Lifters in Cuba

Over anderhalve week ga ik samen met mijn vriendin voor een rondreis per auto naar Cuba. Het is voor ons de eerste keer dat we naar Cuba gaan en hem daarom met veel interesse de posts op dit forum gelezen. Een ding is mij nog niet echt duidelijk geworden op dit forum en in de cuba boeken, en dat is het meenemen van lifters. Iets wat ik in Nederland nooit zou doen, maar ik begrijp dat het in Cuba de normaalste zaak is en zelfs een beetje van je wordt verwacht dat je mensen meeneemt. Kunnen jullie misschien wat meer vertellen over je ervaringen hierover…?

Hoi hoi,

Het meenemen van lifters is op Cuba inderdaad de normaalste zaak van de wereld, maar wel… Voor cubanen onderling. Dat wil niet zeggen, dat je als toerist geen lifters mee kan nemen, maar het wordt best geaccepteerd als je niet stopt/niemand meeneemt. Zeker als je je auto vol met bagage hebt liggen, kan het gewoon ook niet altijd.

Het is wel een hele aparte belevenis, de weg op Cuba. De hoofdweg van Cuba, die van Havana naar Holguin gaat heet Las Ochas (de achtbaanse snelweg), maar je zal merken dat het niet altijd achtbaans is. Soms gaat het ineens terug naar 6 en soms zelfs naar 4. Was het geld op. Daarna was er weer meer, gaat het weer terug naar 8. Heel bijzonder.

Die snelweg zul je, zeker als je hem helemaal neemt, regelmatig leeg aantreffen, want er is nu eenmaal niet zo heel veel verkeer. Dan bedoel ik dus, leeg qua auto’s, want LEEG zal de weg zeker niet zijn. De randen van de wegen in Cuba zijn altijd gevuld met mensen: verkopers of mensen die mee willen naar de andere kant van het eiland.

Cubanen kunnen altijd aan je auto zien dat je toerist bent, want die auto’s hebben een andere kentekenplaat. Cubanen zijn bekend met het feit dat die auto’s dus meestal ook niet stoppen. Officieel mogen Cubanen overigens ook niet met toeristen omgaan. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar je zullen gebaren, zeker als ze zien dat de auto niet geheel gevuld is.

Doe wat je hart je ingeeft, vertrouw je het, voelt het goed, neem dan gerust iemand mee. Gebruik je gezond verstand. De enige manier waarop ik het meestal doe is als ik met Cubaanse vrienden ben, die dan weer mensen kennen die ook daarheen moeten waar wij heen gaan. Zo heb je je auto vol, de Cubanen happy en ik heb er een goed gevoel over, dat het bekenden zijn.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Bedankt voor je uitgebreide reply. Lijkt me een merkwaardige belevenis om met de auto over de ‘lege’ wegen te rijden. Blijkbaar moet ik dus gewoon op mijn gevoel afgaan wat betreft het meenemen van lifters. Ik ga het maar meemaken!

Gr.
Ruben

Dat lijkt me verstandig! Het gewoon maar gaan meemaken!

Het zal een hele bijzondere ervaring zijn. Ik hoop dat Cuba je hart zal raken, zoals het bij mij gedaan heeft! Fijne vakantie!

Liefs,
Carolina

ben het eens met Caroline, Ruben,
op de snelweg zie je soms koeien oversteken, en dat als je 100 rijdt is niet zo safe, de (daar) beroemde zanger Polo Montanez is zo ook daar overleden door een autoongeluk, het is moeilijk inschatten met mensen, als jullie alleen rijden, en je wilt iemand meenemen, zou ik eerst naar de kleding kijken, is het een mooi meisje met dure strakke kleding, dan gaat zij naar de stad om te " werken" . daarnaast hoe meer tattoos en gouden tanden ze hebben , hoe meer je moet oppassen, ik heb er een jaar gewoond, en ik heb het allemaal gezien,
Cuba is nog ongerept ( er staan nog geen McDonald’s en KFC’s) en dat is heerlijk, hoewel de amerkanen hun business plannen al klaar hebben, kan je nog even genieten van de onbedorvenheid, de mensen zijn niet amerikaans dik, en alles heeft zijn eigen ding daar, een soort parellel universum,

Klein detail: Polo Montañez had teveel gezopen toen ie zich doodreed…
Dat maakt wel enig verschil.

Cubaans verkeer is heel veilig, zeker buiten de steden, maar erbinnen ook. Er zijn gewoon weinig auto’s.

Liefs,
Carolina

Ik heb 3.5 week in Cuba rondgereden en heb altijd lifters meegenomen. Aangezien er geen of slechte wegbewijzering is kunnen ze mooi de weg wijzen. Verder was het vaak heel gezellig en durfden de mensen vrij te praten, wat niet overal het geval is in Cuba. En zoals door de andere al beschreven is zijn de wegen heel leeg en is het openbaar vervoer slecht of onbetaalbaar voor de Cubanen. Dus het is ook beter om ze mee te nemen, anders kunnen ze uren moeten wachten op eventueel vervoer.

Als je mensen meeneemt, kijk goed uit. De Cubanen zijn arm en wij zijn rijk… Gewoon je gezonde verstand gebruiken en geen waardevolle spullen open en bloot laten liggen. Er kan iets gestolen worden en persoonlijk vind ik ook het niet zo leuk om te etaleren hoe rijk ik ben.
Inderdaad, het is erg leuk om mensen mee te nemen, soms staan ze in de brandende zon vele uren te wachten. Een keer hebben we iemand meegenomen die er al 7 uur stond! Je kunt je voorstellen hoe blij hij was…

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te suggereren dat armen vaak stelen, ik heb zelf namelijk hele andere ervaringen. Dat je juist op moet passen op mede reizigers. Ben het wel met je eens dat je niet hoeft te etaleren hoe rijk je bent.