Voor zover het hier nog niet bekend was (else: :delete: ), begreep ik onlangs dat Martinair stopt met het vliegen op Holguin vanaf april 2007.
Vanaf dan ben je dus aangewezen op arkefly, een buitenlandse luchtvaartmaatschappij (en dito vertrekplaats) of een binnenlandse vlucht, wil je je reis in Holguin starten.
Het werd mij ongeveer een maand geleden verteld en ik stond ook zo verbaasd te kijken als jij. Wat ik uit de Cubaanse toerismesector had begrepen dat ze Guardalavaca flink wilden promoten en dat daar ook inderdaad steeds meer toeristen naar toe gingen.
Nu Martinair niet meer gaat, lijkt me dat een flinke klap voor Guardalavaca. En niet alleen voor het toerisme daar, er zijn in Nederland ook veel reisorganisaties die met hun groepsreizen beginnen in Holguin, die mogen ook hun hele programma om gaan gooien.
Is Arkefly trouwens de enigste die vanuit de Benelux dan nog op Holguin vliegt of zijn er meer?
De Martinair-vlucht naar HOG was niet rendabel genoeg, vandaar dat deze eruit is gehaald. Hetzelfde geldt voor Barbados, een bestemming die pas korte tijd wordt aangevlogen door MP, maar ook deze vlucht is niet rendabel genoeg voor de Nederlandse markt.
Ik moet bekennen Dave, dat ik wel vermoedde dat het daarom ging… Altijd het geld hè…
Maar zoals Igor al aangeeft, voor het toerisme van Cuba is dit een ramp. Er zijn niet veel andere maatschappijen die Cuba aandoen. En dan inderdaad ook nog eens de reisorganisaties, mogen hun hele programma’s gaan aanpassen… Daar had ik nog niet eens aan gedacht.
LTU bijvoorbeeld vliegt dan nog op Holguin. Verder vind ik niet zo veel… Op Cuba-Junky lijkt één van de mogelijkheden op Holguin te gaan (vanuit London), maar ik krijg niet duidelijk op welke dagen die gaat…
Er zijn nog steeds enorm veel maatschappijen die op Havana vliegen, en ook Varadero zijn er nog voldoende (wel in mindere mate). Die vluchten naar Holguin zijn schaars.
Hoe moet dat straks als je naar Santiago gaat Carolina… binnenlandse vlucht of kom je ons nog opzoeken voordat Martinair ermee stopt … hihihi :nod:
Ik ga het helaas niet voor elkaar krijgen om voor april naar Cuba te gaan… Dus Holguin zal ik niet meer zien… Maar ja…
Ik heb vaker op Havana gevlogen, is niet ideaal, maar is te doen. Het lastige is, dat je daar vanuit Nederland 's avonds aankomt, dus als je verder wilt moet je altijd tot de volgende dag wachten. Maar er zijn op zich ergere dingen dan dat natuurlijk… Vanuit Havana heb ik vaker de bus genomen en ook eens een binnenlandse vlucht. Die was super goed, maar is niet goedkoop.
Ik moet sowieso kijken wat de beste optie nu is vanuit Spanje. Iberia vliegt ook op Havana, vanuit Madrid. Maar was er ook niet een maatschappij (een franse geloof ik) die op Santiago vloog?!? Dat zou helemaal handig zijn! Als je goedkoop in Frankrijk kan komen tenminste…
Maar goed, het zal mij er in ieder geval niet van weerhouden om naar Cuba te gaan. Op Havana is echt best te doen, zelfs op Varadero, die moeite heb ik er zeker voor over!
Het is dan ook een gecombineerde vlucht. Op de heenreis werd de kist op de Domicaanse Republiek aan land gezet (Punta Cana). Ongeveer de helft verbleef daar, de andere helft ging wel op vakantie op Cuba. De toeristen van de DR stapten op diezelfde vlucht en keerden via Holguin huiswaarts.
Maar vanaf Havana was dat precies hetzelfde. Daar landde het toestel eerst nog op Montego Bay (Jamaica). De reden is daarom vaag. Ik moet wel zeggen dat we het zeer prettig vonden op in het oosten onze reis aan te vangen teneinde Havana als afsluiter te bewaren. Uiteraard wel het nodige in het uiterste oosten dus bij een eventueel tweede bezoek aan dit prachtige eiland zullen we toch iets anders moeten bedenken.
Martinair paste altijd per seizoen zijn vluchten aan. De ene keer vloog ik naar Holguin via Punta Cana, dan weer via Puerto Plata en een andere keer was er weer helemaal geen tussenstop, niet op de heen- en ook niet de terugweg. Volgens mij heeft Martinair ook een tijdje de combinatie gedaan tussen Varadero en Cancun, en zoals jij zegt met Havana en Montego Bay. Er zijn altijd wel combinatievluchten geweest.
Onlangs is Martinair ook de concurrentiestrijd begonnen met vluchten naar Suriname… van mij mogen ze de combinatie Amsterdam-Holguin-Suriname gaan uitproberen om toch de vluchten naar Holguin in stand te houden.
(wel een beetje omvliegen, maar zo kom je nog ´s ergens he )
Inderdaad Carolina, geld is altijd het probleem. Als een route niet genoeg opbrengt, halen ze de bestemming er gewoon weer uit. Vanuit de luchtvaartmaatschappij kan ik het wel begrijpen, maar voor veel passagiers is het wel jammer. Wij boekten toch wel aardig wat passagiers naar Holguin.
Als ik het goed heb (werk al bijna 2 weken niet meer voor Kuoni dus ben het alweer een beetje vergeten), vliegt Martinair nu 2x per week naar Paramaribo, eenmaal non-stop, en de andere vlucht maakt een tussenstop op Curacao.
Het vluchtaanbod naar Cuba is idd vrij beperkt. Op veel andere bestemmingen zijn er ook vaak nog wel mogelijkheden met een van de vele Amerikaanse carriers…maar op Cuba vliegen zij natuurlijk niet…
Ben er nog nooit geweest, maar Cuba staat wel hoog op mijn lijstje…lijkt me een geweldig land !!!
Arkefly vliegt inderdaad op Holguin, maar je kunt bij Arke niet ‘overstappen’; je moet dus ook weer terug vanaf Holguin… een erg niet-flexibele maatschappij als je het mij vraagt. Wel goedkoop overigens, maar de keerzijde is - naar ik begreep - een hoop discomfort en veel vertragingen.
Ik heb nog nooit met Arkefly gevlogen en heb er verder eerlijk gezegd nooit veel over gehoord. Ik zie overigens wel, dat het programma van Arkefly ook maar tot maart/april gaat.
Cuba-Junky, weet je zeker dat die op Holguin blijven vliegen?
Alle programma’s/seizoenen lopen tot 30 april, ná 30 april wordt het zomer seizoen en dus andere prijzen. De ene tour operator/luchtvaartmaatschappij is sneller dan de andere met zomer prijzen …
Ik heb verschillende keren met Arke gevlogen en vond het prima, geen problemen gehad. 2 maal naar Brazilie en 1 maal naar Jamaica
Of ze op Holguin blijven vliegen? … vast wel, als Martinair het eruit heeft gegooid is het voor hun een goede bestemming voor pakket reizen naar Guardalavaca.
Is dat zo Anacondor, dat Arke retours verkoopt op één luchthaven? Dus je kan niet vanaf Varadero terug vliegen? Dat zou inderdaad heel suf zijn …