Ondanks vele bezoeken aan Indonesie ben ik buiten Jakarta nog nooit op
Java geweest. In 2009 gaat dit veranderen en heb ik voor de maand Augustus een ticket voor Bali gekocht en wil van daaruit oost en evt een deel van midden Java verkennen. Aangezien ik niet alleen maar de gebruikelijke toeristen bestemmingen wil bezoeken ben ik op zoek naar tips en ideeen hiervoor alsook over Madura en de Karimun eilanden. Ik zoek geen luxe of comfort maar ben gek op contacten met locale mensen en het plaatselijk leven. Ik spreek beperkt Indonesisch, maar voldoende om dingen te kunnen regelen en social talk. Alle tips en verhalen zijn welkom.
Hi Pierre,
Op Madura is Sumenep de meest aantrekkelijke plaats, een oude koningsstad met kraton. Behoorlijke keuze in accomodatie. Madurezen zijn zeer vriendelijke mensen. 2009 is het jaar om naar Madura te gaan, want het zal niet zolang meer duren of de Suramadu-brug wordt geopend die Surabaya met Madura gaat verbinden. Het “ingeslapen” eiland zal daarna hard veranderen. Het leven is door de “isolatie” erg rustig daar, ook is het eiland heel anders dan java, want droog. Aanrader voor wat mij betreft.
Hi Pierre,
Karimunjawa eilanden is absoluut geen toeristisch eiland. Bij de hoofdeiland komen geen toeristen. De mensen zijn heel erg vriendelijk, De haven wordt veel door de visserbootjes uit andere eilanden als een stopplaats gebruikt. Ze hebben nog nooit in hun leven een blanke gezien. Toen ik met 12 Nederlandse vrienden aangekomen werden wij wel met een groot ogen bekeken en enorme gejuicht en gevloten. (Dat was wel 5 jaar geleden). Tijd terug was er nog veel van de visbombing op dit eiland. Maar de regering heeft extra maatregelen genomen door de Karimunjawa als een toeristtreikpleister te promoveren.
Volgens mij de maand juli-augustus juist door de hoge golven wordt deze eiland een stuk lastiger te bereiken. Je kunt uit Semarang een snelle boot / vliegen naar het eiland waar Kura-kura resort te vinden. www.kurakuraresort.com.
Maar naar de hoofdeiland (karimun) gaat uit Jepara (Pantai Kartini strand) om de 2 dagen boot(de boot duurt ca.5-7 uur varen). Goed informeren voordat je ernaar toe wilt. Anders zou je moeten vragen aan de lokale visserbootjes om mee te varen(soms tegen bijbetaling, goed onderhandelen).
De kura kura resort heeft een paar snelle en luxe boot (zelf een kleine vliegtuig uit Semarang) die hun klanten naar hun resort eiland brengen. Maar dan ben je nog niet in Karimunjawa eiland zelf.
Let wel op: Karimunjawa staat nog niet in alle kaart aangegeven. Dus je gaat echt off the road.
Dit eiland is ook Malaria gebied aangegeven. Backpackers gaat meestal naar de Karimun eiland en hier logeren en niet naar Kurakura resort (veel te duur om daar te overnachten). Als je van plan om te duiken dan heeft deze resort wel de professionele duik apparaten en instructur.
Wat te doen in Karimunjawa, het eiland bezichtigen en naar sommige verborgen stranden, een lokale visserboot huren en naar onbewoond eilanden in de buurt. Duiken, snorkelen. en verder er is niet zo veel te doen in dit eiland.
Als je stuk makkelijk wilt reizen en toch veel leuke activiteiten zowel in de natuur boven als onderwater en niet toeristisch dan kun je het beste naar Sulawesi eiland gaan. Ga naar Noord Sulawesi (menado) hiervandaan kun je in kortere afstand naar Bunaken eiland, of naar Tangkoko Nat.Park. Of als je echt wilt eilanden hoppen dan kun je uit Manado naar Gorontalo (de bus duurt 10 uur). uit Gorontalo met de boot naar “Togian” eilanden. Deze eilanden ligt op Togian bay. Tussen Noord en Midden Sulawesi. Je kunt naar Kadidiri Paradise eiland. de boot uit Ampana duurt ca.12 uur. Maar als je geluk hebt dan gaat de boot uit Marisa naar dit eiland rechtstreek.
Te veel leuke eilanden om te noemen. :vak01::zon02:
Veel plezier en een hele fijne reis toegewenst.