Mag ik een huurwoning verhuren??

Ik ben van plan om volgend jaar een woning te huren op Bali. Ik ben geinteresseerd in een grotere woning met meerdere kamers, waarvan 1 voor eigen gebruik zal zijn en de anderen beschikbaar te stellen voor verhuur.
Nu vroeg ik mij af of ik bepaalde vergunningen nodig heb om dit te mogen doen, niet het huren maar het VERhuren van de overige kamers.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Tips mbt beschikbare woningen die voldoen aan de omschrijving (bij voorkeur in Canggu/Echo beach) zijn uiteraard ook van harte welkom :slight_smile:

Tnx!

Allereerst dient de bestemming van het (gehuurde) huis de (door)verhuur aan kamerbewoners toe te staan.
E.e.a. is bepalend vastgelegd in de bouwvergunning die voor het object verleend is. Wijziging van deze bouwvergunning is mogelijk (alleen door de eigenaar van de woning) maar is een duur en een langdurig proces.
Verder dient de huis-eigenaar (schriftelijk) in te stemmen met evt. (door)verhuur door jou aan kamerbewoners.
Je dient verder een gebruiks – en exploitatievergunning aan te vragen bij de kabupaten (het gewest) waarbinnen je kamers wilt gaan verhuren. Deze vergunning heb je o.m. nodig om de kamerbewoners (legaal) aan te kunnen melden bij de lokale politie. Dit dien je steeds te doen, binnen 24 uur nadat een gast een kamer is gaan gebruiken.
Je dient een belastingnummer aan te vragen en je verhuur-activiteiten aan te melden bij de belastingdienst, eveneens binnen de toepasselijke kabupaten. Maandelijks dien je een overzicht van inkomsten op te geven en de daaraan gekoppelde belasting af te dragen.
Gezien het bovenstaande zul je er waarschijnlijk niet aan ontkomen om voor jezelf een werk- en verblijfsvergunning aanvraagprocedure te starten.
Succes!

Wat als de eigenaar al zijn woning aan het verhuren is en hij heeft ook een Balinese in dienst en ik kom daar om te wonen en soms adviseren.

Kan ik dat doen met mijn sociaal visum of moet ik een werkvergunning + verblijfsvergunning aanvragen?

Een (buitenlandse) particulier kan wel lokaal (d.w.z. Indonesisch / Balinees) personeel in dienst hebben, maar geen buitenlander. Een verblijfs- en werkvergunning kan alleen verkregen worden middels dienstverband bij een Indonesisch bedrijf (er zijn ook nog andere mogelijkheden maar die liggen buiten het kader van deze discussie)
Ervan uitgaande dat de persoon / huiseigenaar verhuurt op een legale basis en van alle vergunningen en papieren voorzien is: Als je bij zo’n persoon in huis komt wonen en af en toe / incidenteel “adviseert” en werkelijk een “low profile” aanhoudt is er vrijwel geen probleem te verwachten.
Problemen kunnen / zullen ontstaan als je overduidelijk werkt (fysieke uitvoering, leidinggeven, documenten ondertekent, etc., etc.) en er personen in je omgeving zijn die e.e.a. niet accepteren (het lokale Balinese personeel omdat zij vinden dat een van hen dat baantje zou moeten hebben, bijv.). Een telefoontje / melding door hen naar hetzij de politie of het kantoor “Imigrasi” kan dan voor heel veel problemen zorgen.