Heeft iemand ervaringen met Marakele en Mapungubwe? Concreet:
is het nodig om een kampeerplek te reserveren in het Marakele park of kan ik gewoon ‘langskomen’? Voor de goede orde: ik ben alleen en heb een tentje bij me.
2.) kan ik daar in de buurt eten kopen of is er een restaurant in de buurt van de kampeerplek?
kun je met een goedkope huurauto (geen 4x4/geen high clearance) naar het uitzichtpunt / gierenkolonie rijden in Marakele? Ik lees hier vele tegenstrijdige berichten over.
Waar kan ik het best inkopen doen voor enkele dagen Mapungubwe, in Polokwane of Musina?
Iemand bekend met de weg van Mapungubwe naar Pafuri Gate en zo ja? Hoe is deze weg en hoeveel reistijd ben ik kwijt voor die rit?
Reserveren voor een campsite lijkt me niet nodig, er zijn er genoeg en als ik nu kijk voor bijvoorbeeld de vakantieperiode in oktober is er nog meer dan genoeg plek.
Er is geen restaurant in het park, inkopen kun je het best doen in Thabazimbi, er zit bijvoorbeeld een Spar.
In 2012 ben ik er zelf geweest met een 4x4 en toen verbaasde ik me er wel over dat er in dat gedeelte van het park “gewone” auto’s rondreden omdat sommige stukken echt bar slecht waren, met name het 1e gedeelte nadat je uit het camping gedeelte komt was het asfalt ontzettend slecht onderhouden met diepe kuilen. Als daar dus niets aan gedaan is sindsdien zou ik het niet aanbevelen. Daarnaast is de weg die naar de gieren kolonie gaat enorm stijl dus of je goedkope huurauto daar genoeg power voor heeft is ook nog de vraag.
In Musina zit ook een Spar maar in Polokwane heb je ongetwijfeld meer keus maar als je niet al te veeleisend bent zou je in Musina ook moeten kunnen slagen.
De mierenkolonie zou ik sowieso overslaan Wilfried…
Campeerders zijn over het algemeen zeer vriendelijk en behulpzaam, zeker de Zuid-Afrikanen zelf dus dat is zeker een mogelijkheid. Maar wellicht hebben ze de wegen inmiddels aangepakt, dat zou ook kunnen.
Ik zou toch even de website in de gaten houden. Bontle camp is niet zo heel groot. Als je door de week gaat en niet in een vakantieperiode kan je wel plaats hebben, maar in het weekend en zeker tijdens de schoolvakanties is deze campsite toch wel vaak vol. Ook al ben je alleen met enkel een tentje, ze bekijken het per campsite. Trouwens, ik vond Bontle zo een mooie plaats. Je kijkt over een waterhole en geregeld komen er neushoorns drinken (de camping is niet afgesloten).
Welke periode ga je reizen?
Zoals al gezegd, doe wat inkopen in Thabazimbi en kook zelf iets. De camping ligt niet zo ver van Thabazimbi, dus daar zou je wel kunnen gaan eten, maar toch, 's avonds mag je niet meer door het park rijden, dan moet je al gaan voor het park sluit.
Ik ben er in 2015 geweest met een 4x4. Ik weet niet meer als we nu echt een 4x4 nodig hadden. Voor sommige stukken misschien wel, maar er loopt ook gewoon een asfaltweg door het park. Zoals hierboven al gezegd, het uitkijkpunt ligt op een hele steile helling. Anders kan je eens contact opnemen met Sanparks of Marakele zelf om de staat van de wegen na te vragen.
Vlak aan de N1 in Polokwane ligt een heel groot shopping centre. Ik denk dat je best daar je inkopen kan doen. Ofwel in Louis Trichard. Musina zou ik overslaan. Het ligt net aan de enige grensovergang tussen Zimbabwe en Zuid Afrika en het kan daar nogal hectisch en druk zijn.
De weg van Musina naar Pafuri heb ik in 2015 gereden. Het stuk tussen Mapungubwe en Musina ken ik niet, dus ik weet niet hoe lang je er over gaat rijden. Het andere stuk is een asfalt weg. Maar in 2015 was een deel van de weg ingevallen en moest er een klein stukje omgereden worden. We waren wel blij dat we een 4x4 hadden toen. Wij hebben er redelijk lang over gedaan, beetje sightseeing. Je ziet veel lokaal landbouw en enorm veel baobab bomen.
Je zal er toch een paar uur voor nodig hebben. En dan ligt het er natuurlijk aan waar in het park je gaat logeren. Ga je het Kruger park nog in of blijf je ergens aan Parufi gate logeren?
Dank voor het meedenken en het delen van je tips en ervaringen.
Ik ga in augustus (ca. 10/8) en ik ga vanaf Pafuri Gate een trektocht lopen. Dus ik wil daar in de buurt de laatste nacht slapen zodat ik 's ochtends lig op tijd ben. Ik ga ervan uit dat ik daar buiten Kruger een tentje ergens kan opzetten of in een B&B kan slapen. Op internet gezien dat er wel wat aanbod is op dat gebied. Niet veel maar voor een nachtje zou dat moeten lukken dacht ik…
Wellicht dat ik Bontle dan toch maar ga reserveren.
Het WC aan de N1 ken ik geloof ik nog wel, nu je het zo zegt. Is idd een goede tip.
Wij hebben 2 nachten gelogeerd in Pafuri River Camp, ligt net aan de Pafuri Gate, maar buiten het Kruger park. Ik moet wel zeggen dat de weg van de hoofdweg naar het kamp nogal challenging is, zelfs met een 4x4. Het is een heel mooi kamp en je kan er je tentje opzetten. Moest je er willen blijven misschien best even contact opnemen als je er met een gewone auto kan geraken (voor de zekerheid).
In augustus zou het in principe niet zo druk moeten zijn in Bontle. Maar als je er echt wil blijven, waarom dan niet reserveren. Trouwens, zie dat je een warme slaapzak meehebt. Wij waren er ook in de winter, en het is koud daar