Komend weekend gaan wij twee weken naar Noorwegen. Een week in Songesand (Lysefjord) en vervolgens Aseral. Een weekje fjord en een weekje wat meer bos. Met als afsluiting een dagje Stavanger.
Van het Lysefjord is uiteraard de Preikestolen een bekende bezienswaardigheid, maar verder zijn de gebieden ons onbekend. Wandelen en eventueel fietsen staat natuurlijk sowieso op het programma, maar wellicht dat iemand nog tips heeft om zeker iets te doen in de regio Songesand of Aseral. En zijn er nog must see/do’s in Stavanger?
Bij Songesand was ik verleden jaar nog, het is daar heel mooi. Er is nauwelijks bebouwing te vinden, alles natuur. De ferry vanaf Lysebotn vaart helemaal door naar Lauvikveien, het duurt dus wel even voor die weer terug is, het aantal afvaarten is beperkt.
Aan de zuidzijde van het Lysefjord kan je de trap bij de oude energiecentrale van Flørli beklimmen, 4444 treden naar de top!
Klinkt goed! We hebben een huisje voor een week in Songesand, dus naast de Preikestolen gaan we nog wel wat kleine tripjes uitzoeken.
Veel natuur is een fijne, bewuste keuze. We zullen alleen wel even moeten uitzoeken of we ergens nog wat boodschappen kunnen doen. Nog tips hiervoor misschien? Zaterdag komen we vanuit Stavanger/Tau, dus hopelijk dat we onderweg nog een winkel/supermarktje tegenkomen.
Na een week gaan we op zaterdag van Songesand door naar Aseral, dus hopelijk dat dan bijvoorbeeld de ferry naar Lauvikveien vaart vanuit Songesand. Zou een stuk sneller zijn dan via Tau/Stavanger.
Handige tip om inderdaad in Stavanger al wat boodschappen te doen. We kunnen allicht niet meteen op die ferry naar Tau. Ik neem aan dat je voordat je op de boot gaat ergens een ticket koopt voor de ferry?
Na 1 week gaan we vanuit Songesand naar Aseral, iets meer naar het zuid-westen. Diverse routebeschrijvingen geven als opties de ferry van Forsand (onder Songesand zo te zien) naar Lysebotn, of die ferry vanuit Forsand maar dan naar Lauvvika.
Maar ik vrees dat die ferry zo te lezen niet vaart op zaterdag, dus dan zouden we terug via Tau-de ferry-Stavanger moeten reizen. Geen ramp gezien de natuur en mooie omgeving, maar het is wel behoorlijk omreizen.
Ik zelf ben vanaf Lysebotn met de z.g. toeristen-ferry naar Songesand gegaan http://www.norledfjordcruise.no/event/dolink/famid/207608 deze vaart wel op zaterdag, ik had zelf niet gereserveerd, maar het is waarschijnlijk verstandig dat wel te doen. Een prijzig vaartje trouwens …
Als ik over 2 weken bekomen ben van alles zal ik zeker even verslag doen. Dank voor de tips alvast!
Reserveren voor Stavanger-Tau leek ons inderdaad ook niet nodig, ik kon alleen nergens vinden of je gewoon de ferry op kunt rijden en dan van iemand een ticket koopt of dat je vooraf ergens een ticket moet kopen voordat je de boot op rijdt.
Die toeristen-ferry vanuit Forsand lijkt inderdaad een optie voor de zaterdag. Uit die website wordt ik nog niet veel wijs qua reserveren e.d. dus ik denk dat we gewoon maar op tijd eens langs Forsand gaan om daar te plekke te reserveren. Hopelijk is dat mogelijk.
Die route vanuit Lysebotn naar Aseral ziet er inderdaad schitterend uit zo vanaf kaart. Klopt het dat je daar een lange bergtunnel door gaat vlak na Lysebotn? Er gaan mensen mee die niet zo’n fan zijn van lange tunnels, dus hopelijk voor hen is dat stukje door de berg niet al te lang.
Zo te zien heb ik onbedoeld gewoon al gereserveerd voor die zaterdag. Inderdaad geen goedkope ferry, maar ja… echt goedkope alternatieven zijn er toch niet.
En zo te zien doet die ferry er nog ruim 2 uur over van Forsand naar Lysebotn. Dat mag Google Maps wel eens aanpassen, die schatten het op een uurtje.
Nu nog eens uitzoeken hoe lang die bergtunnel is, om de medereizigers wat gerust te stellen.
Die tunnel bij Lysebotn is als ik het me goed herinner iets van 1 km lang met halverwege een bocht er in.
Tunnels zijn op zich heel veilig, je kan er met de beste wil van de wereld niet van af vallen! Toch moet je dit soort angsten wel serieus nemen, ze worden door emoties gestuurd en de werkelijke gevaarsetting heeft er maar weinig mee te maken. Zorg dat je zelf voldoende zelfvertrouwen uitstraalt, dat slaat over. Misschien een klein cadeautje vlak voor de tunnel om de aandacht wat af te leiden.
De langste autotunnel ter wereld is trouwens wel te vinden in Noorwegen, n.l. de 25 km lange Lærdalstunnel, maar daar kom je niet in de buurt.
Ow een kilometer kan ik ze al wel mee geruststellen.
Je rijdt nergens hard, maar daar ben je dus wel vrij vlot doorheen. Het zijn ook gewoon volwassenen met een lichte claustrofobie, vandaar dat een tunnel geen pretje is. Maar de mooie ferrytocht ervoor en het uitzicht na de tunnel maken vast veel goed.
Via Google Street View zag ik zelfs al wat klassieke lampen hangen in die tunnel. Extra sfeervol natuurlijk. :zon02:
Enige tijd na terugkomst alsnog even een korte reactie. We hebben 2 heerlijke weken gehad. Vanaf Stavanger Sola airport snel de huurauto opgehaald. Hertz was zo vriendelijk om de gereserveerde Audi A3 om te ruilen voor een Skoda Yeti SUV, wat gezien de ruimte in de auto en het reizen een fijne keus is geweest.
De ferry Stavanger-Tau hadden we wonderbaarlijk snel gevonden en we konden bijna direct al aan boord. Even zoeken was het voor tickets kopen, maar die koop je gewoon aan boord en niet vooraf. In Tau maar even inkopen gedaan en toen door naar Songesand. Echt een gebied in the middle of f… nowhere. Heerlijk rustig, dus prima om te onthaasten. Geweldig afgelegen huisje ook, van een oud mannetje (die geen woord Engels/Duits spreekt). Lekker basic: voor stroom moest eerst een dieselaggregaat in het schuurtje worden opgestart. Maakte het ook wel weer bijzonder.
Na een weekje de toeristenferry vanaf Songesand naar Lysebotn. Ik hield al rekening met het ergste qua grootte/auto oprijden etc. maar dat viel enorm mee. Er kunnen volgens mij iets van 120 mensen op en zelfs een touringcar, campers en auto’s met caravan waren al opgeladen, dus het was wel iets groter dan verwacht. En natuurlijk een schitterende tocht door het Lysefjord met zicht op de bergwanden, energiecentrales in de bergen en zelfs zeehonden.
Vanaf Lysebotn naar Aseral (Ljosland) was nog wel een ruime 4,5 uur rijden. De 27 haarspeldbochten bij Lysebotn omhoog zijn prachtig en het landschap daarna ook, maar echt doorrijden zit er uiteraard niet bij op die wegen. De tunnel vooraf viel overigens best mee. Scheelt dat je niet snel tegenliggers hebt, dus je bent er ook zo doorheen. Vanaf Tonstad was het wel weer wat meer een ‘provinciale weg’, dus dat reed weer wat meer door.
En Ljosland is echt een skigebied, maar op dit moment lekker uitgestorven en ook rustig. Scheelt dat we voor het hoogseizoen zaten. Mooie luxe huisjes om te huren en een prima omgeving om te wandelen. Het alom aangeprezen ‘turist center’ ergens in de buurt was overigens een grote aanfluiting. Amper open, weinig info voor toeristen überhaupt, dus vooral een tip om gewoon op eigen initiatief gebieden op te zoeken.