Wij zijn ons aan het orienteren op onze meivakantie voor 2010.
Griekenland is 1 van onze mogelijkheden.
Wij willen graag low budget op vakantie.
Is dit in Griekenland goed te doen?
Graag zouden wij willen weten of het in Griekenland goed mogelijk is om rond te reizen ber bus / trein / boot en wat hier ongeveer de kosten van zijn.
Wat kost een goedkope overnachting?
Hoeveel besteed je ongeveer per dag aan eten en drinken?
Als jullie voornamelijk met het openbaar vervoer willen reizen (de goedkoopste mogelijkheid) zou ik ervoor kiezen om naar het vasteland van Griekenland te gaan. De treinverbinding is met name goed tussen Athene en Thessaloniki en voor een deel de Peloponessos. www.ose.gr is de website van de spoorwegen. De trein is wel de goedkoopste variant. Soms is het wel aan te raden om van te voren plaatsen te reserveren omdat de treinen vrij vol kunnen zitten. Lange afstandbussen (KTEL) zijn ook een comfortabele en goedkope manier. Deze bussen rijden tussen door heel Griekenland. Wat ook leuk is om bijvoorbeeld naar Thessaloniki te vliegen en terug via Athene. Goedkope ticket kun je vinden bij Easyjet (vanaf Dortmund) of Olympic (vanaf Amsterdam). Tussendoor kun je dan Halkidiki, Olympus, Pilion, Delphi en eventueel nog de Peloponessos bezoeken. In de meivakantie kan het nog wel koud zijn om te kamperen maar in principe moet het niet lastig zijn om een studio te vinden. Ik zou dan ongeveer rekenen op minmaal 30 euro per nacht per studio. Met name in Halkidiki en de Peloponessos zijn ook vele campings te vinden. Qua eten is het vaak bijna goedkoper (en natuurlijk veel leuker en lekkerder) om ergens te gaan eten dan zelf te koken. De supermarkprijzen liggen namelijk vrij hoog in Griekenland. Vaak kun je voor 10 tot 15 euro per persoon prima ergens lekker eten inclusief drinken. Ik hoop dat jullie zo een beetje een idee hebben als jullie nog andere vragen hebben laat maar weten!
Dank je wel voor je snelle reactie.
Klinkt erg goed wat je schrijft.
Zijn er al wel campings open in de meivakantie of is het dan nog dicht?
En wat is dan ongeveer de prijs die je per nacht op een camping betaalt?
Ja de meeste campings gaan volgens mij 1 april open. In de Trotter reisgids van het vasteland van Griekenland staan volgens mij ook wel veel campings beschreven en ook veel info over openbaar vervoer. Wat ik zelf ook wel veel heb gedaan is wildkamperen. Officieel is het verboden maar veel Grieken doen dit zelf ook. Je moet wel een beetje de plekjes weten waar je dit kunt doen maar gewoon aan de lokale bevolking vragen! Verder is liften ook nog redelijk goed te doen in Griekenland.
Qua prijs voor een camping zou ik ongeveer tussen de 10 en 20 euro per tent rekenen. In het hoogseizoen vanaf juli ligt dit wel weer hoger.
Indien je zin hebt in een lowbudgetvakantie in juli dan heb ik deze tip voor je. We huren een huis in Corfu en hebben nog twee privekamers ter beschikking. Samen kosten ze 30 euro. Dit is voor maximaal 4 mensen.