Vliegtuigen zwarte lijst Indonesie

Wat te doen als je toch met het vliegtuig een binnenlandse vlucht moet maken.
Hebben meerdere mensen dit probleem??

Zo groot is het probleem niet, want ze vliegen gewoon in Indonesie. Vorige week hebben we een aantal binnenlandse vluchten genomen, ook met Adam Air. Ik heb de indruk dat de controle/onderhoud beter is dan vorig jaar. Hetgeen ook de nodige vertragingen opgeleverd heeft en niet alleen bij onze vluchten. Sinds de vermissing van een toestel van Adam Air begin dit jaar, zijn de veiligheidsmaatregelingen wel toegenomen. Binnenlandse maatschappijen hebben een aantal maanden de tijd gehad om deze op orde te brengen, met het resultaat dat 1 maatschappij geen vliegvergunning meer heeft sinds vorige week.
Wanneer je van Bali naar Jakarta moet, kun je vliegen met AirAsia, waarschijnlijk de veiligste optie. Van de Indonesische maatschappijen is Garuda het veiligst.

… Maar ook Garuda heeft dit jaar nog een kist de grond ingeboord :frowning:

Ik ben dit jaar voor het eerst met Trans Nusa gevlogen (naar Flores), ook een ervaring appart met zo’n oude Fokker. En ik ben inmiddels weer veilig en wel in Nederland, mijn vlucht is dus goed verlopen.

Tja, wanneer je niet wil vliegen kun je over land gaan. Maar daar gebeuren ook de nodige ongelukken, alleen hoor je daar in Nederland niet veel van. Voertuigen die botsen, of gewoon van de weg afraken. Gezien de stad van de wegen op sommige plekken is dat niet eens zo heel verwonderlijk. (Veel regen op Flores, wat de afgelopen weken weer tot de nodige aardverschuivingen en obstructies van wegen geeft geleid.)

En de ferry’s zitten vaak ook overvol, of dat mu zo veilig is??? Het schijnt dat met name oversteek tussen Java en Bali de laatste tijd regelmatig met hoge golven te kampen heeft. Sommige mensen raden dan ook af om die boot te nemen.

Het blijft moeilijk… Maar toch niet dusdanig moeilijk dat ik besluit thuis te blijven!!!

Bedankt voor u reactie.
Weet u ook welke maatschappij geen vliegvergunning heeft.
Wij willen namelijk met Lion Air naar Ambon.

Even google-en leverde hetvolgende op:
http://www.aircargonews.net/new/article.asp?art_id=2263

In deze artikels staat dat ALLE 51 Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst staan… Ik heb vorige week in een Maleise krant (in het vliegtuig naar huis) gelezen dat Garuda dit wil aanvechten en met verbeteringen wil komen.

De hele zwarte lijst is duidelijk meer een issue in Europa dan in Indonesie zelf! Ik hoorde pas na terugkomst uit Indonesie over deze lijst, terwijl ik toch regelmatig lokale kranten gelezen heb. Dat zegt genoeg…

Gevonden, hier is de volledige lijst: Mobility and transport

Jatayu Airlines heeft geen licentie meer.

Zie hier het verhaal op wikipedia

Geen enkele maatschappij uit Indonesie heeft nog een licentie… (Behalve de Indonesische tak van Air Asia.)

Wij willen een rondreis reis boeken naar Java/Bali.

Wij willen een rondreis gaan maken en moeten een binnenlandse vlucht maken van 1.5 uur van Kuala Lumpur naar Jakarta.

Wij vliegen hier met een maatschappij die op de zwarte lijst staat, is dit wel veilig !?

Wat de veiligheid betreft: de vligtuigmaatschappijen zijn niet voor niks op de zwarte lijst gezet, een vlucht met hen is waarschijnlijk iets minder veilig dan met een gerenomeerde maatschappij. Maar hoe groot is het risico dat het misgaat? Dat weet je nooit.

Als je het niet vertrouwd kun je met MAS (Malaysian Airlines) naar KL vliegen, van KL naar CHG (Jakarta) met Air Asia en van DPS (Bali) terug naar KL met Air Asia. Ook MAS vliegt op beide trajecten, maar die zijn iets duurder.

In principe heb je nl het recht om een vliegticket (kosteloos) te annuleren wanneer een maatschappij op de zwarte lijst balandt. Maar daar kan je reisbureau je vast meer over vertellen.

P.S. Kuala Lumpur ligt in Maleisie, het betreft hier dus geen binnenlandse vlucht :slight_smile:

Ik heb ooit eens gehoord, weet overigens niet 100% zeker of dit klopt, dat Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst staan louter en alleen omdat ze hun info niet internationaal bekend willen maken, en de gestandaardiseerde veiligheidsvoorschriften niet door internationale comités willen laten controleren. Stom natuurlijk, het doet een beetje denken aan het feit dat Garuda niet meer naar Europa vliegt, louter en alleen omdat iemand (wellicht méér iemanden) van het management het gevoel heeft ze niet serieus genomen worden. Verstandige besluiten zijn dan niet meer mogelijk. En sinds hun besluit is MAS, China, Cathay, Singapore en enkele maatschappijen uit het Midden-Oosten etc. op het opengevallen gat gesprongen, en is Europa-Jakarta een enorme groeimarkt gebleken. En voor Garuda zal het nu onmogelijk zijn weer terug te keren naar de situatie van voor 2005. Ze zullen de opgegeven markt weer moeten veroveren, terwijl alle Indonesië-reizigers intussen hebben kunnen welke hoge service dat alle genoemde maatschappijen bieden.

Om nu terug te komen op de kwestie van de veiligheid: natuurlijk zijn er vervelende dingen gebeurd in Indonesië rond het vliegverkeer in 2007. Maar hun grootste fout is m.i. dat ze inzage weigeren. Niet dat ze de veiligheidsvoorschriften niet serieus zouden nemen. Want elke maatschappij kan niet anders dan beseffen dat het dan vroeg of laat definitief is afgelopen.

Mijn advies? Gewoon vliegen!!! KLM is ook een gerenommeerde maatschappij, maar heeft wel een zeer triest record op haar naam staan!

Hub