Maleisie of Sri Lanka??

hallo reizigers,

ik wil samen met mijn vriendin, en mogelijk nog 2 anderen, ruim 3 weken gaan rondtrekken door een land in ZO Azie. Na een eerdere, soortgelijke reis door Thailand, zitten we nu te twijfelen tussen Maleisie en Sri Lanka… We willen ongeveer 2 a 2,5 weken cultuur snuiven en afsluiten met een weekje strand.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen met het maken van deze keuze? Ik hoor graag een eerlijke mening van mensen welke beide landen hebben bezocht.

Martijn

Hoi Martijn,

2 x Maleisie bezocht en 20 x Lanka, dus we zijn bevooroordeeld.
Infrastructuur (wegennet, OV etc.) is in Maleisie 3-4 x zo modern/goed als in Lanka. En stranden zijn i.h.a. wat beter dan in Lanka (koraal etc.) al moet je uitkijken dat je niet in een té toeristisch gebied belandt.
Anderzijds zijn de prijzen in Maleisie, in ieder geval voor levensonderhoud en geregeld ook voor accomodatie, nadrukkelijk hoger dan in Lanka. En zitten de culturele highlights in Lanka ‘kompakter’ bij elkaar, in Maleisië moet je verder reizen tussen de hoogtepunten al gaat dat vanwege wegennet enzo ook 2 x sneller.

Wordt dus even afwegen met name kijkend naar de kosten van vergelijkbare accomodatie…

Sukses,

<Erik> & [Sandya

hallo <Erik> & [Sandya ,

bedankt voor jullie zeeeer snelle reactie. Jullie uitleg is erg duidelijk en helpt zeker. Wat mij in een eerdere reis naar Thailand erg goed is bevallen is de vriendelijkheid/gastvrijheid van de hoofdzakelijk boeddhistische bevolking. Ik werd destijds echt aangenaam verrast door de vriendelijkheid van deze mensen.
Nu weet ik dat de bevolking van Maleisie hoofdzakelijk Islamitisch is. Ik vraag me af of je in het (hoofdzakelijk) Islamitische Maleisie dezelfde vriendelijkheid/gastvrijheid tegen komt als in een (hoofdzakelijk) Boeddhistisch land? Is de sfeer net zo relaxt in Maleisie als in Sri Lanka?

Martijn

Hallo maar weer,

Op dit vlak staat Lanka inderdaad beduidend beter bekend dan Maleisië. Chinezen in Maleisië (veelal boeddhist of Christen) zijn nog het minst afstandelijk, de Indiërs valt ook best mee net als de natives van Borneo, maar de Maleiers zijn ietwat gereserveerd. Valt nog harstikke mee vergeleken met de moslimbevolking van pakweg Midden-Oosten hoor. Zoals bij meeste ‘gereserveerde’ volken is het ijs overigens vrij snel gebroken en heb je daarna relaxed kontakt. Maar dat kost dan misschien 5 minuten praten (deels met handen en voeten) terwijl je in Lanka binnen 30 seconden een ‘close’ kontakt hebt.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik zou ook voor Sri lanka gaan. Je hoeft geen super grote afstanden af te leggen om veel te kunnen zien en de combinatie cultuur/natuur en strand is perfect. Zou alleen niet aan de westkust gaan zitten om daar met strand af te sluiten,al lijkt dat wel meer voor de hand liggend ivm ligging tov vliegveld. Ik vond het daar al te toeristisch. Ben zelf niet aan de oostkust geweest,maar lokale mensen zeggen dat daar de mooiste stranden zijn. In 2,5 week kun je veel doen. En reizen met openbaar vervoer kost geen drol en is goed te doen.

In maleisie ben ik alleen 2x in Kuala lumpur geweest (as za voor de 3e keer…) en op Borneo,Sabah. Dat was ook leuk hoor. De natuur is prachtig. Wij kwamen orang oetans tegen in het wild. Maar het is idd een stuk prijziger en de mensen zijn afstandiger.

hallo Sigrid,

bedankt voor je reactie :thumbsup:. Ik zit inderdaad nog te twijfelen waar ik mijn laatste weekje aan het strand ga liggen. Ik zal daar halverwege augustus 2011 zijn. Ik lees op internet dat bepaalde gebieden dan minder geschikt zijn om te zwemmen/snorkelen omdat de zee dan wat wilder (meer stroming) zou zijn. Heb jij ,of iemand anders, daar ervaring mee?

thanx
Martijn

Wij wel, dat heb je met 20 x SL bezoek :wink:

Augustus is qua weer (zon) oostkust het beste, zuidkust een goede tweede en zuidwesten het minste; maar nog altijd niet slecht, veelal tot laat in de middag nog zon en pas daarna regen. Zeestromingen aan zuidwesten zijn dan te sterk voor safe zwemmen, en net zo in zuiden; zuiden heeft echter veel koraalrif-beschermde zones, zuidwesten (eentje) en achter die riffen kun je wel zwemmen. Snorkelen is desondanks vaak niet handig omdat de woelige zee voor wervelend zand zorgt –> geen zicht.
Nilaveli (oostkust), 7 uur rijden van vliegveld, heeft dan perfecte zwem- en snorkelomstandigheden.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Toen wij in juli in Beruwela waren was de zee echt te wild en erg gevaarlijk om te zwemmen. Verder heb ik voor deze periode geen ervaring. Wij zijn vorig jaar sept/okt ook geweest en toen was het in het zuiden heerlijk. Mooie stranden ,helder water. Ik vond het echt een aanrader.

Wij zijn 1 keer naar maleisie geweest en 1 keer naar sri lanka.
Alle twee hele mooie landen, wij vonden de mensen in beide landen heel erg vriendelijk, maar wat ons in lanka erg tegen viel is dat de meeste mensen wat van je moeten ze willen je bijvoorbeeld een winkeltje intrekken of iets anders verkopen (begrijp het aan de ene kant ook wel want ze zijn natuurlijk heel erg arm).
Maar op een gegeven moment vonden wij dat in lanka niet leuk meer.
Maleisie hadden wij daar totaal geen last van.
Natuur in beide landen heel mooi maar natuurlijk niet te vergelijken met elkaar.
Lanka een stuk goedkoper dan Maleisie maar wij vonden maleisie ook niet erg duur.