Maand in Maleisië

Hallo allemaal!

Wij (jong stel, eind 20) plannen een backpacktrip naar Maleisië aankomende zomer. Omdat het de eerste keer is dat we met een rugzak en zonder vooraf veel vast te leggen gaan reizen, willen we graag weten van de meer ervaren reizigers of ons plan haalbaar is qua tijd, en of we misschien nog belangrijke dingen vergeten. Al jullie info is welkom! De planning is als volgt:

We hebben zo’n 27 dagen de tijd.

-Vlucht Amsterdam - Hong Kong
- 2 á 3 dagen verblijf in Hong Kong
- Vlucht met AirAsia Hong Kong - Kota Kinabalu
- ca. 6 dagen verblijven in Sabah, o.a. misschien de Mount Kinabalu beklimmen, Turtle islands
- Vlucht met AirAsia Kota Kinabalu - Singapore
- 2 of 3 dagen Singapore
- Melakka
- met Jungletrain Taman Negara
- 3 dagen Taman Negara
- 2(?)dagen Cameron Highlands
- Paar dagen óf Perhentian, óf langkawi, óf Penang
- 2 dagen Kuala Lumpur, s'avonds vertrek naar AMS

Ik lees dat bijna iedereen in Maleisie in KL begint en van daar rond gaat. Misschien heeft iemand onze route ook al eens gevolgd?? Alle info is welkom. Bij voorbaat dank!

Hoi Koba,

Was backpacken niet bedoeld om juist alle plannen te laten voor wat ze zijn? :wink:

Jouw route klinkt zeker goed, ik zou er weinig aan veranderen. 2 dagen is wellicht wat weinig om Kuala Lumpur te kunnen waarderen, maar wel begrijpelijk gezien de rest van de trip.

Je schrijft niet hoe lang je in melaka wilt verblijven, ik zou je aanraden niet meer dan 2 dagen te nemen.

Taman Negara kun je wellicht overslaan aangezien je borneo al hebt gezien, en je in Taman Negara waarschijnlijk niet meer gaat zien (waarschijnlijk zelfs minder).

Vergeet niet de reistijd bij je verblijf in te rekenen. Niet alle locaties zijn even makkelijk te bereiken. Als je zegt 2 dagen Cameron HIghlands, is dat inclusief reizen?

Veel plezier met plannen (maar plan niet te veel).

Pauline

Hoi
als u de eerste keer backpacking doet kijk eens op de volgende website veel tips voor backpacking
http://www.backpacking-tips-asia.com
Bernard

Dank voor jullie reacties!

Wij gaan voor een soort tussenweg wat betreft backpacken, niets vast leggen maar toch een beetje plannen ;). Maar omdat we ‘maar’ 4 weken hebben willen we er toch een beetje het maximale eruit halen en dan is het wel handig dat je vooraf een beetje een plan hebt denk ik. Of we ons er daar aan gaan houden zien we dan wel.

Melakka denk ik dat we 1 dag blijven, misschien overnachten en volgende dag door. Cameron highlands 2 dagen blijven (is 2 dagen voldoende?) dus excl reistijd. Ik dacht dat Cameron Highlands wel goed te bereiken was?

Wij zijn van Taman Negara naar CH gegaan. Kwamen 's middags aan. De volgende dag een tour gedaan ( fullday excursie) De volgende dag door gegeaan naar Phertians.
Ik vond dit genoeg voor CH. Het is goed te bereiken met minibus.
CH zaten wij in Fathers Questhouse, daar kun je excursies en vervoer regelen.

Hi

CH is prima te bereiken, vanuit KL is het ongeveer 4,5 uur. Vanuit Penang 5 uur, Vanuit TN 6 uur.

Als je nog meer jungle wilt zien kan je er ook voor kiezen om in Kuala Perlis uit te stappen en Kunong Rimba statepark te bezoeken dat is niet zo toeristisch als TN.

Of Penang toevoegen? Om heerlijk te eten en te dwalen door het heritage gebied in Georgetown. Of gewoon meer tijd op de Perhentians doorbrengen :smiley:

Fathers guesthouse is gesloten, een andere goede optie is eightmentigi, Cameron Inn of Hillview.

Succes!!

Leonie
http://www.cameronhighlandshistory.com

Hoi,

Ik vind persoonlijk niet dat je geen planning hoeft te maken omdat je aan het back packen bent… Je kan perfect een aantal grote lijnen uitstippelen en zo een heel deel mooie dingen bekijken op een korte tijd.
Wij backpacken zelf ook meer in de zin van alles goed te plannen,maar dan qua overnachtingen en activiteiten en rondreis trajecten ter plaatse alles te beslissen. Wij zien het meer als op reis gaan zonder een bepaalde route of groep te volgen.

mvg

Hoi,

Wij zijn vorig jaar ook een maand rond gaan trekken in Maleisië, zijn beiden ook in de 20 en hebben de tijd van ons leven gehad. Het was onze eerste grote reis en hebben in totaal 4 weken en half ter plaatse geweest. Sommige keuzes die we hebben gemaakt tijdens onze reis zouden we nu niet meer doen, en andere dan weer onmiddellijk wel. Ik kan me wel vinden in het idee van het maken van een planning, het biedt je een soort van waarborg en gerust stelling.

Ik denk dat ik ook maar eens werk ga maken van een blog waarbij ik mijn rondreis op het net kan zwieren, als het daar is laat ik het jullie zekere weten!

Enkele kleine opmerkingen alvast: laat Taman Negara voor wat het is, zeker in de zomer… Zit er vol met toeristen en dan voornamelijk Nederlanders… Je bent dan duizenden km van huis en je hoort enkel Nederlands om je heen… Vonden wij erg jammer, je vaart 4 uur op met een leuk smal bootje naar Taman Negara, of je kan de bus nemen,wat een minder unieke ervaring is natuurlijk.

Heel veel mooi’s daar dat wel,maar het wordt allemaal zo toeristisch verkocht dat je een gevoel hebt dat het allemaal zo fake is… Persoonlijk was het een grote afknapper…En die mening deelde we met heel wat andere toeristen. één leuk iets aan dit alles, we hebben heel toffe mensen leren kennen die nadien nog bij ons in Antwerpen zijn komen banksurfen.

Weet ook dat Singapore erg duur is tegen over de rest van jullie reis. Singapore heeft de prijzen van België zowat. Maar het is zeker een mooi land hoor.

Melakka wou ik vorige keer ook bezoeken,maar hebben we uiteindelijk niet gedaan om tijd te winnen.

Wij zijn onze reis ook begonnen in KL en terug aangekomen op het einde in KL. Onze vlucht vloog namelijk van Parijs - KL voor 540 euro heen en terug de man.

Als jullie nog wat tips en vragen hebben,laat maar weten, ik heb hier een heel reis dagboek waarin 101 tips staan van onze eigen reis.

x

Cameron highlands vonden wij trouwens heel erg mooi, hebben daar twee nachten overnacht. Dat wilt zeggen, de ene dag in de vroege ochtend vertrekken vanuit Taman Negara, dan 4u rijden naar Cameron Highland. Dan die dag het stadje beetje verkennen en iets eten en wat rusten in je hotel of hostel.

De volgende dag hebben wij een rondrit gedaan waarbij je de butterfly farm, strawberry farm, thee plantages,… enzo kon zien, leuk om te doen, maar wederom heel veel toeristen! Maar al bij al stoorde dat daar niet,omdat je toch wel mooie foto’s overal kon nemen.

Wij Zijn van Cameron highlands door gegaan naar Ipoh, daar was eigenlijk helemaal niets te zien,en daar hebben we dus wel spijt van dat we daar heen waren gegaan. We zijn dan een hele dag naar een waterpark geweest waarbij er een petting zoo was, hebben hier wel prachtige foto’s kunnen maken en waren mss met 50 gasten in heel het domein.

Van Ipoh naar Penang, hebben we ons zeker goed kunnen bezighouden. Penang is een groot eiland,waar je allerlei zaken kan doen, een gouden tip alvast ! Bespaar op taxi’s daar en neem een weekpas voor het openbaar vervoer. Als je twee keer de bus neemt , heb je het er al uit, wij hebben er zo van genoten, zo lekker lokaal voor weinig geld. Hebben goed gegeten daar en prachtige tempels gezien. één van de grootste van Maleisië is daar te vinden.

Van Penang hebben wij dan de ferry genomen naar Langkawi… Duurde 4 uur en geloof me… Iedereen op het schip was misselijk, de helft heeft ook daadwerkelijk moeten overgeven.

Langkawi is zeker leuk als je nog een beetje aan het strand wilt liggen en eens wat leuke zaken wilt doen. De prijzen liggen hier wel gevoelig hoger door het toerisme.

x

Dik een half jaar verder, en een onvergetelijke ervaring in Hong Kong, Maleisië en Singapore. Dank voor jullie goede adviezen, en voor iedereen die wil weten hoe gaaf het was: Zo gaaf. :slight_smile:

Leuk filmpje. Zag ik het nu goed dat alles door elkaar heen getoond wordt? :)…interessante manier van weergeven :slight_smile:

Klopt Ilya. Ik vond t anders zo’n standaard filmpje worden…:slight_smile: En wat maakt t uit, je moet het toch allemaal gezien hebben :wink:

Hey,

Even een vraagje:
Je hebt het over uitstappen in Kuala Perlis om naar het kunong Rimba statepark te gaan.
Maar het Kunong statepark ligt toch bij Taman Negara en niet in Kuala Perlis?

Bedoel je misschien een ander park? Ik ben namelijk ook op zoek naar een jungle waar het niet zo toeristisch is als TN.

Alvast bedankt voor reactie.