Malaria pillen wel of niet?

hoi
ik ga vanaf eind mei voor ongeveer 5 á 6 maanden naar zuid oost azie o.a. naar thailand laos cambodja vietnam maleisie singapore en brunei.
wat vinden jullie van de malariapillen. Behalve dat ze heel erg duur zijn (Voor je gezondheid moet je wat over hebben vind ik dan) kunnen de bijwerkingen ook erg vervelend zijn. Zo wil ik niet daar ik mij eentje zitten terwijl mijn psyche helemaal in de war is. Ik ben toch al iemand die snel alles wat zwarter inziet. En alle lichamlijke bijwerkingen heb ik eerlijk gezegt ook geen zin in.
Op het forum van Lonely planet lees ik van veel mensen dat ze geen pillen hebben geslikt en zich alleen maar extra goed hebben proberen te beschermen met deet en lange mauwen/broeken ed.
Het laatste wat ik wil is malaria oplopen maar ik zit nu echt in twijfel.
hoe hebben jullie het gedaan
groetjes lotte

Uit de zoekoptie komen devolgende draadjes rollen: http://www.wereldwijzer.nl/search.php?searchid=870825

sorry! niet aan gedacht om eerst de zoekfunctie te bekijken.
Ik zal de link eens bekijken, dank je wel
groetjes lotte

Hoi Lotte!
Ik ben zelf 4 maanden in zuidoostazie geweest, precies een jaar geleden, min of meer dezelfde landen als jij!
weet je al of je malariapillen gaat nemen?
Het is een lastige, zeer persoonlijke keuze.
Ik heb een dikke maand Malerone gebruikt, in Laos en Cambodja, op advies van de apotheek.
En ik heb geen mug gezien… Wat mij betreft is het risico dan te klein om ze te nemen.
Deze keuze is echter heel persoonlijk, seizoensafhankelijk (regentijd?), en alleen ter plaatse goed te beoordelen.
Er zijn absoluut gebieden in de wereld (delen van Afrika, delen van Indonesie) waar gebruik noodzakelijk is. Naar mijn mening valt zuidoostazie in het droge seizoen daar niet onder.
Aan de ene kant is men in Nederland vrij overdreven omtrent malariamedicatie, ze zouden het liefst zien dat je je hele reis helemaal volstopt bij wijze van spreken, en aan de andere kant vonden alle backpackers die ik heb ontmoet op mijn reis het onzin om pillen te slikken.
De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden…

succes met de voorbereidingen!

groetjes Lydia