Malaria in Cambodja

Wie heeft er anti Malaria tabletten geslikt in Cambodja?
Waar ben je verbleven?

En had je er last van…?

Wij gaan naar Phnom Penh (2 nachten), Siem Reap (3 nachten), en naar Koh Rong (eiland ten zuiden van sihanoukville 3 a 4 nacchten), en vraag me af of t dan echt echt echt noodzakelijk is.

Ik ben alleen in PP en SR geweest en daar heb ik eigenlijk geen last gehad van enig ongedierte, zelfs niet 's avonds bij Angkor Wat.
Misschien wel omdat ik altijd ruim smeer met de lokale Deet

Deze vraag is meerdere malen gesteld op het forum.

Malaria pillen niet nodig.

Hee FloorLies,

Koh Rong (en ook het zustereiland) is vermoedelijk malariaal. Houd daar rekening mee. Het is echter de vraag of de bijwerkingen van het slikken opwegen tegen het feit dat je dan drie of vier nachten een risico loopt. Vraag even na of je bungalow een muskiettennet heeft (Die van mij had ze) , kleed je tegen de avond om (lange broek en lange mouwen), en smeer ruimhartig.
Heeft je bungalow geen muskiettennet, neem deze dan mee.

In SR en PP loop je geen risico.

Hans.

Vragen over een ziekte waaraan meer mensen dood gaan dan aan AIDS, kun je beter stellen aan een (tropen)arts.

1 like

Bedankt voor de reactie. Van de organisatie van mn vaccinaties kreeg ik inderdaad te horen dat de steden niet zo’n risico zijn, maar eventueel die zuidelijke eilanden wel (zoals Koh Rong). Maar ik vraag me dus inderdaad af of de malaria pillen tegen het risico van 4 nachten opwegen… vanaar dat ik mijn vraag hier stelde. Maar is moeilijk om te beoordelen natuurlijk. Er zijn mensen die het totaal niet nodig achten en bijv in Sihanoukville wonen al jaren en nooit iets geslikt hebben en geen malaria krijgen, maar toch wordt het wel weer geadviseerd, dus wie ben ik dan om daar tegenin te gaan… moeilijk.

Hee FloorLies,

Mensen die graag willen dat je naar Cambodja of Thailand komt, lopen nooit te koop met de eventuele risico’s.
Ook in SHV ga je niet van iemand horen dat deze eilanden vermoedelijk malariaal zijn. Overleg met een tropenarts is het verstandigst, maar uiteindelijk blijft het je eigen beslissing.

Houd er tevens rekening mee dat het aardig kan spoken in dit gedeelte van de zee, zelfs als het windstil is in SHV.
Het varen duurt een uurtje of drie-vier. Ik had onderweg golven van 2-3 meter, dus wanneer je daar slecht tegen zou kunnen, zou je wellicht beter kunnen gaan voor Rabbit Island, voor de kust van Kep. Dat is veel minder ver, en een rustiger vaart.

Hans.

Malaria komt voor maar het aantal gevallen neemt sterk af de laatste jaren (zie bron who). Je loopt bv veel meer kans op dengue. Daar hoor je nooit iemand over. Is ook weinig tegen te doen, maar het blijft wel verstandig om even de info op te vragen mbt verschijnselen.
Reis nu zelf 2 jaar door heel Azie en heb nog nooit wat geslikt. Voor langere tijd zijn am middelen ook niet zo fijn voor je lichaam. Mocht je klachten hebben is het altijd mogelijk een lokaal ziekenhuis op te zoeken. Binnen een uur heb je de uitslag mbt malaria test.
Weet ook dat al slik je malaria profylaxe het nog niet betekend dat je ook geen malaria kunt krijgen. Maar dat terzijde.
Natuurlijk is het mbt dit onderwerp altijd beter om een arts te raadplegen. Immers 1000 mensen hebben 1000 meningen.
Je zult zelf een keuze moeten maken mbt dit onderwerp.

1 like