4 maanden zwanger - wel of niet naar Namibie?

Hoi,

Wij willen eind maart graag voor 2 weken naar Namibie. We hebben het reisplan al klaar maar ik twijfel enorm… Ik ben namelijk zwanger, op het moment dat we vertrekken 16 weken, en ik hoor verschillende berichten. Waar ik me vooral zorgen over maak zijn de lange afstanden over onverharde, hobbelige wegen. Ik lees soms dat dit misschien vervelend kan zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Wat raden jullie aan: wel of niet naar Namibie?
In ons reisplan hebben we nu een aantal dagen zitten van ongeveer 5 uur rijden, maar overal verblijven we 2 nachten zodat we rustig aan kunnen doen en ook een beetje kunnen bijkomen.

Het lijkt me een fantastitisch land en als het kindje er is, zullen we hier hoogstwaarschijnlijk niet meer heen gaan.
Ik hoor heel graag jullie reacties, alvast bedankt!

Groet
Lilly

Moet je voor namibie malaria pillen slikken, ik dacht het wel en dat zou voor mij de reden zijn om echt niet te gaan. Reizen als je zwanger bent is echt vermoeiend maar wat je wilt doen klinkt prima. Ik zou een ander land kiezen waar je geen malaria risico hebt en waar dokters enzo ook allemaal wat minder afgelegen zitten.

Dank voor je reactie. We hebben een route uitgezocht buiten het malaria gebied (malaria is alleen in het noorden). Waar ik dus het meeste over twijfel is of het reizen over onverharde wegen (soms wel iets van 5 uur) niet vervelend is. Heb gister met verloskundige gesproken en zij dacht dat dit niks uitmaakte aangezien ik dan nog maar 16 weken ben en en dat de periode is dat je het minste risico loopt en het meest fit bent…

Inderdaad de wegen zijn er en de rammelt dan de hele dag. Of je moet op de weinig asfalt wegen blijven, dan is dit geen probleem, maar de meest zijn niet geasfalteer. En ook met een Hillux 4x4 is vermoeiend de hele dag. Of je moet kleinere afstanden rijden, al hoewel dit wel moeilijk is.

En malaria is alleen boven Estosha !

anemieke -Thatch22, country guesthouse

Ik vond de wegen in Namibie best goed. Ze zijn over het algemeen vlak, dus niet vol kuilen ofzo, alleen soms, als er op delen lang geen onderhoud is geweest, worden ze een soort wasbord. Ik denk dat je met twee weken de tijd niet echt de uithoeken van het land gaat bezoeken, dus ik zou het vanwege de wegen niet laten. 5 uur rijden elke tweede dag lijkt mij best relaxed. Mogelijk wel een overweging is dat het land erg uitgestrekt is en dat medische zorg daarmee ver weg kan zijn.

nu sommige gravel roads kunnen super slecht zijn en dat voor uren. Hebben wij ondervonden afgelopen jaar.

Niet doen.
Gewoon een keer met de kleine gaan.

Maar als je 4 maanden zwanger bent, malaria tabletten slikt (of niet), de wegen die hobbelen en dat alles met dik 30 graden…

Heey joh je moet gewoon gaan hoor, De dirt roads in Namibie zijn hartstikke goed en zo’n baby in de baarmoeder zit toch hartstikke stevig vast. Ik ben met mijn 6 maand zwangere echtgenote destijds een maand naar Tanzania geweest. Een auto gehuurd en heel wat slechtere wegen gedaan.
Als je in Namibie bent. Ga dan ook naar Solitaire = mijn faforiete plek. En in Windhoek naar backpackers.: Cardboard box = de place to be .
Veel plezier.
Theo

Hey,

Mijn vriend en ik vertrekken volgende week voor 24 dagen naar Namibië, 4x4 rondreis, alles erop en eraan,…
Zijn malariapillen slecht om te nemen tijdens of met een wens voor zwangerschap?
Ik heb hier al wel wat over gelezen, maar wil graag meningen van mensen die in die situatie gezeten hebben.

Ik hoor het graag,
Anne

Via Wereldwijzer app

Een deel van de gebruikelijke malariamiddelen is niet veilig bij zwangerschap. Dit kun je natuurlijk het beste vragen bij degene die je deze middelen heeft voorgeschreven of de bijsluiter lezen. Overigens is er in Namibie alleen in het noorden risico op malaria…

En ben je nog geweest??