Hallo,
M’n verhaal is zo lang geworden, dat ik eerst de vraag die ik wil stellen, maar als eerste ga stellen:
Ik zoek een koelkast in Bangkok waar we 3 maanden lang veilig insuline kunnen bewaren. Heeft iemand een idee?
Wat gaan we doen?
Ik ga volgend jaar met mijn vriend 3 maanden reizen in Zuid Oost Azië. We vliegen op 2 januari naar Bangkok en op 1 april van Bangkok weer terug naar Nederland. Daartussen willen we naar Noord-Thailand, Noord-Laos, Vietnam, Cambodja en het vasteland van Maleisië.
Diabetes en insuline
Mijn vriend heeft diabetes type 1, wat betekent dat hij dagelijks 5x insuline moet spuiten. De soort insulines die hij gebruikt, zijn niet in deze landen te krijgen, dus moeten we alles zelf meenemen.
Insuline moet je koel bewaren, bij circa 8 graden C. Dat gaat natuurlijk niet lukken, maar met behulp van speciale koeltasjes (Frio) moet het wel lukken om 3 maanden de insuline mee te nemen.
Opsturen insuline
Als insuline te lang bij hoge temperaturen wordt bewaard, vermindert de werking of het werkt helemaal niet meer. Of misschien raken we allebei onze bagage kwijt (we gaan de insuline natuurlijk wel verdelen). Dus is het wel prettig om ergens een voorraad te hebben. Nu heb ik uitgezocht of het niet op te sturen valt, maar een arts in Hanoi zei dat het waarschijnlijk niet eens aan gaat komen, laat staan dat het netjes koel wordt bewaard (maar wel boven 0 graden C, want anders eenmaal bevroren werkt het in 1x helemaal niet meer).
Voorraad insuline in een koelkast in Bangkok
Mijn volgende idee was, om 2x zoveel als nodig mee te nemen en de helft dan in een ziekenhuis in een koelkast te leggen, zodat we in geval van nood direct daarheen kunnen vliegen en dat kunnen ophalen. Ik heb geprobeerd te mailen met een ziekenhuis in Bangkok, maar ik heb 4x een ander antwoord gekregen. Bovendien willen ze erg graag mijn vriend opnemen in het ziekenhuis of tenminste uitgebreid onderzoeken.
Weet of heeft iemand een idee, een adres, een contactpersoon, of een goed, betrouwbaar hotel, waar we na aankomst in Bangkok meteen naar toe kunnen gaan om de insuline voorraad voor 3 maanden op te kunnen slaan?
Alvast bedankt voor het meedenken en ideeën
Groetjes,
Pernette