Hello Iedereen,
Ik ben Pim en 21 jaartjes oud. En er staat in de planning om rond de 4e van oktober 2012 naar Nieuw Zeeland te vliegen! Ik wil daar graag ongeveer een jaar verblijven. Ik wil naast vakantie houden er ook gaan werken. Heeft iemand ervaring met een work & holiday?
Mijn werkervaring: 7 Jaar bij een boer waar ik ook mijn trekker rijbewijs heb gehaald! Is dat nog nuttig om mee te nemen?
Een half jaar gewerkt bij een constructie bedrijf. 2 jaar Defensie.
En nu tot oktober als Elektromonteur. Is dit alles genoeg om werk mee te vinden?
Naast dit ook nog 2 jaar als radio-dj bij een lokale omroep.
Ik heb nog redelijk wat vragen zoals hoe veel geld neem je mee? En vooral de brandende vraag wat neem je allemaal mee? Ivm het aanschaffen van spullen!
En iedereen die tip/tools heeft is van harte welkom!
Grtz :dag:
Hoi Pim,
Leuk, zo’n plan!
Het trekker rijbewijs is leuk en handig, maar het bewijs hoef je denk ik niet mee te nemen. Als jij laat zien dat je kunt rijden op zo’n ding, vinden de meeste boeren het allang prima. Boerderijen liggen in NZ vaak een stuk meer afgelegen als hier, boeren doen niet zo moeilijk over een rijbewijs meer of minder. Ik heb zelf niet veel op agrarische boerderijen gewerkt en heb eigenlijk alleen op quads hoeven te rijden.
Verder ligt het er maar net aan wat je wilt gaan doen, maar voor de meeste bedrijven zul je meer dan genoeg ervaring hebben. In ieder geval meer dan ik en ook voor mij waren er altijd genoeg klusjes te doen. 
Hoeveel geld je meeneemt, ligt er echt aan wat je allemaal wilt doen. Mijn redenatie is dat ik als ik ver op reis ga, ik er niet vanuit ga dat ik nog een keer terugkom (hoewel dat met NZ dus anders uitviel
) en dus alles uit mijn reis wil halen. En ja, dan heb je over het algemeen wel wat geld nodig.
Daarnaast ligt het er ook aan hoeveel je werken wilt en kunt. Let er wel op dat er een limiet zit aan het aantal maand dat je officieel werken mag op een WHV in NZ. Voor de maanden dat je reist (en dus niet werkt), moet je over het algemeen wel 1500 euro of meer aanhouden: in mijn ervaring is 1000 euro in ieder geval te weinig. :hihi:
Voor NZ zijn de belangrijkste spullen toch wel goede (hiking) schoenen, een goede regenjas en een goede rugzak (met regenhoes). Een goede camera is ook leuk, maar verder ligt het er maar net aan waar je zelf je prioriteiten legt. Wel of geen laptop mee, je eigen of een oud mobieltje, stekkerdoos (tekort aan stopcontacten in hostels
), alle stekkers, Internationaal Rijbewijs als je auto wilt rijden, MP3 speler, 1 boek (want onderweg in hostels kun je ruilen!)… Er zijn genoeg paklijstjes op het internet om uit te zoeken wat jij belangrijk vindt. 
Groetjes :wereld:
Top Bedankt.
Weet je toevallig hoe veel uur je precies mag werken is dat 30 per week?
Qua geld wil ik ongeveer 15.00 t/m 20.000 meenemen! Maar je had het over 1500 per maand is dit als je veel gebruikt maakt van hostels/motels. Ik wil wel een deel doorbrengen in een tentje ofzo. Maar hostels is natuurlijk wel leuker omdat je veel meer mensen ontmoet.
Wat de spullen betreft neem ik denk ipv een laptop een smartphone mee. Ik neem aan dat je daar redelijk wat plekken hebt waar je gewoon wifi hebt? Het belangrijkste vind ik aan de spullen dat het natuurlijk voor 4 seizoenen geschikt is!
En het ‘‘solliciteren’’ gaat daar neem ik aan redelijk formeel?
Grtz en Thx
Hoeveel uur per week is niet beschreven volgens mij, althans niet in de visa reglementen. Solliciteren, tja… ik heb niet gewerkt op een WHV, maar altijd boerderijwerk gedaan tegen kost en inwoning en mijn dingen met wat mailtjes en een belletje via internet geregeld. Werken tegen kost en inwoning “mag gewoon” (het is een grijs gebied, wordt toegestaan) op een toeristenvisum.
Maar ik ken uit Australië wel de verhalen van de leukste baantjes krijgen als je gewoon de locale kroeg instapt en rondvraagt. 
NZ is eigenlijk nog meer “laid back” dan Oz is, dus ik denk dat je formele sollicitaties misschien in de grote steden zult vinden, maar niet bij de boeren.
De 1500 is inderdaad bij reizen in hostels en vaak ook met de bus. Als man zou je misschien ook nog wat vaker kunnen liften dan ik gedaan heb.
Wifi zal ondertussen meer beschikbaar zijn dan toen ik er 3 jaar terug was. In ieder geval vast wel bij de McDonalds, Subway, Starbucks, etc. En vast ook wel bij je nieuwe baas. 
1 like
Hey,
Over het reizen weet ik nog niet precies. Maar ik zit er over na te denken om daar gewoon een auto te kopen! Dat is wat flexibeler qua reizen.
Maar
bedankt voor het helpen
. Mocht ik nog meer vragen hebben dan gooi ik ze wel op het forum. En als je nog tips/tools hebt dan hoor ik ze graag!
Grtz