Iemand info over malaria op phu quoc, bij de ggd zeggen ze dat het een malaria gebied is.Ik lees ook op verschilende sites dat er geen malaria zit.
Wij gaan in januarie richting vietnam ik zou phu quoc toch niet willen missen.
We gebruiken alleen deet en mijn vriendin is zwanger dus we moeten wel oppassen.
M.v.g Wouter
Hallo Willow,m
Waarschijnlijk wil niemand hier iets over zeggen en dus de verantwoording voor dragen voor zijn advies
.
Mijn advies is om contact op te nemen met de onderstaande linken, zeker gezien het geval van een zwangerschap wat het toch wat gecompliceerder maakt.
http://www.travelclinic.com/28/openingstijden-adres.htm
http://www.havenziekenhuis.nl/?q=content/contact-1
gr
Ton.
Op www.lcr.nl vind je actuele informatie. Ook kun je een afspraak maken bij een GGD in jouw omgeving om advies op maat te krijgen.
Omdat je vriendin zwanger is, zou ik extra voorzichtig zijn, en sluit me hierbij bij Ton aan. Dus raad ik een afspraak bij het GGD aan. Maar voorzorgsmaatregelen (zoals Deet en eventueel kleding met lange mouwen/ lange broeken, wel warm), zijn aan te raden. Beter voorkomen dan genezen!
Heel veel succes en alvast veel reisplezier gewenst!
Groetjes, Anne
Ok dank je wel !Bij de ggd waren we al geweest, die vertelden dat het grootste gedeelte van vietnam geen probleem is, wel deet enz gebruiken.
Alleen phu quoc konden ze nog niet veel over zeggen. Ik denk maar gewoon me gezonde verstand gebruiken en in vietnam het een en ander na vragen?
gr Wouter
Naar malaria toe zou ik contact opnemen op met tropisch instituut (allé in belgie hebben we dat.)omdat ze zwanger is. Contact nemen dus. Toch even bevestigen wat ze boven mij ook al hebben vermeld.
hey,
ik begrijp van jou willow dat je hebt gechecked of je malaria in vietnam moet gebruiken maar dat dit niet het geval is? ik dacht sommige gebieden wel… ik moet het nog nachecken maar begreep vorig jaar (omdat ik vietnam in wilde) dit wel in bepaalde moest nemen…
ton?? jij weet dit vast en zeker wel toch…? hihi…
Je moet je wel goed laten informeren door de ggd, ik heb er voor gekozen om malaria gebieden een beetje te vermijden, ook omdat mijn vriendin zwanger is.
Bijna heel de kust strook van Vietnam is malaria vrij en veel binnenlanden ook, behalven een stukje mekong delta en tegen china aan. Wij gebruiken deet, maar ja dat is een keuze die je zelf moet nemen.
Malaria tabletten zijn ook niet 100% beschermend.
Vietnam was laatst nog wel in het nieuws dat ze het voorbeeld land zijn hoe je malaria moet bestrijden!
Dus ik denk gewoon mijn gezonden verstand gebruik ( indien ik die nog voldoende heb) en paatselijk veel navraag doen. Bij de ggd moet een gebied ook 4 jaar malaria vrij zijn voordat ze het zo aangeven.
Hallo Azie,
Even een toch nog een reactie.
Ik neem aan dat je een gewoon gezond bent, dan heb je geen malariakuur nodig voor Phu Quoc.
Wel deet en in de avond uren je armen en benen gewoon bedekt houden( zie post Anne-Jitske).
Wel komt op phu Quoc en in heel Viet Nam knokkelkoorst voor die ook via muggen wordt overgebracht, Dus bedekken en deet kan dit grotendeels voorkomen.
Andere tip.
Wanneer je in Viet Nam langs de kant van de weg gaat zitten langs een plantsoen of boom ( ook een park) met ontblote armen of benen en je voelt wat kriebelen niet met je hand erop slaan.
Kan een klein insektje zijn ( naam is mij ontschoten ) die bij het slaan ongeveer hetzelfde gif kan uitscheiden die je kunt vergelijken met een processierups. Dus uitslag en jeuk.
Het beste is dan gewoon blazen waar je het voelt en dan zijn ze weg. Ze zien eruit als kleine zwarte zandkorreltjes.
gr
Ton.
Hoi,
Ik ben benieuwd of iemand nu hier andere antwoorden op heeft? Nog steeds is het vaag of er op Phu Quoc Malaria heerst of niet (ene site zegt van wel andere niet). Volgens de GGD is Vietam redelijk Malaria vrij, Deet wordt wel geadviseerd. In Cambodja, waar we nadien naar toe gaan, is noodbehandeling wel noodzakelijk. We wouden eerst daar een eiland nemen, maar gezien onze zwangerschap kijken we nu naar een eiland in Vietnam vandaar dat we nu aan het kijken zijn welk eiland dan “relatief veilig” is.
Hallo M,
Ik ben geen medicus, maar vind de combinatie Phu Quoc en zwanger geen goede combinatie.
Idem voor Cambodja.
Wanneer je toch een risico wilt nemen dan zijn de beste opties de eilanden bij Nha Trang, Halong Bai, Hoi An , Danang en de eilanden Con Dao.
Laat je echt goed adviseren door huis arts, GGD ed. mensen en neem hun advies van harte.
Sites zijn alleen maar een richtlijn en nooit een persoonlijk advies; denk dat een persoonlijk advies het beste advies is van een deskundige.
Gr.
Ton.