Machu picchu en cusco op goedkopere manier??

Hallo!

Wij willen graag machu picchu bezoeken zonder de dure trekkings of de dure trein vanuit cusco te moeten nemen. Nu hebben we id lonely planet iets gelezen over de DO IT YOURSELF route waar je via santa teresa gaat. Tijd is geen probleem voor ons, wel geld! Het is een route waar je lokale bussen kan nemen tot in santa teresa en van daaruit kan je ofwel nog met een trein gaan ofwel wandelen (zon 20 kilometer)
Heeft iemand ervaring met deze route, is deze goed te doen of weet iemand of er eventueel accomodatie is in santa teresa??

Ook zouden we graag vanuit cusco daguitstapjes maken naar nabijgelegen charmante dorpen of plaatsen waar je mooie wandelingen kan doen. Liefst daguitstappen die je op jezelf kan doen, want ook voor de daguitstappen zijn de prijzen uitermate hoog!
Nogmaals tijd is geen probleem (reizen 10 maanden) maar geld wel!

Het zou ons echt helpen moest er bepaalde info komen bovendrijven, want de regio rond cusco heeft prachtige natuur en cultuur en het zou te spijtig zijn moesten we dit niet kunnen doen owv de te hoge prijzen!

Alvast bedankt!

Klinkt als een toffe optie om het zelf te doen. Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar ben wel geïnteresseerd in de antwoorden. Ik blijf deze volgen.

Voor de lokale bevolking rijden er natuurlijk allerlei busjes naar allerlei dorpjes in de (wijde) omgeving van Cusco. Wij hebben die gebruikt om vanuit Cusco dagtrips te maken naar Ollantaytambo, Pisac, enz. Het is alleen een kwestie van even uitvinden vanwaar die busjes vertrekken. Verder gaat dat heel goed en het is natuurlijk heel goedkoop. Bovendien is het gewoon leuk.
Met een alternatieve route via Santa Teresa naar Machu Picchu heb ik geen ervaring, maar er zijn in de loop van de tijd diverse postings hierover verschenen op de Lonely Planet website waardoor ik er wel vertrouwen in heb. Of er overnachtingsmogelijkheid is in Santa Teresa weet ik niet, maar dat zou mij er niet van weerhouden. Ik ben diverse malen in Peru onverwachts in heel kleine plaatsjes terechtgekomen en ik heb altijd wel wat gevonden. Niet dat ik altijd goed heb kunnen slapen, maar ach…
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

De do it yourself route is prima te doen en in Santa Teresa zijn volop goedkope hostalletjes, geen enkel probleem.

Wat betreft de dagtours vanuit Cusco ben je niet helemaal goed geinformeerd. Deze zijn juist erg goedkoop. Alleen Machu Picchu is eigenlijk een dure tour, de rest is goedkoop. Ga bijvoorbeeld een hele dag naar de heilige vallei naar verschillende sites met een goede bus en gids en je betaalt omgerekend zo’n 6 euro. Andere dagtrips zijn van vergelijkbare prijzen of soms zelfs goedkoper en dit alles boek je simpel ter plekke in Cusco. Als je de trips zelf gaat doen, wat natuurlijk hartstikke leuk is, moet je erop rekenen dat het een stuk duurder is. Er gaat bijvoorbeeld wel een bus voor bijna niets naar Pisac, maar dan sta je beneden in het dorp en zal je een taxi naar de ruines boven op de berg moeten nemen. Dan ben je al meer kwijt dan een compleet georganiseerde dagtour. Dit is bij vele tours het geval. Wil je dus goedkoop uit zijn, dan moet je Machu Picchu zelf doen en de rest georganiseerd.

GrDonny
Proyecto Peru Spaanse les en vrijwilligerswerk Cusco

Aan allen,
heel erg bedankt voor de reacties!
We checken de LP-site voor verdere info over de DIY-route.
Zijn momenteel in Cusco en blijven hier nog wel even hangen!
@DonnyS: heb je de laatste kilometers vanaf Santa Teresa gewandeld of de trein genomen?
Groeten
Karen & Jort.

Gewoon zelf ter plekke bij een van de vele reisbureaus een meerdaagse wandeltocht boeken. Is veel goedkoper dan vanuit NL iets regelen en als je toch alle tijd hebt moet dat wel lukken. Is het geld dubbel en dwars waard…

1 like

Aan HendrikHerman:
de dagtrips die jezelf deed naar versch dorpjes, waren er bussen terug in late namiddag ofzo? want bv in dorpen in omstreken van huaraz moesten we zien dat we vroege namiddag terugkeerden!
En bezocht jij daar dan dingen of zijn de dorpjes op zich al leuke daguitstappen? We zijn ook wel geinteresseerd in korte wandelingen;

Aan anacondor: we hebben voor onszelf besloten de trekking toch niet te doen; we doen er in arequipa, bolivia, … en later ook patagonie! Sowieso wss de moeite, maar zijn nu hier meer geinteresseerd in de dagtrips!

Groeten!

Als jullie naar Bolivia gaan en van trekkings houden, ga dan zeker naar Sorata, ongeveer 5 uur van La Paz. Sorata is een prettig rustig dorpje met een mooi pleintje. En een goed startpunt voor korte wandelingen van een paar uur, tot hikes helemaal naar een gletsjer van meerdere dagen. Info en eventuele gidsen zijn te vinden / te huur via Hotel Sorata.

  1. Vroeg met de bus terug? Dat kan ik me niet meer herinneren. Het is inmiddels al weer een tijd geleden. Ik herinner me niet dat we gehaast waren of zo.
  2. We bezochten archeologische sites.
    Succes ermee.
    http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/