Malariatabletten bij een nog onbekend reisschema

Beste wereldwijzer-leden,

In januari ga ik mijn eerste echte backpack reis maken. Ik ga eerst naar Australië, maar wil daarna door naar Zuid-Oost Azië.
Ik heb er enorm veel zin in en ben dan ook druk bezig met voorbereidingen, waaronder inentingen.

Vanmiddag was ik bij een travel clinic en daar heb ik een aantal vaccinaties gekregen. De dame in kwestie vroeg aan mij of ik verwacht in Malaria gebieden te komen, i.v.m. het voorschrijven van Malaria tabletten.
Zij wil hiervoor EXACT het aantal dagen weten dat ik in Malaria gebied zal zijn en of deze dagen aansluitend zijn of hoeveel dagen hier tussen zitten.

De lol van het backpacken is voor mij juist dat ik nog geen plan heb, maar wil zien waar het schip strand. Ik vind het leuk mee te reizen met mensen die ik ontmoet en daar naar toe te gaan waar ik op dat moment zin in heb. Ik weet dus onmogelijk te zeggen of en hoelang ik in malaria gebied zal zijn.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de eerste backpacker ben die met dit die idee op reis gaat, maar toch goed beschermd wil zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik weet uit ervaring dat ik wel altijd en overal enorm veel gestoken wordt door muggen… Veel meer dan anderen uit mijn omgeving. Ik zit er altijd helemaal onder en reageer er ook vrij heftig op. Ik weet niet of dit van belang is maar ik wil dus wel graag voorzorgsmaatregelen nemen.

Ik hoop op jullie advies/ervaringen!

Thanks, Anna.

Je hebt altijd wel een globaal idee van hoe je reis er uit ziet. Dat kan niet anders, want voor veel landen in Azie heb je bv. een uitreisticket nodig om het land in te komen, of is je visum maar 30 of 60 dagen geldig. Tel er een paar weken extra bij op, en je weet hoeveel pillen je nodig hebt. Die dingen blijven 5 jaar goed (mits je ze droog bewaart), dus kan je ze bij een andere trip nog gebruiken.

Hallo Anna
We reizen bijna uitsluitend in tropische landen. Vergeet een product, pil, gel, lotion tot 50% met Deet, whatever…
Er bestaat gewoon NIETS die je perfect kan beschermen, wel iets anders en het cost niet veel.
De Anofelesmug valt je alleen 's avonds aan, dus draag blousejes met lange mouwen, GEEN parfum, deo of geparfumeerd zeep; in de winkels ga je vinden “coils” om te laten branden onder je tafel, als je aan het eten bent; of je kunt ze laten branden in je kamer ook; wierook stokjes doen ook iets, maar “not a big deal”.
Slapen: koop je een klamboe (hoe groter, hoe beter), geïmpregneerd met “permethrin”; de muggen ruiken de “permethrin” niet graag ! Wees voorzichtig met de klamboe: een of meer muggen zullen ZEKER de allerkleinste gat vinden !
Je zult meer dan 1 keer gecko’s op de muren van je kamer vinden; ze zijn je protectie, ze jagen op insecten, ze doen je niets en ze zijn ook zo snel als iets, als je korter bij hun komt; als je slaapt en de klamboe is te klein, kun je tegen de net slapen en dan zijn ze gelukkig, oh, zeer gelukkig !
Er is een creme, zeer goed werkend als je iets gestoken heeft en je weet niet wat: in de Belgische apotheken heet “Euceta”, maar je kunt het on-line bestellen; neem van die creme op de punt van je vinger, goed inwerken en herhaal telkens als je gestoord wordt; hoe sneller aangebracht, hoe beter !

Er bestaat een DEET lotion met 90% DEET, gebruikt door de Canadese leger als ze oefeningen hebben in tropische gebieden; de DEET is niet goed voor je huid, en hoe “straffer” betekent meer schade aan je huid.
Ik ga naar de tropen al 10 jaar en ik doe niets tegen “aanvallen” van insecten, geen pil of “whatever”: als je onder een lamp zou kunnen slapen, de gecko’s zullen je dankbaar zijn ! (zo heb ik, bijvoorbeeld, in Bali gedaan; no problem !)

Dit is zowat in mijn hoofd gekomen is, om 19.49.

Zit je nu nog met vragen, “just shoot!”.
Op het moment dat je reis vast staat, raadpleeg de “Reisapotheek” van de landen, in de forum van iedere land.

Nog iets: we, mensen, ruiken niet allemaal gelijk; een heeft een ph laag/hoog/neutral en hier is de uitleg waarom sommige mensen worden gebeten en andere niet, of weinig.

Groetjes
Sopirla>>>

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

@ Jenny; ik heb echt nog geen globaal idee over mijn reis. Mij is aangeraden vanuit Australie naar Bangkok te vliegen (daar moet ik toch stoppen op mijn ‘terugreis’) en vanaf daar goedkope retourtickets binnen Azie te kopen voor de landen die ik op dat moment wil bezoeken. Het kan dus nog alles worden of helemaal niets… Ik weet niet hoeveel zin, geld en tijd ik nog heb daar. Maar het is inderdaad goed om te weten dat ze 5 jaar goed zijn, wellicht kan ik dan gewoon een schatting maken en het overschot bewaren.

@ Sopirla, goed om te weten dat ze vooral s’ avonds steken, dan zal ik dan extra letten op mijn kleding. Gekko’s ken ik uit het Caribische gebied (ik had er elke avond twee in mijn slaapkamer, ik heb ze Ben & Jerry gedoopt), maar ondanks dat werd ik helemaal lek gestoken haha.

Weten jullie toevallig of dergelijke pillen eventueel ook in Azie zelf bij een apotheek o.i.d. verkrijgbaar zijn? Voor mocht in onverwacht toch langer dan gepland in een Malaria gebied blijven?

Mocht iemand toch wel zonder reisplan tabletten mee hebben genomen hoor ik het nog steeds heel graag!
Bedankt!

Hi Anna
Awel, het was niet in Azië maar in Mexico : ik dacht eerst dat ik halucineerde…sigaretten te koop, cosmetische produkten (bij ons toch ook) maar sigaretten…en op Isla Margarita (Venezuela) zelfs bier, in de zon, dus lauw en niet door je keel te krijgen !

Goed, back in business": de kansen zijn 50% “ja” en 50% "neen. Waarom? Zelf kopen ze niet, hun “systeem” werkt anders dan die van hun, m.a.w. ze zijn daar geboren, ze moeten zich niet aanpassen EN de pillen zijn duur.

Als je op een plek terecht komt, waar veel toeristen komen, dan is de verzorgingssysteem veel beter: goed gevulde apotheken, fatsoenlijke dokters en propere ziekenhuizen. Als je daar iets koopt, vergeet niet te kijken hoe lang zijn ze nog goed.

Ga rustig doen wat je wilt doen en de “forum” zal je helpen, heel zeker, 100%.

Groetjes
Sopirla>>>

Geen idee of het ook op de tropische muggen werkt, maar hier heb ik doorgaans veel succes met citronellashampoo en extra vitaminen (B volgens mij) slikken.

Jawel, iedere dag 1 tablet vitamine B 100 en om de dag 1 tablet vitamine B12 5000mq het werkt.
De colts die Sopirla noemde zijn erg goed alleen ruiken iets minder binnen.

Vitamine B heeft voor die lieve stekertjes een onaangename geur en een teveel aan vitamine B plas je weer uit dwz het is niet gevaarlijk voor je gezondheid.

Malaria tabs. Voor ons was het middel erger als de kwaal ( mijn man had jaren geleden malaria)
Die bijwerkingen vreselijk.

Fijne reis toegewenst.

Hey Jurjenb
Long time…no see…
“Citronella” werkt nog better dan de “coils”; er bestaat nog een plant (op dit moment, ik herinner ik me de naam niet…maar als ik het heb, maak ik het bekend, ik zal niet vergeten) en door de geur van de bloemen, blijven de muggen weg; ze hebben die geur niet graag !
Ja, ik moet mijn “omgeving” een beetje veranderen…ik was bezig met een artikel over de Noord-Indianen en daardoor ook mijn eigen “oorlog” met mijn echtgenoot. In het algemeen, de winnende partij ben ik.
De artikel is vrij groot en ik zal het plaatsen in “Amerika Reiscafé”. Ik heb werk tot over mijn hoofd, ik heb massa’s artikels te schrijven en zo weinig tijd deze 2 dagen…ah! ik heb het (de naam van de plant) is in het Latijn " Pelargonium" en in het Engels is “storksbill” of gewoon “pelargonium”; mooie plant, trouwens.
Het is geen plant om 3 seizoenen te overleven, maar je kunt het buiten houden tot het fris begint te woorden en dan binnen (als je denkt dat de muggen nog niet"koud" zijn lol2…die zijn allang dood en begraven) !
Zo. Daarom zal me minder actief zien, ik heb massa’s informatie die moet verwerkt/vertaald worden; denk niet dat ik de hoek om ben…“you won’t have this plesure”, vriend !
Cheers en geniet van je week-end !
Een reptiel die extreem druk heeftvlagnic