Malaria en meeeeeer........

(origineel bericht op be-more.nl)

Malaria en meeeeeer…

Hoi allemaal,
Vorig weekend was het wisselweekend van project en de mensen. Ik bleef uiteindelijk nog met 4 mensen achter in de backpackers nadat de oude groep vertrokken was naar het vliegveld. Jammer dat er zoveel weggingen want we hadden een erg leuke groep. We hebben een lekker rustig weekendje gehad. Zaterdag zijn we naar een soort van verlovingsfeest geweest samen met de eigenaar van de backpackers die ons uitgenodigd had om mee te gaan. We kwamen op een heel luxe terrein terecht helemaal vol met tenten. Aan de ene kant zat de familie van de man en aan de andere kant zat de familie van de vrouw. Op zo’n feest wordt de vrouw voorgesteld aan de familie van de man en laat de man weer zien aan de familie van de vrouw hoe rijk hij is. Dit alles ging gepaard met allerlei dans en entertainment. Ook worden de families ondervraagd of er geen ziektes in de familie zijn en allerlei andere zaken worden besproken. Grappig is nog dat er 1 belangrijke tante is van de vrouw die veel taken heeft tijdens de ceremonie. Dit is de tante die tijdens de huwelijksnacht ook onder het bed gaat liggen van het stel om eventueel te helpen als er iets mis gaat of als ze ergens hulp bij nodig hebben. Daar moet je toch niet aan denken J. Na alle officiële dingen werden door de familie van de man een hele berg cadeaus binnen gebracht voor de familie van de vrouw. Dit bestond onder andere uit kippen, manden met fruit, schilderijen, koelkast, koffers, kratten vol met frisdrank en bier en noem het allemaal maar op. Heel het grasveld stond ook helemaal vol. Erg leuk om zo’n feest een keer mee te maken. Helaas na dit feest ben ik erg ziek geworden. Uiteindelijk ben ik zondag naar het ziekenhuis gegaan en bleek ik malaria te hebben. Ik slik malariatabletten, maar dit zorgt er alleen voor dat je de symptomen wat minder heftig krijgt en het niet levensbedreigend wordt geloof ik. Ik kreeg gelukkig gelijk een kuur mee en ben direct gestart met het slikken daarvan. Bij elkaar ben ik volgens mij wel 48 uur non-stop misselijk geweest wat niet echt prettig is. Ook is de warmste periode hier aangebroken en het is echt heel erg heet, dit was op dat moment ook niet echt heel fijn. Gelukkig gaat nu alles weer goed en ben ik weer op de been. Afgelopen week ben ik op mijn nieuwe project begonnen. Het was een beetje onwennig allemaal. Het project was wel redelijk hetzelfde opgezet als waar ik vandaan kwam. Het was alleen wat meer gericht op landbouw. Deze week hebben we voornamelijk een kijkje gekregen in de verschillende projecten en het zag er goed uit. Ze hebben bijvoorbeeld een bijenproject waarbij er kasten worden gegeven aan de mensen in de community waar de bijen in gaan zitten. Dit zorgt dan natuurlijk voor honing die ze dan uiteindelijk kunnen gaan verkopen. Ook hebben ze projecten met dieren waarbij er 4 families een dier delen. Wanneer het dier kleintjes krijgt worden deze verdeeld zodat uiteindelijk iedereen een dier heeft. Deze dieren houden ze natuurlijk dan voor de slacht, de melk enz. Ook hebben we deze week veel welkomsceremonies gehad. Dit gaat dan gepaard met dansen en speeches om je te verwelkomen. Dit wordt dan ook weer gebruik om de lokale mensen het belang van de community bij te brengen en zaken te bespreken die er leven. Het project ziet er echt goed uit en ze doen ook weer erg veel goede dingen allemaal. Toch heb ik aan het einde van deze week besloten om terug te gaan naar mijn oude project. Ik had een beetje het gevoel dat ik anders weer opnieuw zo moeten beginnen. Het wennen neemt nou eenmaal even tijd in en voordat je een beetje geïntegreerd bent in de projecten en de mensen zijn de weken alweer voorbij en ga je alweer naar huis. Ik merkte dat ik op mijn vorige project er net lekker in zat en ook wist wat ik wilde en wat ik kon doen en betekenen. Het was dus erg jammer dat ik juist op dat moment weg moest. Gelukkig was de mogelijkheid er nog om terug te gaan, dus vanaf maandag ben ik weer terug op mijn vorige project en kan ik daar weer lekker de draad oppakken bij waar ik gebleven was. Ik heb er in ieder geval weer erg zin in en vind het ook leuk om iedereen weer te zien maandag. Ook heb ik vorig weekend samen met de projectleider van mijn project schoolboeken gekocht voor de kinderen van het sponsorgeld wat ik gekregen had van de school waar mijn zus lerares op is. Ik vind het dus leuk om ook te kijken hoe dit gebruikt wordt. Als ik geluk heb komt er deze week misschien nog wel meer geld bij en kan ik nog meer schoolboeken gaan kopen. Er moet nog erg veel gekocht worden. Elk kind krijgt 5 boeken en dit is bij elkaar 25 euro. Volgens mij moesten er voor 65 kinderen boeken gekocht worden. Alle beetjes helpen hier gelukkig en ze zijn ook overal heel erg dankbaar voor. Vorige week hebben we al voor 1 klas boeken kunnen kopen dus dat is echt super. Ik hoop dus dat er misschien nog wat meer bijgekocht kunnen gaan worden. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. Inmiddels heb ik mijn zus gesproken en gisteren is er een sponsormarkt geweest. Er is flink wat geld opgehaald en misschien kan ik ook nog wat geld besteden aan het kopen van schoolbanken die hard nodig zijn. Ik bedank in ieder geval iedereen en met name de school (mytylschool de Brug) voor het gesponsorde geld en de leuke activiteit die ze erom heen hebben bedacht. Kussen en groetjes voor iedereen!

(origineel bericht op be-more.nl)