Malariatabletten voor de locals

Wij gaan in Oktober naar Gambia, ben me aan het orienteren wat goed is om mee te nemen. Malaria 'n groot gezondheidsprobleem. Is het dan zinvol om extra malaria tabletten mee te nemen en die in 'n ziekenhuis af te geven of heeft dat geen zin?
Ook bedacht ik me dat het misschien 'n idee is om paracetamol zetpillen in kinderdosering mee te nemen. Goed idee of smelten ze in de doos?
Wie kan me hierin adviseren?
Alvast bedankt.

Hallo,
Malariatabletten voor locals zou ik zeker niet meenemen. Er is geen Gambiaan die permanent gaat slikken en dat kan ook niet. Waar ze wèl wat aan hebben is klamboe’s. De muggen komen vaak snachts als ze slapen. Daar hebben ze vaak geen bescherming tegen. Paracetamol is altijd goed, maar zetpillen niet. (geef dan een halve). Begin niet aan schoolpullen of kleding. Er is over het algemeen genoeg daar te koop voor lage prijzen. Dan help je de lokale bevolking óók!
Nog één advies:
Ga met je hulpgoederen een eindje het binnenland in. Dáár kunnen ze het echt nog gebruiken.

Ik woon in Kenia en laat regelmatig kinderparacetamol zetpillen meenemen uit Nederland voor mijn kleintje en evt. zieke (buur)kindjes, omdat die hier niet te krijgen zijn. Alleen de mierzoete paracetamolsiropen die mijn dochtertje en vele andere kindjes dus weigeren te nemen. Vooral voor de hele jonge babietjes zijn die siropen een drama en zetpillen een uitkomst. Maarrrrr voor gebruik moet je ze inderdaad in de koelkast bewaren, anders krijg je ze niet ingebracht, dan zijn ze te zacht.
Ik weet niet hoe het in Gambia zit, maar als je hier in Kenia medicijnen bij het eerst het beste ziekenhuis zou afgeven, dan zouden ze die gewoon lekker doorverkopen. Als je een betrouwbaar iemand of project zou vinden om de medicijnen af te geven, zou dat wel goed werken.
Wat betreft de malariamedicatie, bedoel je de preventieve medicatie of de genezende medicatie? Afrikanen slikken namelijk over het algemeen geen preventieve medicatie… niet zo gezond om dat je hele leven te doen en daarnaast erg duur. De genezende medicatie kan je beter in het land zelf kopen ivm dat er verschillende malariaparasieten zijn en ieder weer beter op andere medicatie reageert. Daarnaast zal het waarschijnlijk stukken goedkoper zijn in Gambia dan in Nederland.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken of je iemand kan vinden (via het forum of daar ter plekke in je hotel oid) die jou mee wil nemen naar een echt lokaal dorpje. Terwijl je daar rondloopt kom je misschien dingen tegen waarbij de mensen hulp kunnen gebruiken. Hier in Kenia is bijv. ook vaak behoefte aan een bepaalde crème tegen een bepaalde schimmelinfectie op het hoofd van veel kinderen. Maar misschien kom je wel andere ziektes/problemen tegen waar hulp bij nodig is. In de plaatselijke apotheek kan je dan direct de benodigdheden voor weinig aanschaffen en aan de hulpbehoevende persoon uitdelen.

Maar ik zou zelf aanraden gewoon niet teveel vanuit Nederland mee te gaan slepen. Veel kan je in het land zelf ook makkelijk kopen voor weinig. Sla je 2 vliegen in 1 klap, je helpt iemand en je stimuleert de lokale economie.

Groetjes vanaf de oostkust van Afrika! :wink:

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Als je wil helpen ,betaal dan hun hospitaal als ze ziek zijn , veel mensen blijven gewoon ziek thuis bij gebrek aan geld.
In Gambia zijn er voldoende medicijnen verkrijgbaar als je geld hebt.
Je kan ook hun kwetsuren behandelen door je eigen medicijndoos aan te spreken ,die wordt anders meestal ook nooit veel gebruikt.
Muskietennet is een uitstekend middel ,maar heeft iemand van u het ooit getest? Je zweet je te pletter onder dat spul , er komt bijna geen tocht doorheen.
Ik gebruik vliegenramen en vliegengaas aan de deuren,dat geeft hetzelfde effect .Af en toe eens sprayen voor de muggen die er toch zijn doorgeraakt.

Deze week nog mensen aan de deur gehad ,het zijn Gambianen van een Christelijke organisatie die overal langs gaan en het aantal bewoners per compound noteren. Ze geven de mensen dan een “bonnetje per persoon”,dat later als de bedeling plaats vindt kan ingeruild worden voor een muskieten net.