Marrakech - hoogte fooien

Wie kan me wegwijs maken - over 6 weken ga ik een week naar Marrakech. Ik weet dat mensen een bijdrage verwachten als je bijv. een foto maakt. Maar wat is een redelijk bedrag? Ik wil deze mensen, die het zonder uitzondering slechter hebben dan wij, niets tekort doen - maar ook niet overdreven gaan lopen doen. Is de tegenwaarde van 1 euro p.p. redelijk??
Alvast bedankt voor het meedenken! Nel

hoi
ik heb twee keer een waterdrager op de foto gezet en de eerste keer heb ik gewoon 5 dh (is plus/minus 50 cnt) gegeven en de tweede vroeg ook 5 dh. Beide was echter niet ik Marakesch maar in Rabat en Meknes.
Aangezien Marrakech vele malen touristischer is zou het me niets verbazen als de foto mensen ’ verwender’ zijn. maar mijn uitgangspunt is probeer op 5dh uit te komen en kijk wat ze doen. meer zou ik er niet aan uit willen geven. probeer geen stoekume foto’s te maken op het plein want dit schijnen ze heel snel in de gaten te hebben en dan kan je vervelendere dingen verwachten. Het is tenslotte wel hun werk en kostwinning.
misschien kan je wat kleine dingetjes meenemen voor kinderen. zoals kleine sleutelhanger/ magneet klompjes of postkaarten van nederland. Soms vinden ze dat ook erg leuk.
heeeeeel veeeeel plezier in Marrakech!
groetjes lotte

Dank je wel Lotte voor je reactie - nu heb ik een indicatie.

hoi
misschien ook de moeite waard om te vertellen is dat het gebruikelijk is om 10 % fooi te geven in restaurants. Soms werken er bijvoorbeeld obers of serveersters die niet betaald krijgen en dus puur afhankelijk zijn van de fooien.
Zo ook in de hotels mbt de kamermeisjes ed.
heel veel plezier
groetjes lotte

Dat is ons probleem natuurlijk niet als ze weinig salaris krijgen, een fooi blijft altijd vrijwillig en een fooi omdat het gebruikelijk is, voor sommige misschien wel en voor mij niet altijd. alleen als de service ook erg goed is geweest.
Ik ben alleen nog maar in Agadir geweest, een keer of 9 voor mijn werk en heb daar over het algemeen een redelijke service gehad.

Frank

natuurlijk als iets heel slecht is hoef je niets te geven maar probeer wel onderscheid te maken waar het door heel slecht is geweest. bijvoorbeeld als het eten niet gaar, erg vies oid is hoeft het serverend personeel er wat mij betreft niet onder te leiden.
De meeste mensen die ik heb gezien doen ook erg hun best maar er zitten altijd mensen bij die chagerijnig rondlopen je afsnouwen of steeds weer iets verkeerd doen en ookal hebben die misschien een tijdelijke slechte bui die krijgen dus niets van mij.
ik denk dat wij als nederlanders over het algemeen toch niet gewend zijn fooi te geven, maar in sommige landen is het weldegelijk gebruikelijk.