maand indonesie o.a. java

Hallo allemaal (mijn eerste berichtje op dit forum :)),

Ik ga begin juli een maand naar indonesie. Ik beging eigenlijk in Singapore en na drie dagen vlieg ik door naar jakart.
Ik wil in Java de bekende spots aan doen. Vervolgens naar Lombok en misschien nog Bali.
Ik wou ook naar de gilli eilanden alleen las hier al dat dat heel erg toeristisch is geworden. Na gezocht te hebben kwam ik op een alternatief: Karimunjawa.
Nou ligt het niet echt op de route als je de standaard spots op Java bezoekt. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de eilanden en hoe je er het beste naar toe kan gaan? Kun je er ook makkelijk accomodaties boeken? Ik ga op de bonnevooi naar indonesië en wil alles te plekke regelen (is me vorig jaar in thailand ook prima bevallen). I
k slaap meestal in guesthouses. Ik hoop dat iemand wat meer informatie heeft in Karimunjawa.
Als iemand andere suggesties heeft voor rustige, vrijwel onbekenden eilanden hoor ik het graag!

gr. Kees

Hoi Kees,

Karimunjawa kun je bereiken met de boot vanaf Semarang of Jepara (beide in Centraal-Java). Het scheme van de afvaarten is te vinden op de website karimunjawa-ticketing.co.id (dit is het schema van vorig jaar, maar waarschijnlijk is er weinig verschil). De Bahari Express en de Kartini zijn snelle boten, waarmee de overtocht zo’n 2 à 3 uur duurt. De KMP Muria is een langzame maar goedkopere veerboot die er 6 tot 7 uur over doet. Die veerboot vind ik persoonlijk geen aanrader. In elk geval in Jepara kun je makkelijk tickets kopen in de haven. Om niet te veel gestresst te zijn vind ik het wel een aanrader om 's middags naar Jepara te komen en tickets te regelen, en dan de volgende ochtend de boot te nemen. Houd er rekening mee dat het schema niet altijd precies wordt gevolgd (voor de boot geldt vol=vol en dan vertrekt 'ie).

Op Karimunjawa kun je makkelijk ter plekke accommodatie regelen. Wellicht enigszins afhankelijk van je budget, maar goedkope homestays (< 100.000 rupiah per nacht) en simpele hotels zijn er in overvloed. Mocht je iets luxers willen moet je misschien wel reserveren (geen idee). Homestays vind je vooral als je vanaf de haven linksaf loopt, richting het dorp, langs de ‘hoofdweg’ voorbij het tankstationnetje. Ook vanaf de haven rechtdoor (richting de heuvel) zijn verschillende homestays, maar vanaf daar is het wel vrij ver lopen naar het dorp. De eigenaars van homestays zijn vaak erg behulpzaam in het regelen van uitstapjes (island hopping) en het verhuren van scooters.

Ik vind Karimunjawa zeker een aanrader (voor een dag of 3 of 4 zou ik zeggen). Als je langs de ‘bekende spots’ op Java reist kun je het beste naar Jepara reizen vanaf Jogjakarta. Dat duurt volgens mij iets van 5 uur.

Groeten, Erwin

1 like

Hoi Erwin,

Bedankt voor deze nuttige informatie! Hier heb ik heel veel aan. Ik ga zeker Karimunjawa aan doen nu ik deze informatie heb!

gr. Kees

Ik ben het helemaal met Erwin eens. Ik ben onlangs (maart 2013) voor de eerste keer op Karimunjawa geweest en vond het geweldig. (Nog) niet toeristisch, aardige behulpzame mensen en je kunt er geweldig snorkelen en/of duiken. Wij zijn vertrokken vanaf Jepara, zijn daar s middags aangekomen hebben kaartjes gekocht voor de snelle boot, overnacht en de volgende ochtend naar Karimunjawa gevaren. Accomodatie en uitstapjes zijn makkelijk op het eiland te regelen.

Karimunjawa: zeker een aanrader :slight_smile:

Groetjes, Anita

1 like

Hoi,

Kom er net achter dat ik tijdens het begin van de ramadan op Java ben…Helemaal niet bij stil gestaan. Ik las al op andere topics dat het zijn voor en nadelen heeft. Hebben jullie hier ervaring mee? Valt het wel mee?

gr. Kees

Ik was vorig jaar tijdens de Ramadan in Indonesie. Of en wat je er van merkt hangt af van de plek waar je bent. Als je in de stedelijke (toeristische) gebieden blijft zal je er niet zoveel van merken. Restaurants zijn over het algemeen gewoon open. Als je daarbuiten komt kan het zijn dat lokale restaurants zijn gesloten. Het einde van de Ramadan is altijd erg druk. Iedereen gaat op familiebezoek dus heel Java gaat zich verplaatsen. Overvolle bussen, files en hotels zitten helemaal vol. Overheidsinstantie zijn dan een paar dagen gesloten en veel mensen hebben vrij.