Malaria in Phu Quoc

Eind november ga ik 3 dagen naar Phu Quoc. Bij de GGD werd mij verteld dat daar malaria is en werd mij aangeraden om malariapillen te slikken. Nu lees ik echter op internet ook veel berichten dat er geen malaria is. Nu sta ik er niet om te springen om die tabletten te slikken vanwege de bijwerkingen. Wie is er op Phu Quoc geweest en kan mij uitsluitsel geven?

Hoi Ssampje,

De info die de GGD geeft, klopt in principe. In sommige berggebieden en grensgebieden met Cambodja heerst malaria. Mij is destijds (2007) geadviseerd om me goed tegen muggen te beschermen d.m.v. Deet. Malariatabletten waren niet nodig, zolang ik malaria gebieden maar vermeed (heb ik niet gedaan overigens).

Maar tijden kunnen veranderen en de GGD is daar veel meer op de hoogte van. Ik denk dat voorzichtigheid zeker geboden is, maar kan me ook voorstellen dat je geen zin hebt in de bijwerkingen. Heeft de GGD nog geadviseerd welke tabletten minder bijwerkingen hebben?

Ik hoop ook dat een medereiziger je met deze vraag kan helpen en je weet welke beslissing je moet gaan nemen.

Groetjes, Anne

Hallo S,

Ik ben al een keer of 6 a 7 in Phu Quoc geweest en heb nog nooit anti-malaria tabletten geslikt.
De GGD in Tilburg gaf hier ( van 2007 t/m okt-2010 ) steeds hetzelfde advies die ook Anne-Jitske je al gaf.

Eigenlijk kun je in heel Viet Nam malaria oplopen alleen het risico per gebied verschilt van nihil tot risicovol

http://www.itg.be/itg/GeneralSite/Default.aspx?WPID=136&L=N
http://www.fitfortravel.scot.nhs.uk/destinations/asia-(east)/vietnam/vietnam-malaria-map.aspx

Verder dan dit kom ik ook niet en zoals Anne-Jitske al schreef, misschien is het nu anders.

gr.
Ton.

Dank je wel voor de reacties. @ Anne, Malerone is mij aangeraden, niet zoveel bijwerkingen en omdat we kort op Phu Quoc verblijven is het niet veel duurder dan Lariam. @ Ton, het gekke is dat de ene link wel zegt dat er malaria is, de ander niet.
Dus ik ben nog steeds aan het twijfelen…

Hallo S,

Beide zeggen toch hetzelfde volgens mij.

Er is malariarisico in het ganse land, maar niet in de grote steden zoals Hanoi, Danang, Nha Trang en Ho Chi Minh, en ook niet in de delta van de Rode Rivier (en een zeer laag risico in de Mekong-delta en op de eilanden Dao Phu Quoc - Dao Tho Chu).

En op de kaart is Phu quoc rose gekleurd met de mededeling van "low to no risk ".

Ja, de keuze is moeilijk, maar misschien kan dit voorleggen wanneer je nog je vaccinaties moet krijgen?

Bedenk wel dat ik geen arts ben en sla het advies van de GGD niet helemaal in de wind.
Zou ze wel confronteren met verschil in advies tussen de GGd’s onderling.

gr
Ton.

Hallo Ssampje,

In heel Vietnam kan malaria voorkomen. In de kustgebieden komt de malariamug over het algemeen minder voor dan in de binnenlanden. Je kan niet zeggen dat je geen malerone hoeft te slikken omdat er altijd een kans is dat die mug daar voorkomt. Hoe klein die ook is…
Het verstandigste is om 's avonds lange kleding aan te doen en je regelmatig te sprayen met deet, ongeacht of je er wel of niet voor kiest om malerone in te slikken. Ik heb ervoor gekozen om geen malerone te slikken omdat ik me regelmatig insprayde met deet. Ik heb in het verleden wel marlerone geslikt en heb er geen bijwerkingen aan overgehouden. Je moet wel consequent zijn met het innemen als je eraan begint. dat betekend 1 dag van te voren en 7 dagen na je laatste dag.

Groeten Bael