Ik heb een aantal vragen waar ik een antwoord op hoop te krijgen.
Mijn zoontje van 3jaar en ik willen binnen nu en 2jaar gaan emigreren naar het mooie Suriname. In Nederland ben ik werkzaam als Adviseur dagelijkse bankzaken bij de ING. En ben ik sinds 1 jaar zelfstandige. Ik heb een bedrijfje in het maken en decoreren van CupCakes.
In Suriname wil ik dit graag verder zetten als dit mogelijk is en als hier vraag naar is.
Wat ik mij afvraag is moeilijk te beantwoorden, omdat dit voor ieder persoon verschillend is. Ondanks dat hoop ik toch op een antwoord.
Wat kost het levensonderhoud in Suriname, denkende aan;
-boodschappen
-huur
-auto
-verzekeringen
-school voor mijn zoontje
enz Dit bekeken op 2pers.
En hoe zit het met scholing in Suriname? En naschoolse opvang?
Maar ook een vraag van mij is, welke buurten wel of juist niet gaan wonen?
En wat is een gemiddeld salaris? Uurloon?
Ik heb er als student gewoond, dus dat zal erg verschillen maar een paar dignen kan ik wel vertellen.
De Kangoeroeschool heeft een goede naschoolse opvang en is verder ook een school waar buitenlandse kinderen op zitten (mocht je dat fijn vinden).
Zelf heb ik in Munder gewoond en was een goede buurt.
En tjam de boodschappen… Het is niet duur, maar in vergelijking met het salaris daar is het net zo duur als in NL
Hallo Elvira,
Ik denk dat je volgend jaar pas een balans zou kunnen opmaken, ieder jaar wordt alles duurder.
Als je op googlen kan je al je antwoorden op vinden.
bijv. een woning kaal kost rond de 450 tot 500 euro .het is wat je zoekt.
een gemeubileerd stoffeerd kost rond de 600 euro. je bent verpicht als ned. een reisverzekering in ned. af te sluiten. en over ziekenfonds verz. kan je bij agis verz. wat ik wel weet dat je ook rond de 100 euro verzekering moet betalen . Assuria, Fatum je kan alles zelf uitzoeken.
hangt toch van je zelf af hoe je wilt verzekeren.
een auto betaal je ook gauw als je het voor lange periode huurt 10 euro perdag.
wil je naschoolse opvang dat gebeurd op de meeste scholen niet. Je kan ook op Nederlandse scholen in sur. googlen en dat kost ook geld ik denk dat dat ook een fikse bedrag per maand is.
Ik denk dat voordat je , je stappen wilt doen om te emigeren je echt eerst voor 2 of 3 maanden op vakantie daar moet gaan , Ik zeg je heel eerlijk ik wil ook gaan emigreren na aantal jaren, maar wacht toch eerst dat mijn man gepensioneerd is. Zodat ik weet dat wij wat achter de hand hebben. Gelukkig hebben wij een eigenwoning.
Let er op : de meeste mensen die naar sur. emigreren een eigenwoning hebben gekocht of hebben geèrft. Wij hebben dat zo`n 7 jaar geleden gedaan (gekocht) en ik mag je wel zeggen zodra je iets wilt laten doen bijv. een huis van buiten wassen ben je 120 euro kwijt.
over levens behoefte is het als je merk wilt betaald je ervoor. nou ik heb ooit voor 10 stuks kouseband 5 srd betaald en de week daarop heb ik het voor 1 srd betaald . het is verschillend.
Nou hoop dat je een beetje geholpen bent. Als je ooit een woning neemt moet je een woning centraal kiezen waar je alle kanten op kan.
groet, sharda