Maand reizen in ZO Azië

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen in November een maand (4,5 week) rondreizen in ZO Azië. Ons reisplan is voorlopig als volgt:

Dag 1-3 Bangkok (eind dag 3 nachttrein naar Chiang Mai)
Dag 4-5 Chiang mai
Dag 6-8 Pai
Dag 9 Reisdag Pai - Luang Namtha
Dag 10-11 Trekking in Luang Namtha
Dag 12-13 Nong Khiaw
Dag 14 Reisdag Van Nong Khiaw naar Luang prabang
Dag 15-17 Luang prabang
Dag 18 Vliegen naar Siem reap
Dag 19-20 Siem reap
Dag 21-22 Battambang
Dag 23-24 Phnom Penh
Dag 25 Reisdag PP naar een eiland
Dag 26-30 Eiland
Dag 31-32 Bangkok

Het is tamelijk druk, maar ik heb het gevoel dat het wel te doen is, wat denken jullie? We hebben bewust zoveel dagen op een eiland ingepland aan het einde van de vakantie, omdat we wel geheel uitgerust terug willen komen. Verder heb ik nog een aantal specifieke vragen:

  1. Moet je de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai al ruim van tevoren boeken, of kan dat dezelfde dag nog?
  2. Kan je de meeste overige bussen dezelfde dag boeken?
  3. Ik wilde de trekking eerst in Luang Namtha doen, maar hoor ook goede verhalen over Vieng Phouka. Iemand ervaring met één van de twee? En hoe lang moet je de trekking in Luang Namtha of Vieng Phouka van tevoren boeken? Hebben jullie tips voor specifieke tours? (Qua heftigheid liefst beetje middelmatig. Mag best een flinke tocht/klim zijn, maar hoeft niet helemaal hardcore)
  4. We twijfelen nog op welke eiland we willen eindigen. Zit nu vooral te denken aan Koh Chang of Koh Phi Phi (vliegen). Iemand die op beide eilanden is geweest? Wat zijn de verschillen? We hoeven niet elke nacht tot heel laat op stap, maar een keer een uitschieter moet wel mogelijk zijn. Vind je dat op Koh Chang ook? Is het de moeite om helemaal naar Koh Phi Phi te vliegen? Of zijn er wellicht andere eilanden waar je ook voldoende op stap kan, maar misschien nog minder toeristisch zijn?
  5. Hebben jullie nog andere tips voor deze route (bv hostels, must-sees buiten de geijkte toeristische attracties)?

Alvast enorm bedankt voor de hulp!

Groet, Lje

1e tip schrap fors in je planning. Jullie willen veel teveel…

Nachttrein naar Chiang Mai of Nong Khai is leuk.
CM naar Pai en vervolgens Luang nam tha is behoorlijk reizen. Noord Laos is authentieker en leuker dan Noord Thailand.
Uitgebreide ervaring met trekkings vanaf Vieng Phouka. Prima te doen en je zit zo in de wildernis. LNT is wat vlakker en drukker. Maar misschien zijn de trekkings hier ook oké?

Vanaf VP of LNT naar Nong Khiaw gaat via Oudomxay. Is een flinke reis over matige weg. Weet niet heel zeker of dat per ov haalbaar is in 1 dag.

NK is leuk, mooi gelegen tussen immense karstbergen en de Nam Ou rivier. Als je schrapt in je planning zou ik zeker ook stroomopwaarts reizen naar Ngoi Nua. Boottocht is super en rondwandelen in de valleien achter NN is leuk, mooi en makkelijk. Blijf op het pad ivm uxo’s!
NK naar Luang Prabang is ruim een halve dag per bus. LP is geweldig, wel zeer touristisch maar een must see!

Via Wereldwijzer app

Ter aanvulling: trekkings in Vieng Phouka hoef je niet van te voren te regelen. Kan gewoon ter plekke, maar hou even rekening met wat organisatietijd. Eten, drinken, vervoer, slapen in een dorpje moet allemaal wel ff geregeld worden. Na 2100 uur is oa VP uitgestorven (behalve het verkeer op de “snelweg”)

Via Wereldwijzer app

Beste denp,

Alsnog dank voor je bericht. We zijn net terug van onze reis en we hebben uiteindelijk de trekking vanuit Nong Khiaw gedaan in plaats vanuit Luang Namtha, was zeer de moeite waard.

Groet!

Leuk! NK is mooie omgeving en genoeg te zien. Wij zitten nu iets zuidelijker in buurland Cambodja.