Voor volgend jaar hebben we een wegbreng camper van Toronto naar Calgary geboekt. Omdat we dit jaar al door North en south Dakota gereisd hebben willen we dit keer boven de grote meren langs. Tot Thunder bay heb ik wel een aardige route in gedachte, maar het stuk daarna tot Edmonton is nog een puzzel. Zijn deze staten iets waarvan je zegt snel doorheen rijden en vergeten of zijn er plekken die we zeker aan zouden moeten doen?
Het stuk tussen Calgary en Winnipeg is niet heel spannend; prairie, prairie en nog eens prairie. Ik zou het stuk zelf in twee dagen doorkachelen en dan een stuk om rijden door Banff, Jasper en andere nationale parken te bezoeken.
Uiteraard zijn er vast wel wat interessante dingen te vinden als je niet verder naar het westen wilt, maar de parken daar zijn wat mij betreft spectaculair.
Het klopt wel wat pieter81 zegt, veel prairie vooral in het zuiden. Maar ga je meer naar het noorden (voorbij Saskatoon) dan gaat de prairie over in ruige natuur, dus Saskatchewan is echt niet saai wat veel mensen vaak denken ;-). Het is natuurlijk maar net wat je graag wilt zien. Ikzelf heb het stuk tussen Jasper en Winnipeg een aantal jaar geleden gefietst (Een verademing na de Rocky Mountains…) en heb een aantal jaar later 3 maanden op een boerderij gewerkt vlakbij Regina (hoofdstad van Saskatchewan). De uitgestrektheid en de wolkenluchten spraken mij juist heel erg aan. Op de nummerborden van de auto’s in Saskatchewan staat niet voor niets “Land of living skies”. Regina is een leuke stad en heeft een mooi stadspark. In deze stad ligt ook een museum van de RCMP en de academie waar de Canadese agenten worden opgeleid. Ik kan je wel aanraden om tussen Winnipeg en Regina ipv Highway 1, highway nummer 2 / 13 te nemen. Veel rustiger. Je krijgt dan nog beter een indruk van het boerenleven. Je ziet veel olieboorinstallaties, graansilo’s en als je in de juiste tijd bent uitgestrekte velden vol gele koolzaadbloemen.
Na Medicine Hat kun je recht naar Calgary rijden natuurlijk, maar als je tijd hebt en er nog nooit bent geweest zou ik je zeker aanraden om bijvoorbeeld via Lethbridge-Fort Macloud-Sparwood-Fernie-via 93/95 naar Kootenay NP te gaan, dan door Banff en dan naar Calgary. Verder is de Icefields Parkway een absolute aanrader. De weg tussen Jasper en Banff :-).
Zes jaar geleden hebben we de Icefield parkway al gedaan en we willen hem dit jaar ook weer doen. Omdat er in Edmonton een zeer grote shopping mall is, gaan we vanaf Thunder Bay dus eerst naar Edmonton en dan richting Icefield en tenslotte Calgary. Regina via highway 2 ga ik opnemen in de route en ik denk dat het daarna hard doorrijden wordt dus.
Mochten er meer suggesties zijn lezen we deze graag natuurlijk.
“Beauty is in the eye of the beholder” En ook de prairies van Manitoba en Saskatchewan herbergen veel schoonheid in zich.
Zeker bij zonsop-en ondergang. Je moet ervan houden, je moet het willen zien en een beetje de tijd voor nemen. Veel tijd wordt je echter meestal niet gegund bij deze “wegbreng-specials”.
Ik heb Toronto-Vancouver twee keer gedaan. voor het eerst in 2001 en nog eens in 2010. In 2001 bestond het fenomeen nog niet, maar hoefden we geen drop-off fee te betalen. De reis duurde toen van 24 april t/m 2 juni. In 2010 heb ik het solo nog eens(deels) overgedaan. Dat was wel een wegbreng-special, maar ik kon er wel vrij makkelijk bijna een week bij onderhandelen zonder meerprijs(28 sept.-31 oktober)
In 2001 heb ik gekozen voor de route door de Muskoka region. eerst veel binnenwegen gevolgd en uiteindelijk langs Georgian Bay. De tweede keer via Algonquin, highway 11 naar North Bay en via hwy 17 naar Sudbury.
Dorset, ten zuiden van Algonquin, is een leuk pittoresk plaatsje . North Bay vond ik ook de moeite. Sudbury, Thunder Bay zijn niet bijzonder, leuker is Sault Ste. Marie. Een excursie met de The Agawa Canyon Tour Train is eigenlijk een must-do. Batchawana Bay heeft mooie stranden. Wawa is leuk genoeg om even te stoppen en in White River vind je veel historie - en zelfs een klein museum - over Winnie the Pooh. Na Thunder Bay nog The Kakabeka Falls en ten slotte is Kenora nog een aardig plaatsje.
Vlak over de grens met Manitoba is een leuke campground aan Falcon Lake.
Winnipeg is een stad met een heerlijke atmosfeer. Je kunt de T.C.H gewoon volgen tot in de stad en parkeren op Broadway. Vandaar loop je naar het station(met een prachtige klassieke wachtruimte) en naar “The Forks”. Hier komen de Assiniboine en Red River tezamen. Veel restaurantjes, galleries en winkeltjes rondom en in het park.
Vanaf Winnipeg volg ik veel binnenwegen ten zuiden van de T.C.H., maar daar zullen jullie geen tijd voor hebben, dus gewoon via Portage La Prairie en Brandon richting Saskatchewan met misschien een stop in Sprucewoods Provincial Park.
Even stoppen in en bij Indian Head. Regina heeft een prachtig regeringsgebouw, gelegen in een groot park. Ook het Royal Saskatchewan Museum en het RCMP Heritage Centre zijn een bezoek zeker waard.
Moose Jaw zeker stoppen voor een bezoek aan The Tunnels.
Bespaar jezelf de moeite van de saaie rit naar (het nog saaiere) Edmonton. Die West Edmonton Mall is van een oneindige triestigheid en écht niet de moeite van de omweg. Als je toch wilt shoppen, kan dat ook heel goed in Calgary.
Rij liever de zuidelijke route via Swift Current en Maple Creek. Ten zuiden van Maple Creek ligt een leuk Provincial Park(je), Cypress Hills, waar je prima kunt overnachten.
Na Medicine Hat wordt het lastig kiezen. De route, die Wolfje aangaf is een heel mooie. Ik zou alleen niet kiezen voor de 93/95 door B.C. maar voor de 22 en de uitzonderlijk mooie highway 40 door Kananaskis Country. Anderzijds, ten noorden van Medicine Hat liggen Drumheller, The Badlands, The Hoodoos en Horseshoe Canyon. En niet te vergeten het schitterende Royal Tyrrel Museum.
Keuzes maken dus en zien hoeveel tijd je nog hebt.
Luongo, bedankt ook voor je reactie. Het geeft weer reden om goed na te denken over de route. Vrouwlief wil graag naar de mall, maar het moet wel passen natuurlijk en zoals je al aangeeft de tijd die je krijgt met een wegbreng special is beperkt. Ik ga weer aan de slag met de route.
Saskatchewan heft een enorm slechte naam, maar heft echt zijn fantastische plekjes. Voor jpuw rit zou ik de volgende tip willen geven. “Saskatchewan Landing Provincial Park” Is niet ver om voor je.
Wat je kan doen is vanaf Moose Jaw, ff de #2 naar Noorden nemen, dan de #42 naar Westen. Neem de gratis ferry over Lake Diefenbaker.
Neem dan de 342 eerst naar het zuiden dan het westen, richting Kyle. Ga daar ff tanken, of ijsje kopen, lekker small town Saskatchewan.
Vanaf Kyle naar het zuiden over #4, en kampeer in het provincial Park. Zeker de moeite waard voor 2 nachten!