Binnenkort vertrekken wij naar Java en Bali. In Lonely Planet las ik over tweedaagse trips vanuit Malang naar Bromo, Ijen en dan uiteindelijk de haven in Ketapang voor de oversteek naar Bali. Een dergelijk pakket zo heel goed in onze reis passen, maar nu ben ik benieuwd of er iemand ervaringen heeft en tips kan geven. Welk reisbureau kunnen jullie bijvoorbeeld aanraden, en wat is een redelijke prijs voor zo’n trip (2 dagen, 1 nacht)? En kunnen we dat makkelijk ter plaatse regelen als we de volgende dag al weg willen? Hartelijk dank alvast!
Ik heb een dergelijke trip gedaan vanuit Probolinggo, maar vanuit Malang wordt hetzelfde aangeboden. Ieder hotel kan je daarmee helpen. Het maakt weinig uit met wie je boekt, omdat reizigers in dezelfde busjes worden gezet. Zorg wel dat je op papier hebt wat wel en niet inclusief is. Je kan de trip makkelijk een paar uur voor vertrek boeken. Dit heb ik zelf ook gedaan
De eerste nacht ga je naar de Bromo. Vertrek vanuit Malang zal rond 1 uur 's ochtends zijn. Je bezoekt de Bromo bij zonsopkomst. Daarna rijd je door naar Ijen, waar je 's avonds aankomt. Na een paar uur slaap vertrek je 's ochtends rond 3 uur naar Ijen.
Na een bezoek aan Ijen word je naar de haven gebrachte voor de boot naar Bali.
Deze trip in één nacht kan dus niet, want je ziet twee keer een zonsopkomst. Wel kun je evt. Ijen overslaan, maar dat zou zonde zijn.
Ik heb deze trip met privévervoer en alle overnachtingen en entreegelden geboekt voor 800.000 rp. Bij deze mijn reisverslag van Bromo en Ijen in 2011.
Hoi Jenny,
Ja, deze trip bedoelde ik. Met 1 nacht bedoelde ik 1 overnachting, de nacht waarin je naar Bromo vertrekt dus niet meegerekend. 800000 rp is goedkoper dan ik dacht, ik ben heel wat hogere prijzen tegengekomen. Goed om te weten dat we gewoon ter plekke kunnen boeken, mijn vriend is een goede onderhandelaar :). Hartelijk dank! Mara
Ja, ik moet natuurlijk wel goed lezen :biggrin:. Anyway, Lonely Planet zegt zo’n 1.350.000 vanuit Malang, toen ik informeerde bij een reisbureau kreeg ik 1.650.000 te horen. Dat moet dus goedkoper kunnen… Ik was sowieso niet van plan om het nu al vanuit NL te boeken natuurlijk, maar was gewoon benieuwd naar de prijzen.
Omdat er relatief weinig reizigers vanuit Malang gaan, zou het de moeite kunnen lonen (als je de tijd hebt) om eerst naar Probolinggo te reizen en daar te boeken. Met het OV naar Probolinggo zal afhankelijk van de drukte op de weg 5-7 uur duren.
Wij hebben in 2009 vanuit Hotel Helios alles geregeld vroeg in de nacht vertrekken naar Bromo om daar de zon op te zien komen daarna overnacht op een koffie/theeplantage in de buurt van Ijen en de trip naar de Ijenvulkaan en naar de haven in Banyuwangi en ook nog en taxi naar Lovina.
Ik hoop wel dat ze het Helios hotel inmiddels hebben opgeknapt zag er toen al wat uitgeleefd uit. Vriendelijke Nederlands sprekende manager waar goed zaken mee te doen is. Wat ik je zeker aan kan raden als je in Malang bent is om te gaan eten in Hotel Tugu werkelijk geweldig prachtig Javaans hotel ook om er even rond te snuffelen is een genoegen. Ik vermoed dat het slapen er wat duurder is maar kan me zo voorstellen dat dit ook een belevenis op zich kan zijn.