Hi -
Bij het zoeken naar binnenlandse vlucht van Medan naar Yogya, kwam ik uit bij Lion Air. Nu blijkt dat deze niet op de lijst van veilige maatschappijen staat van de Europese Commissie maw Indonesie kan niet bevestigen dat deze aan de internationale veiligheidsstandaarden beantwoordt. Anderzijds lees ik dat Lion Air nog niet zolang geleden een vloot nieuwe vliegtuigen in gebruik heeft genomen (moeten ze natuurlijk nog mee kunnen vliegen ;)).
Ervaringen?
Alternatief vliegen we met Batavia, wel een veilige maatschappij, maar dan ook min. 30 euro duurder.
Alvast dank!
Op Garuda na staan alle Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst waarna je refereert - óók Batavia.
Ik ben verschillende keren met Lion Air gevlogen en altijd zonder problemen.
1 like
Bij travel advice van Britse overheid staat het volgende:
“With the exception of Garuda Airlines, Mandala Airlines (not currently operating), Airfast and Ekspres Transportasi Antarbenua (operating as PremiAir), Metro Batavia and Indonesia Air Asia, all other Indonesian passenger airlines are refused permission to operate services to the EU because Indonesia is unable to ensure that these airlines meet international safety standards. We advise you to avoid flying with Indonesian passenger airlines subject to the EU operating ban.”
Hier is de Nederlandse lijst: Mobility and transport.
Blijkbaar is dat recentelijk veranderd.
Als je Batavia te duur vindt, kun je ook wel Air Asia vliegen. Als je op tijd boekt dan is vliegen met hen heel goedkoop. Ze gaan niet van Medan naar Yogya, maar je kan bv wel naar Bandung vliegen en de trein nemen
Ik heb afgelopen januari met Lion Air een binnenlandse >>> gedaan. Geen enkel probleem ondervonden: vlucht ging op tijd en alles ging van een leien dakje.
Stukjes uit een artikel in de Jakarta Globe:
“Last year [2011], Lion Air, which controls half of Indonesia’s domestic air travel market, carried a total of 27 million passengers. Today, it flies about 85,000 passengers a day and has set its sights on increasing this to 100,000 by the end of the year.”
(dit zouden ze nooit bereiken als ze onveilig/onbetrouwbaar waren)
“In 2004, a Lion Air MD-82 crash-landed, killing 25 people. There have also been a number of other incidents, including hard landings and overshooting runways, some causing injuries and damage to planes.”
“In 2007 the European Union banned all of Indonesia’s 50 airlines from landing on its runways for two years. And since September, three Lion Air pilots have been arrested after testing positive for illegal drugs. The arrests raised fresh concerns over the safety of aviation in Indonesia, where it is a main mode of travel across the nation of 17,000 islands.”
Ik zou persoonlijk gewoon Lion Air vliegen, ondanks ongeluk in 2004. Ik zou mezelf voor gek verklaren als ik dit niet zou doen vanwege veiligheid, aangezien ik regelmatig in Jakarta in 't verkeer zit en dat is vele malen onveiliger 
Tenzij je vliegangst hebt, zou ik me er niet druk om maken en gewoon voor Lion Air gaan als ze een goede ticket voor je hebben.
Lion Air heeft (net als Air Asia en andere goedkope lokale maatschappijen) wel regelmatig vertraging, maar zolang je internationale vlucht niet in gevaar komt, zou ik me daar ook niet druk om maken.
Groeten,
Britt
Het is ook een kwestie van ‘op een ongelukkig verkeerd tijdstip…op de verkeerde plaats’…geldt trouwens overal , in het verkeer, in de trein , op een hoge trapladder , etc.
Geniet van je reis ! zou ik zeggen…
gewoon vliegen met Lion Air,heb zelf al diverse binnenlandse vluchten gemaakt in Indonsia,geen enkel probleem,mischien dat “Wings Air” nog een optie is ?
Ik zou het persoonlijk niet doen. Tuurlijk het kan altijd misgaan en ik denk dat de kans wel ontzettend klein is dat je hier op het forum mensen tegenkomt die een incident met Lion Air hebben meegemaakt, maar ik zou persoonlijk liever iets meer betalen voor een veiliger bekend staande maatschappij. En ja, ook bij bekende en grote maatschappijen kan er wat misgaan, maar de kans lijkt me wel stukken kleiner en mijn leven is me veel meer waard dan het bedrag wat je bij betaalt 
Ik zou gewoon bij Lion Air instappen. Ook voor die maatschappij geldt dat het gevaarlijkste deel van je reis de reis van je hotel naar het vliegveld is. Lion Air heb ik goede ervaringen mee. Overigens is Wings Air een dochter van Lion Air