl je door de metaaldetector loopt.
- laptops en andere grote elektrische materialen verwijderen uit je handbagage. deze worden apart gescreend terwijll je door de metaaldetector loopt.
let je er wel op dat je de tas tijdens een overstap of tussenlanding dus niet open mag maken!! Wacht totdat je definitief gecontroleerd bent op de laatste luchthaven van je transfer!!
Fruit mag je dus wel meenemen, maar vraag het altijd even na aan het personeel van de luchthaven daar zijn ze voor.
Drinkwater uit het vliegtuig is inderdaad niet te drinken.
Ik hoop dat je nu genoeg weet.
X Bregje
Binnen de EU…daar valt Turkije dus niet onder,dacht ik…
Hans.
Oh hans, dat weet ik niet zeker, maar naar alle vluchten die vanuit nederland vertrekken worden wij geacht via het reisburo om deze brief mee te geven. Zoals het mij verteld is, zijn de delen die aan de egeische kust ligt europees, zo worden ze betiteld dan…
Groetjes.
euuuuuh volgens mij had ik vernomen dat het ook vluchten zijn die bv naar amerika gaan en zo ??? Of ben ik nu zo verkeerd ?
volgens mij geldt het ook voor alle vluchten …
heb ik ook begrepen dus…geld nu voor ALLE vluchten
Het is voor alle vluchten vertrekkende vanuit de EU. Het maakt niet uit naar welke bestemming!!!
x