maleisie of sri lanka?

Hallo,

Ik wil deze zomer (eind juli )met 2 kinderen van 14 en 16 jaar naar Maleisie of Sri Lanka. We zitten erg te twijfelen tussen deze 2 landen.
We houden erg van wat doen en zien, vooral de natuur, dus wandelen (jungle tocht) , fietsen (MTB), snorkelen. We willen wel wat cultuur zien, maar niet te veel. Graag wel wilde dieren zien…En dan eindigen op een mooi strand waar je lekker kan snorkelen of vissen (of duiken)
Wie heeft een goede tips?
Alvast bedankt!
Gr.
Sandra.

Hoi Sandra,

De vraag is welk gedeelte van Maleisië je wilt doen. Oost Maleisië zitten heel veel dieren. Maar de meeste mensen gaan naar West Maleisië en daar zitten niet veel dieren en ook niet heel veel echte natuur. Dan is Sri Lanka een betere keuze. Snorkelen is op Sri Lanka goed, maar niet zo goed als aan de oostkust van West Maleisië. Maar dat kost wel iets meer, zijn meestal dure resorts waar je met een speedboot naar toe gaat. Qua snorkelen kies ik voor de oostkant van West Maleisië. Maar voor de overal experience kies ik voor Sri Lanka.

Hallo,
Bedankt voor het mailtje!
Eigenlijk weet ik nog niet welk gedeelte Maleisie ik wil bezoeken. Heb heel graag tips welk deel ik het beste kan bezoeken. Ik lees nu Oost Maleisie dus omdat daar veel dieren zitten.
Qua Sri Lanka moet ik me ook nog verdiepen, ik twijfel dus over deze 2 landen.
Snorkelen kan je dus niet zo goed op SL.
Ik weet niet of je in M. veel meer moet reizen dan SL. Willen eigenlijk niet teveel binnenlandse vluchten doen.
Qua Jungle tochten of wandelen of fietsen welke is dan beter?
De mensen zijn in allebei de landen vriendelijk toch?
Ik denk dat prijstechnisch SL goedkoper is dan ML.
En kan je beide landen makkelijk zelf bereizen of kan je toch beter wat boeken?
Groet,
Sandra.

Hoi Sandra,

Oost Maleisië zitten veel meer dieren. Dit kan je (volgens mij) alleen maar georganiseerd doen. Snorkelen kan zeker wel op een aantal plekken in Sri Lanka. Pigeon Island bij Trinco is één van mijn favoriete plekjes (foto’s staan op Facebook). Dat is echt wel heel mooi. Alleen bij enkele eilanden van Maleisië (waar ik zelf gesnorkeld heb) is het ontzettend mooi. Daar kan bijna geen enkel land ter wereld aan tippen. Maar dat zijn wel dure overnachtingen, zeker omdat je ook met een speedboot naar die eilanden moet. Wij hebben daar ook een binnenlandse vlucht voor gedaan.

Afstanden zijn dus wel veel groter dan Sri Lanka (wat zo groot is als de Benelux). En dat is eigenlijk meteen het verhaal, Sri Lanka biedt echt heel veel op een relatief klein gebied. Mensen zijn inderdaad op zowel Maleisië als op Sri Lanka heel vriendelijk. Al moet ik zeggen dat Sri Lanka wel meer een Azië gevoel geeft. Maleisië is westerser met een zeer goede infrastructuur waardoor je eenvoudig ook zelf een auto kan huren. In Sri Lanka adviseer ik dat niet (een auto met chauffeur is bijna net zo duur als zonder). Sri Lanka kan je inderdaad veel goedkoper doen dan Maleisië. Er is meer keuze aan goedkopere hotels/lodges/guesthouses.

Zoals je hoort vinden wij beide landen echt heel mooi, maar er is natuurlijk een reden waarom Marjolein een reisadviesbureau voor Sri Lanka heeft en niet voor Maleisië :slight_smile: Sri Lanka heeft echt ons hart gestolen.

Hallo,
Wat een geweldige informatie! Het klinkt allemaal erg leuk en mooi!
Ik heb ook op de site gekeken erg leuk en interessant!
Ik denk ook bijna wel dat mijn voorkeur uitgaat naar Sri Lanka. Maar de vlucht er naar toe zijn toch wel een stuk prijziger dan Maleisie.
Is het daar in SL goedkoper dan Maleisie of is dat een beetje hetzelfde?
Het voordeel is denk ik wel dat in Sl het reizen minder is dan Maleisie denk ik of zie ik dat verkeerd?

Het blijft moeilijk maar ben al wel heel blij met alle informatie!

De vluchten naar SL zitten zo rond 650 op dit moment als ik naar juni 2016 kijk. Voor 525 zit je op Maleisië maar dat is een vlucht van 28 uur. Rechtstreeks zal je rond de 575 zitten en dan vlieg je er maar 12 uur over. Dus het verschil valt wel mee. Hoeveel geld je kan/wil uitgeven bepaal je zelf. Er zijn hotels/guesthouses in alle prijsklassen. Als ik jou was zou ik voor beide landen een route maken en kijken hoe groot de afstanden zijn, welke dingen je wilt zien en dan de hotels erbij zoeken. Dan kan je een overwogen keuze maken met betrekking tot de financiën.

Hallo,
Oke ik dacht dat naar SL veel duurder was. Waar vind je zo’n vlucht voor die prijs? Ik wil er niet te lang over doen met allerlei tussenstops. 1 tussenstop prima hoor.
Een hele goede tip om even zelf een route te bekijken en dan kijken hoe ver de afstanden zijn!
Hartelijk dank weer voor de reactie!

Hoi, deze vlucht kan je via Paperflies vinden. Als je liever via Dusseldorf gaat kan je ook op Billigfluege kijken.

Hallo,
Vluchten zijn vanaf Brussel denk ik goedkoper. Hier wordt een vlucht in juni aangehaald. Die zijn in juni bij Idealo.nl met Turkish Airlines €445. En redelijke reistijd.

Maar jullie willen eind juli vliegen, ja en dan zal het wel duurder zijn. In de gaten houden en regelmatig even zoeken. Soms zijn er leuke aanbiedingen.
Groet van Franklin.

De link werkt niet, kijk dan maar bij momondo.nl juni / juli en nog goedkoper.[emoji1]
Groet Franklin.

Hallo Sandra,

Wij hebben beide landen met 3 kinderen bezocht. Maleisië als eerste, Sri Lanka vorig jaar. In Maleisië zelf een auto gehuurd en op Sri Lanka alles met openbaar vervoer. ( trein en bus). Heel goed te doen vonden wij. Maleisie is idd veel westerser, SL chaotischer maar wat een prachtig land. Een optie is ook via Malediven terug en dan bijv naar een eiland ( geen resort) en daar snorkelen. Mocht je tips etc willen, stuur even een berichtje.
Hetty

Kijk, dat is leuk guapa3 heeft inderdaad dezelfde ideeën/ervaringen. Vraagje van ons: Mogen de tips ook op het forum, dan hebben alle leden er wat aan.

Hallo Hetty ja heel graag wil ik wat tips etc hebben!

Hallo Sandra,

Ben je wel eens in India geweest? Ik vind Sri Lanka een soort van India ‘light’.
Niet de enórme chaos die je in India tegenkomt, toch lekker ‘rommelig’ maar goed te doen met kinderen.

India vind ik geweldig hoor, begrijp me niet verkeerd maar voor kinderen/pubers misschien toch een beetje too much.

Reizen met de trein gaat super!
De langzame bussen, ook al stoppen die bij ieder ‘kippenhok’, luide India muziek, druk, ook prima.
De fast bussen wat minder eerlijk gezegd, rijden als gekken.

Eten is heerlijk, de curry’s, hoppers bij het ontbijt, je mag me er bijna voor wakker maken… Beetje spicy maar echt niet te!

Jungletocht kun je misschien bij Sinharaja doen.
Je kan ook raften bij Kitulgala.
Wild is er genoeg te zien. Aapjes sowieso bij de tempels, wij hebben langs de kant van de weg bij Minneriya twee olifanten zien lopen. Daar is ook een wildpark maar wij passeerden met de bus, er was een beetje een opstopping dus de bus kon even niet verder, bleek dus door die olifanten te komen. Er waren auto’s en tuktuk’s gestopt dus we konden de dieren vanuit het busraampje heel mooi volgen.
Varanen die door tuin ‘wandelen’, apen die door de bomen slingeren bij het hotel waar we zaten. Je komt niets te kort wat dat betreft.

Wat snorkelen betreft vond ik het wat tegenvallen. Ja op Pigeon Island, maar dat is een klein eilandje en toen wij er waren was het toch wel overbevolkt te noemen. En om nu iedere keer als je wilt snorkelen met de boot ernaartoe te moeten is ook niet echt handig. (en duur) Wij zijn wat snorkelen betreft Bali ‘gewend’ en dan met name de Gili eilanden, dan loop je gewoon de zee in en kan je snorkelen.

Succes met jullie keuze!