In Namibie regent het in twee dagen veel, ong. de helft van wat we in Nl. per jaar hebben (350-400 mm. per jaar tegen 750). Alleen als het ergens erg groen is (Okavango) moet je oppassen. Ik zou eerder googelen op dengue en het land waar je naartoe gaat. Sommige landen, streken of steden kennen een uitbraak elke zoveel jaar (bijv. Delhi), elders komt het elk jaar in en na de regentijd voor (bijv. kust Ecuador). Indien jouw land of streek gevoelig is, mijd dan rivieren, sloten, poelen. Het is een erg gevaarlijke ziekte en er bestaan geen medicijnen of vaccin tegen, dit in grote tegenstelling tot malaria. Bij malaria kun je gewoon medicijnen nemen, liefst in een lokale kliniek: die lui daar hebben er gewoon veel meer verstand van dan wij. Dengue: overdag lichaam bedekken, liefst met lichte kleur, smeten/spuiten. Als je het hebt: hopen dat je niet alleen bent, want je kunt echt niet meer op je benen staan en, alhoewel het pijn doet, water blijven drinken. En: zorgen dat je het geen tweede keer krijgt, dan zijn de overlevingskansen niet groot ivm dan optredende inwendige bloedingen.
Ik was in 2011 (maart t/m mei) in Namibië, onder andere in Etosha. Ik heb toen geen advies gekregen m.b.t. malaria, maar de mensen (locals) waar ik de eerste twee maanden bij verbleef hadden nog nooit problemen met malaria gehad (zo’n vijftig, zestig kilometer ten noorden van Windhoek). Het was toevallig een extreem nat jaar voor Namibië, en ik had malariapillen mee die ik voor de zekerheid wel heb geslikt, maar zelfs met water overal viel de hoeveelheid muggen (en steken) mee.
Ik heb gedurende enkele jaren reizen begeleid in Namibië en ikzelf heb nooit anti Malariapillen genomen. Ik was er in verschillende periodes van het jaar, ook na het regenseizoen. Het is uiteindelijk een beslissing die je zelf moet nemen. Er zijn wat muggen, maar niet in zwermen.
Ik heb eerlijk gezegd nooit te maken gehad met gevallen van malaria in de meeste toeristische streken van Namibië (zoals onder andere Etosha). De streek in de buurt van Angola daar weet ik zelf te weinig over om er een uitspraak over te doen.
Niemand mag uitspraken doen behalve de GGD en zij zijn altijd erg voorzichtig. Ze kunnen het zich niet permitteren om te zeggen dat het niet nodig is en dat er dan toeristen terugkomen met Malaria of een andere tropische ziekte.
Het feit dat locals geen medicijnen slikken komt eenvoudigweg omdat het niet te doen is om je hele leven lang pillen te slikken. Zowel financieel als voor je gezondheid is dat niet aan te raden.
Of je wel of geen pillen slikt is dus een persoonlijke keuze, maar do eje het niet, dan neem je een (klein) ingecalculeerd risico.
Het nadeel van bijvoorbeeld Malaria is dat het je leven lang bij je blijft en nooit meer uit je lever te krijgen is wanneer je het eenmaal hebt opgelopen. Echter de medicijnen die je er tegen kunt slikken zijn ook niet best voor je lichaam. Daar komt nog bij dat niet alle muggen Malaria kunnen overbrengen en dat de pillen niet tegen iedere vorm van Malaria werken.
Succes met je leuze en geniet van je reis.
Wij vertrekken in mei voor 23 dagen naar Namibie en ze hebben ons toch ook aangeraden malaria pliien te nemen omdat we toch 3 à 4 dagen in Etosha en gebied errond zijn. We hebben dit ook gedaan toen we 2 jara geleden vanuit Botswana naar Zimbabwe gegaan zijn, enkel voor de Vitroei falls maar toch niet overbodig …
De pillen hebben weinig neveneffekten, wat vroeger of sommige soorten niet het geval was of is.
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn , maar iedereen beslist daar zelf over natuurlijk.