Manombo NP

Hallo,
wij plannen een reis doorheen Madagascar in sept-okt 2011. Weet iemand of de Manombo Reserve (of Nationaal park), even ten zuiden van Farafangana aan de oostkust, kan bezocht worden? Het staat vermeld in de (Bradt)reisgids en ook op de website van ANGAP, maar ik las ergens dat het nog niet open is voor publiek. Kan het eventueel officieus bezocht worden met een lokale gids?
Nog een vraagje : kan er vanuit Anakao of eventueel vanuit Soalara een bootje gecharterd worden om naar St-Augustin te varen? Bv een pirogue met zeil. En is St-Augustin eigenlijk wel een bezoek waard (grot+zwemmen, duinen, dorp,…)?
met dank
Lebra

Hoi Lebra,

Wat wil je in Manomba gaan zien dat zo speciaal is? Het lijkt me heel moeilijk berijkbaar en er zullen haast geen bezoekers komen.
Anakao, Soalara of St. Augustin is allemaal een beetje hetzelfde en niet speciaal anders. Je kan bij lokale vissersbootje / zeilbootjes wel een oversteek regelen, geen probleem!

Wendy

Dag Wendy,
Waarom Manombo? Ten eerste: op onze rondrit rijden we er toch langs. Ten tweede: mijn reisgezel zal voor het eerst in Madagaskar zijn (en ik wil hem even gek maken van dit land als ik zelf ben) en daar is de enige plaats op onze toer waar varecia variegata variegata mogelijks te zien is, en die vind ik nogal spectaculair (hun kleur en hun kabaal). Zelf wil ik eulemur albocollaris (of cinereiceps) ook wel eens in levende lijve zien, en de rest van de beestjes. Het zou het eerste zuidelijk laagland regenwoud van Mdgscr zijn dat ik bezoek. Het zal niet gemakkelijk te bezoeken zijn, maar we zouden er een hele dag voor nemen. Denk je dat er in Farafangana een gids zou te vinden zijn?
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar die grot en die duinen van St-Augustin die in de reisgidsen genoemd worden. Wat zou volgens jou een faire prijs zijn om aan te bieden aan een visser met een zeilprauw voor de oversteek Anakao-St.Augustin ? En ken je de prijs van de oversteek Anakao-Toliara per vedette?
Vriendelijke groeten,
Lebra

Hi Lebra,

leuk dat je zo gek bent van Madagascar. Hoe vaak ben je al geweest? Dan is het logisch dat je andere dingen wilt zien, want de standaard parken daar ben je dan al geweest.
of het park open is en/of er gidsen zijn dat weet ik niet, want het is echt van de gangbare routes af. Schrijf eens een mailtje aan national parcs, wellicht dat die het weten.

Hetzelfde geldt voorde prijs van een Vedette Tulear-Annakao. Een enkeltje ongeveer €25. Dat haal ik dan van een hotellijst, want als wij het nodig hebben dan worden de mensen door het hotel opgehaald en hebben wij het dus besproken.
Het is wellicht goedkoper als je in Tulear bent en in de haven bieden ze het aan, maar daar weet ik de prijs niet van.
Ik heb ook geen idee wat je zou moeten betalen voor een zeilprauw. Is het 10.000 Ariary of 50.000 Ariary??

Kom je bij onze B&B slapen in Antananarivo? Kan je me alles vertellen over je gemaakte reizen.

Ik vind van Ambalavao naar Manakara rijden erg ver. Je haalt het wel op een dag, maar vindt jullie chauffeur dat ook goed?

groetjes, wendy