Malariapillen voor Zuid-Afrika ?

Hallo,

Is het nodig anti-malaria pillen te nemen als je naar Zuid Afrika gaat ? Ik zie dat het risikogebied het oosten is. We vragen ons af of die pillen echt wel nodig zijn als je enkel het Krugerpark bezoekt, en voor de rest buiten de risiko regio blijft ? De reis is een georganiseerde en begeleide reis, in februari.

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,

Koen

Koen, kijk eens op het ZA prikbord:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=467

Dan bij zoeken malaria intypen en de datum veranderen naar alle data’s.
Daar staat echt heel veel informatie over ZA.
Succes, groetjes Jessy

hoi, ik ben vanaf july tot nov in ZA geweest. Mijn arts van het ggd vertelde mij dat ik geen malariapillen hoefde mee te nemen. Wel op je kleding enzo letten. Hij zei dit met de overweging dat ik inderdaad niet meer dan 1 dag in het kruger zou zijn (maar wel er net buiten en een mug stopt echt niet bij een hek, maargoed) maar de doorslaggevende reden was toch wel het droge seizoen. alleen krugerpark is in ZA gevaarlijk muggengebied. Maak gewoon even een afspraak bij een ggd, ik heb op mijn reizen heel wat mensen gezien die malaria op waren gelopen, dat maak je liever niet mee.

Ik ben in deze periode (januari) in ZA geweest. Er was geen reden voor malariapillen, zowel volgens de GGD als volgens de localen. Als het anders is, kun je trouwens ter plekke heel goedkoop anti-malariatabletten kopen.

[URL=“http://www.canon-pictures.com”]

Hoi Koen,

vaak vragen mensen of het nodig is om anti-malaria tabletten in te nemen. Wanneer je liever geen tabletten neemt zul je voor jezelf kunnen vaststellen hoe groot het risico is.

In februari is het nog volop regenseizoen, dus kans op malaria in bepaalde gebieden. Hazyview is een vb. waar dat mogelijk is. Ik woon zelf in Balule (natuurreservaat) en volgens experts is het risico hier klein.

Dit omdat de malariamuskiet eerst iemand moet steken die al besmet is, en dan jou moet steken om de ziekte over te brengen. Wanneer er dus weinig mensen zijn in het gebied waar je naar toe gaat, dan is het risico een stuk kleiner.

Meer info. kun je hier vinden: http://www.travelclinic.co.za/

Wanneer het om een vakantie gaat zou ik overigens wel tabletten nemen, voor die korte periode is het het risico niet waard. Het hangt er ook helemaal vanaf welke gebieden je gaat bezoeken?

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

Zuid Afrika is grotendeels Malaria vrij, en het risico is algemeen klein. Zelfs in Noord Natal, Kruger Park en Swaziland, waar traditioneel voor gewaarschuwd word is de malaria in de laatste aantal jaren flink afgenomen.
Dit neemt niet weg dat malaria een van de meest gevaarlijke ziektes is die je kunt krijgen en jaarlijks miljoenen levens in Afrika kost. Dus hoewel je de pillen waarschijnelijk niet nodig zal hebben is het niet een risico die je graag loopt. Een aantal jaren geleden was een kennis in Mkuze Game Reserve in Noord Natal voor een week en heeft er Malaria opgelopen, is er een jaar lang ernstig ziek mee geweest.

Voor alle zekerheid, loop dus de risico niet, en maak gebruik van de pillen. Kan je een hoop ellende besparen.

groeten
johan

Hoi Koen,

iedereen geeft verschillende meningen. Ikzelf woon in het Kruger park en kan je vertellen dat het in mei tm september niet nodig is.

Ga je buiten die periode, dan kun je het beste malarone nemen, een lichte pil die je iedere dag neemt.

Veel plezier!

Corné.

www.amukela.com

Malerone heeft voor mij veel bijwerkingen, beter is Lariam, 1 per week

Dat is persoonlijk. De meeste mensen die ik sprak waren veel beter af met Malarone, een middel wat bewezen minder bijwerkingen heeft. Dat is meteen ook de reden dat de GGD ze voorschrijven, en geen Lariam meer.

Corné.

www.amukela.com

Lariam heeft veel meer risico’s dan malarone. Je kunt er o.a. psychotisch van worden.