Gekoelde opslag zelf meegebrachte insuline in Bangkok

Hallo,

M’n verhaal is zo lang geworden, dat ik eerst de vraag die ik wil stellen, maar als eerste ga stellen:

Ik zoek een koelkast in Bangkok waar we 3 maanden lang veilig insuline kunnen bewaren. Heeft iemand een idee?

Wat gaan we doen?
Ik ga volgend jaar met mijn vriend 3 maanden reizen in Zuid Oost Azië. We vliegen op 2 januari naar Bangkok en op 1 april van Bangkok weer terug naar Nederland. Daartussen willen we naar Noord-Thailand, Noord-Laos, Vietnam, Cambodja en het vasteland van Maleisië.

Diabetes en insuline
Mijn vriend heeft diabetes type 1, wat betekent dat hij dagelijks 5x insuline moet spuiten. De soort insulines die hij gebruikt, zijn niet in deze landen te krijgen, dus moeten we alles zelf meenemen.

Insuline moet je koel bewaren, bij circa 8 graden C. Dat gaat natuurlijk niet lukken, maar met behulp van speciale koeltasjes (Frio) moet het wel lukken om 3 maanden de insuline mee te nemen.

Opsturen insuline
Als insuline te lang bij hoge temperaturen wordt bewaard, vermindert de werking of het werkt helemaal niet meer. Of misschien raken we allebei onze bagage kwijt (we gaan de insuline natuurlijk wel verdelen). Dus is het wel prettig om ergens een voorraad te hebben. Nu heb ik uitgezocht of het niet op te sturen valt, maar een arts in Hanoi zei dat het waarschijnlijk niet eens aan gaat komen, laat staan dat het netjes koel wordt bewaard (maar wel boven 0 graden C, want anders eenmaal bevroren werkt het in 1x helemaal niet meer).

Voorraad insuline in een koelkast in Bangkok
Mijn volgende idee was, om 2x zoveel als nodig mee te nemen en de helft dan in een ziekenhuis in een koelkast te leggen, zodat we in geval van nood direct daarheen kunnen vliegen en dat kunnen ophalen. Ik heb geprobeerd te mailen met een ziekenhuis in Bangkok, maar ik heb 4x een ander antwoord gekregen. Bovendien willen ze erg graag mijn vriend opnemen in het ziekenhuis of tenminste uitgebreid onderzoeken.

Weet of heeft iemand een idee, een adres, een contactpersoon, of een goed, betrouwbaar hotel, waar we na aankomst in Bangkok meteen naar toe kunnen gaan om de insuline voorraad voor 3 maanden op te kunnen slaan?

Alvast bedankt voor het meedenken en ideeën :slight_smile:

Groetjes,
Pernette

Het eerste wat bij me opkomt als ik dit lees,hoe is mogelijk dat er in Bangkok geen insuline voor diabetes type 1 te koop is. Heb altijd gedacht dat alles te koop is in Bangkok. Pernette is het misschien niet zodat de insuline er onder een andere merknaam dan in Nederland word verkocht? Maar dat het toch wel te koop is ?

Insuline is er in veel verschillende merken, maten en uitvoeringen. In Vietnam en Maleisië wordt insuline van het merk wat mijn vriend gebruikt (NovoNordisk) wel verkocht, maar niet het type wat hij gebruikt (Levemir en NovoRapid). Hierover heb ik met NovoNordisk gebeld. In Thailand is het type wel te koop, maar niet in de uitvoering (NovoPen4) die hij gebruikt.

Mijn vriend heeft een soort vulpen (die NovoPen4 dus), waarin de vullingen met insuline kunnen worden geklikt. De enige in Thailand verkrijgbare uitvoering is een weggooi-pen. En aangezien hij elke drie dagen ongeveer een nieuwe vulling (en dan dus zo’n weggooi-pen) nodig heeft, is dat nogal veel volume die moet worden meegenomen én moet worden gekoeld. Dat laatste is dan het eigenlijke probleem. We kunnen een paar vullinkjes wel in de koel-tasjes kwijt (hebben we nog steeds tig koeltasjes nodig, maar ach…), maar als we die weggooi-pennen moeten koelen, moeten we zo ongeveer een koelkast gaan meesjouwen. Niet handig dus.

Dus als eigenlijke reactie op je eerste gedachte: in Bangkok is blijkbaar niet alles te krijgen :wink:

ik vraag me ook af of je dit overal koud gaat houden hoor. vooral in noord laos hebben we ook veel plaatsen gezien zonder elektriciteit.

mss moet je een nld zoeken die in thailand woont waar je het kunt leggen ? of bij een gh in bangkok , of mss bij een apotheek in bangkok ?

Voor dat koeltasje hebben we geen elektriciteit nodig, alleen maar water.

Van de website van Frio.nl:

*"Insuline gebruikers en mensen afhankelijk van andere medikatie welke koel gehouden moeten worden, zijn tot nu toe gelimiteerd geweest in hun vrijheid om te reizen. Insuline mag nooit boven de 30°C uitkomen. Er is nu echter een revolutionaire tas ontwikkeld die insuline veilig houdt voor minstens 45 uur - zelfs bij een buitentemperatuur van 38°C.

Het principe is simpel. De tas wordt geaktiveerd door onderdompeling in water. De kristallen die zich in de wand van de tas bevinden zwellen op tot een gel. Uw gekoelde insuline wordt nu in de tas gedaan en door een langzaam verdampingsproces wordt de lage temperatuur voor lange tijd vastgehouden en blijft uw insuline veilig. "

Dus op zich zouden we het gewoon moeten kunnen redden met een paar van deze Frio-tassen.

*Ik heb ook al gedacht aan een apotheek, een guesthouse of hotel, maar allereerst een ziekenhuis geprobeerd. Maar dat blijkt dus lastig, althans met de communicatie per mail… Misschien moet ik alvast voor de eerste dagen een hotel boeken en meteen daar m’n vraag neerleggen.

Tja als je in Nederland een ziekenhuis zou vragen om drie maanden een koelruimte te huren dan zouden ze denk ik ook niet weten wat ze daarmee aanmoeten. Laat staan dat ze een code hebben om deze niet bestaande vorm van dienstverlening op te factureren. Dus niet geheel onbegrijpelijk dat ze daar in Thailand al helemaal geen raad mee weten…

Hou er ook rekening mee dat hotels ed mogelijk moeite zullen hebben met het dragen van de verantwoordelijkheid voor de opslag van de insuline en hun mogelijke aansprakelijkheid daarvoor. Daar hebben zij vast geen verzekering voor.

Anyhow wat is het eigenlijk het volume van de hoeveelheid die je moet koelen? Ik heb namelijk een grote koelkast die doorgaans voor de helft leeg is. Woon een kwartiertje rijden van Suvarnabuhmi Airport en 300 meter van het Thainakarin Hospital http://www.thainakarin.co.th/en_tnh.php .

maar dat tasje he waar je het over hebt daar kunnen dus maar 2 pennen in ? en dan blijft het ongeveer 2 dagen koel ? en dan kun je het tasje niet meer gebruiken of kan je die hergebruiken ?
even professionele nieuwsgierigheid hoor.

kijk dat bedoel ik , dat is een goed aanbod van falang.

Of probeer het volgende ziekenhuis in Bangkok eens, mocht je die nog niet gemaild hebben:

Erg ‘populair’ ziekenhuis onder toeristen…

Succes in ieder geval !

Hallo, wat fijn dat jullie allemaal meedenken!

Werking en hergebruik Frio tasjes
Die Frio tasjes zijn herbruikbaar. Er zitten korrels in, die zuigen zich vol als je het tasje in water legt. Ze veranderen in een gel. Door verdamping wordt warmte onttrokken aan de inhoud van het tasje, m.a.w. de insuline blijft koel (koeler dan de omgevingstemperatuur van het tasje). Als na een paar dagen het tasje weer wat slapper wordt, kun je 'm gewoon weer in water leggen, de korrels zuigen zich weer vol en het hele proces begint weer van voor af aan. De levensduur van zo’n tas is trouwens niet oneindig, maar bij intensief gebruik (lees: elke dag) gaat zo’n tas wel een jaar mee. Wij hebben er nu 1 en gebruiken het alleen op vakantie.

Die tasjes heb je in verschillende maten, varierend van een tasje voor 1 pen tot het expeditiemodel, waar 8 pennen of 20 vullingen in passen. Ze zijn niet erg goedkoop trouwens, het expeditiemodel kost 35 euro, maar ik krijg net een mail van Frio, dat ze 25 euro korting geven als ik er 3 koop :wink:

En Karin, wat is jouw beroep dan, gezien je professionele nieuwsgierigheid ?

Afmetingen voorraad
Falang, echt een geweldig aanbod! Het volume is niet groot, het zijn buisjes van 3 milliliter en een 3-maanden voorraad bestaat uit in totaal 45 buisjes. Dat zijn 9 verpakkingen. De verpakking is circa 7x7x1 cm (zou ik thuis even moeten opmeten om het precies te kunnen zeggen). Dus in totaal is het (overschattend) maximaal 10x10x10 cm.

Als je het goed vindt, om de insuline 3 maanden te bewaren, zou dat heel fijn zijn. Als je liever hebt dat ik verder zoek, doe ik dat natuurlijk! Ik zal sowieso het Thainakarin Hospital en het Bumrungrad ziekenhuis eens proberen.

E-mail contact ziekenhuis
Oja, de reactie van het ziekenhuis was trouwens niet perse afwijzend hoor. Ze waren allemaal verschillend :wink: In mail nr. 3 stond dat het op zich wel kon en weer een verhaal over controle door een arts daar en in mail nr. 4 stond iets wat leek op ‘goh wat een vraag stel je daar, zoiets is ons nog nooit gevraagd’. Dus ik denk dat telkens iemand anders antwoordde op m’n mails. Bovendien was het Engels niet heel goed, de zinnen klopten niet, dus de betekenis ervan was op meerdere manieren uit te leggen. Dat maakte het nogal lastig. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken.

Wat ben ik weer lang van stof, ik zit op m’n praatstoel. Sorry hoor :slight_smile:

Groetjes, Pernette

ik zit in de verzorging.
en er zijn wel eens mensen die eigenlijk weg willen, op vakantie met auto of bus.
maar die dan insuline-afhankelijk zijn willen dat dan toch niet doen omdat het niet kan.

maar het kan dus wel !

Voor in de auto heb je van die kleine koelkastjes met 12V stekker (voor in de auto of bus) en met een gewone stekker (voor in je hotelkamer). Hier heb je er bijvoorbeeld zo een.

Oh ik zie dat de ‘gewone’ stekker 110V is. Zou je nog een omvormer naar 220 ofzo moeten bijkopen. Bij Conrad.nl heb je die dingen wel.

Maar een Frio is volgens mij net zo goed, zeker voor kortere vakanties. Als je de insuline onder 25 graden weet te houden, is het zeker 4 weken goed (althans, dat zegt Novo Nordisk op de bijsluiter). Wij zijn in 2003 met de motor op vakantie geweest naar Spanje. 2003 was die hele hete zomer. De insuline is toen 5 weken goed gebleven in de Frio tas. Je moet er wel goed op letten dat de tas kan ademen, anders verdampt er niets en wordt die warmte niet onttrokken, waardoor de inhoud koel blijft.

ja die jij stuurt die ken ik wel idd. maar voor mensen die met een busreis gaan is dit niet handig omdat je nooit weet of er een contact beschikbaar is. en sommige mensen hebben deze ook niet in de auto.

maar die frio tas vind ik echt een goede uitvinding.

is het al gelukt met jullie opslag plaats voor de insuline ?

Ja de opslag is gelukt :slight_smile:

Falang heeft een plekje in z’n koelkast aangeboden en daar voel ik me denk ik zelfs nog prettiger bij dan in een groot ziekenhuis o.i.d.

dat is super.
dus jullie vakantie kan onbezorgd beginnen.

nog even een andere vraag hoe doe je dat in het vliegtuig ? wordt het als je het in het laadruim doet niet te koud of werkt de frio daar ook voor ? want ik neem aan dat je zoveel insuline niet mee mag nemen in het vliegtuig.

Hmm ja dat is het volgende puntje. Ik denk even contact met EVA Air, want insuline kan gewoon niet in de ruimbagage. Het kan daar bevriezen en dan werkt het natuurlijk niet meer. Dus alles moet in de handbagage! Qua volume en gewicht past dat makkelijk… Als ik meer weet, post ik het hier wel even :slight_smile:

ja ben benieuwd.
want het is vloeistof en weet niet of dat mag zoveel. aan de andere kant het zit niet in grote hoeveelheden in een flacon. dus moet vast wel kunnen.

maar gewoon in je bagage gaat idd niet. maar ik dacht mss helpt frio ook tegen de kou. maar ja als dat al zo is dan vast niet tegen zo koud.

Nou, ik weet al weer meer.

Voor de luchtvaartmaatschappij maakt het niets uit hoeveel medicijnen in vloeistof of gelvorm je meeneemt, want ja, het zijn medicijnen… Wat je wel moet hebben is een medisch paspoort voor de douane.

Medisch paspoort
Wat ik zat te denken, is om de insuline over onze twee rugzakken te verdelen, alleen heb ik dan geen bewijs dat het echt insuline is. Ik heb namelijk geen diabetes (godzijdank niet zeg). Maar de apotheek kan mij toch ook best een medisch paspoort geven, zodat we bij de douane geen problemen krijgen? Of ergens anders dan aan de grens wanneer we gecontroleerd zouden worden…

Frio en kou
Over die Frio en kou: het schijnt dat Frio’s ook worden gebruikt op bergbeklimmingen, dus bij extreme kou. Dan zal die dikke gel wel een isolerende werking hebben.

Dit is wat mensen erover zeggen:

Warm:
“Ik heb een Frio gedurende een maand in Pakistan gebruikt bij temperaturen van 45° C en ben snel tot de conclusie gekomen dat ik niet bezorgd hoeft te zijn dat mijn insuline door de hitte aangetast zou worden.”[RIGHT]Mr. D.T, U.K.

Koud:

[/RIGHT]
“The bags were essential for me to keep my insulin cool during the lowland trek when temperatures were very high. I also found that they provided sufficient insulation to prevent insulin from freezing at high altitude [during the Everest Marathon].”
[RIGHT]Dawn Kenwright, First Lady, Everest Marathon '99[/RIGHT]

daar heb je iig snel een antwoord op gekregen . lekker meenemen dus in je handbagage (voor de zekerheid.)

hey pernette,

ook ik heb al verschillende malen met spuiten gereisd o.a. naar thailand, ik ging niet heel lang en hoefde maar 1 keer in de week te spuiten, maar de spuiten mochten gewoon in de koelkast van de hotels waar we zaten

toen ik een half jaar naar hongarije ging had ik een rugzak vol spuiten bij me en beide keren ook toen ik naar thailand reisde heb ik alles gewoon in handbagage meegenomen… ik ben er nog nooit naar gevraagd (wat ik eigenlijk heel slecht vind want kan er ook een zeer giftig goedje in hebben zitten) ik heb wel altijd mijn medicijnpaspoort bij mij die ze gewoon uitdraaiden bij de apotheek en ik had een brief in het engels van mijn behandelaar dat ik deze medicatie moest gebruiken…

maar goed ze hebben er tijdens handbagage controles nog nooit naar gevraagd… en weet ook dat als ze er naar vragen en je kan de papieren overleggen dat je dan gewoon goed zit…

succes met jullie reis!

liefs wendy

Hoi Wendy,

Die brief van je behandelaar in het Engels, die hoeft vast niet handgeschreven te zijn, alleen ondertekend, of niet? Ik kan me niet voorstellen dat de internist van mijn vriend zin heeft om een Engelse brief te schrijven, terwijl z’n afspraken continu uitlopen.

En dat medisch paspoort, dat is dus niet zo’n gratis boekje wat je op internet kunt bestellen en waar je zelf wat inschrijft, maar een uitdraai van je medicijnenlijst, met evt. latijnse en engelse namen van de werkende stoffen (omdat merk/productnaam in het buitenland wel eens anders kunnen zijn). Toch?

Ik heb nog met EVA Air gebeld of we de insuline tijdens de vlucht in de koelkast mogen leggen, maar dat kan absoluut niet. De koelkast in het vliegtuig is bedoeld voor eten, kreeg ik te horen. We moesten voor het deel wat we in Bangkok bij Falang gaan opslaan maar in een speciale koelbox stoppen, die we wel bij de apotheek konden halen. Dus dat ga ik dan maar eens vragen, of ze zoiets hebben en wat het kost.

groetjes, Pernette