Vanuit Buenos Aires willen wij met in ieder geval drie personen augustus a.s. een afwisselende reis van vier weken door Argentinie maken. We overwegen om ook naar Patagonie te gaan en willen een stuk in Argentinie per auto reizen (wellicht ruta 40??).
Heeft iemand tips, en is Patagonie in de tijd dat wij er zijn aan te raden?
Hoe lang moeten we ongeveer voor Buenos Aires uittrekken?
Wij denken ongeveer 1500 euro uit te trekken voor deze reis, exclusief vliegticket vanuit Nederland.
Patagonië is in augustus in principe geen onmogelijkheid, maar reken op koude temperaturen, een gebrek aan overnachtingsmogelijkheden en ingesneeuwde bergpassen en dat soort ongemakkelijkheden. Ik zou het echter niet aanraden. De Argentijnse winter leent zich echter juist wel weer voor noordelijk gelegen gebieden, zeker Misiones, waar de bekende watervallen zich bevinden. Je moet je realiseren dat Argentinië een enorm groot land is en daarom zul je, in alle verstandigheid, ook keuzes moeten maken. Als je per se graag naar Patagonië wilt, dan kun je je reis beter een aantal maanden uitstellen. Maar plekken zoals Buenos Aires zijn het hele jaar te bezoeken, en er is nog veel meer, zoals (zoek maar eens op) de stad Salta en omgeving, Cordoba en omgeving, het gebied rond Tucuman, qua provincies (al genoemd) Misiones, Corrientes, hier heb je ook een moerasgebied met veel verschillende soorten wildsoorten dat prima te bezoeken is in de winter. In het noordoosten zal het nooit echt koud worden, in de zomer wil je er juist niet zitten.
Ik weet zelf niet hoe het met de temperaturen zit in de omgeving van Bariloche, dus noordelijk Patagonië zo’n beetje, daar ben ik nooit geweest, maar het kan er wel druk worden omdat skieën ook in Argentinië een populaire bezigheid is. Ik hoop dat iemand anders hier nog verder op kan reageren.
Je zou eventueel een combinatie kunnen maken met landen zoals Paraguay, een deel van Brazilië of Bolivia/Chili. Let wel dat het in Bolivia in de winter erg koud kan worden door het Andesklimaat en soms zijn de passen naar Chili dagenlang gesloten vanwege winterse stormen. Dat is mij overkomen en dat is zonde van een deel van je vakantie.
Het grootste probleem is niet de maand augustus, maar de 1500 euro die je begroot. Dat kan je gerust x2 doen, zeker als je ook Patagonië wil bezoeken. Blijf je in de noordelijke provincies dan wordt het wat goedkoper, maar zelfs dan ga je het denk ik niet redden met 1500 pp. Autohuur is intussen ook knap prijzig, net als benzine (vandaag zag ik Ar$ 6,20 per liter super op het bord staan bij de Petrobras). Excursies, entreegelden in Nationale Parken, eventueel binnenlandse vluchten…
In Bariloche kan je inderdaad skiën in augustus, maar het is dan wel hoogseizoen, met bijbehorende hotelprijzen. Skimateriaal en skipassen zijn intussen duurder dan in de Alpen.
Ik zou dus inderdaad in het noorden blijven. Als je ook Bolivia en Paraguay wil bezoeken ben je in ieder geval een stuk goedkoper uit dan in Argentinië. Suerte!
Ik zou die rondreis vanuit Buenos Aires inderdaad eerder in het midden en noorden van Argentinië maken met zo´n budget. Denk aan een rondje Buenos Aires - Iguazú - Salta - Mendoza - Córdoba - Buenos Aires, in de vorm van een self-drive. Met zijn drietjes kun je de kosten van de benzine en autohuur nog aardig drukken… je kunt natuurlijk ook trajecten per bus doen bijv. Buenos Aires - Iguazú - Salta en dan vanuit Salta een rondrit maken in de driehoek Salta - Mendoza - Córdoba - Salta. Lever de auto wel weer in op het leenpunt, dat scheelt je forse drop-off kosten (soms kun je die laten opwegen tegen ander vervoer).
Argentinië is zeker geen budget bestemming (meer), jullie budget is redelijk krap. De maand augustus is overigens nog redelijk koud, ook op hoogte in het midden en noorden van Argentinië… als je de reis ook in september/oktober kunt maken zijn dat aangenamere maanden.
Suerte!
groet,
Jan
Overigens ben ik van mening dat Ca…overigens verbaas ik me er altijd over dat mensen wel de moeite nemen om zo’n uitgebreid plan te delen met de wereld maar dan verder nooit meer reageren op de suggesties waar ze naar vragen.
Helemaal mee eens!!! Zal wel aan de opvoeding liggen denk ik dan maar. Van sommige verwacht je echt nog een reactie en van anderen weer niet. Eigenlijk gewoon onbeschoft.
Had een week geleden nog een pb van iemand met een vraag, ik uitgebreid beantwoorden maar niks gehoord (nog), erg vreemd!
Opvoeding of niet, de menselijke domheid is oneindig, en als je dat eenmaal accepteert dan wordt het leven een stuk draaglijker.
Ik ben ook van plan naar Argentinie te gaan deze winter. Maar als ik bovenstaande zo lees hou ik het alleen bij Patagonie…dat was mijn idee al een beetje, er is in Patagonie volgens mij zoveel te zien dat misschien zelfs een maand vrij kort is (?) Ik ben van plan alleen te gaan. Zijn hostels in overvloed aanwezig? Is Patagonie te doen met openbaar vervoer? Alle reacties, informatie, tips zijn van harte welkom!
Als je op de Ruta 40 wilt rijden moet je wel weten dat deze op veel plaatsen niet geasfalteerd is, dus zand of (losse) steenslag. Je kunt dan zo’n 50 km/h rijden en dikwijls ook maar 40. Als je een ‘gewone’ auto (bv Chevy classic) huurt is deze nogal laag en dan moet je extra oppassen voor grote stenen of diepe putten. Wij betaalden in bv. Salta (Perfil rent a car) 1663 peso voor een week (8 dagen) 1400 km inbegrepen, voor 2036 peso is het aantal km onbeperkt. Er is een fors bedrag franchise (deel van de schade die niet verzekerbaar is): 3300 ARS bij kleine schade en 11000 ARS bij totaal verlies( bv over kop gaan).
De Ruta 40 kruist veel riviertjes en er zijn niet altijd bruggen dus moet je door het wad rijden. Bij zwaar regenweer kan dat moeilijk of onmogelijk zijn met een gewone auto.
Wij hebben rondgereisd tussen Cordoba, Mendoza en Salta. De grote afstanden deden we met de nachtbus en ter plaatse huurden we een auto voor 5 dagen of een week. Slapen deden we in eenvoudige hotelletjes of B&B (150-450 ARS voor 2 pers per nacht) . Reken maar op 1000 Euro per week voor 2 personen. Argentinië is GROOT en uitgestrekt.
Goede reis.