Beste mensen,
Ik ben mij aan het verdiepen in een half jaar wonen in Auckland. Dit zal ik dan doen ivm met mijn afstudeerstage.
Aan jullie de vraag is:
Wat ben ik maandelijks kwijt aan kosten? Hierbij gaat het vooral om huisvesting, eten, drinken & vervoer.
Ik zou willen leven in een studentenwoning (dus heb enkel behoefte aan een bed, keukentje, badkamer en stroom, warmte, tv en internet. Ik heb een goedkope levenstijl, als in ik kook maandag een grote pan pasta, waar ik minimaal 2 dagen van kan eten (even ter indicatie ;-)) Is het een mogelijkheid om een ter plekke een fiets te kopen, en is dit rendabel in vergelijking met het openbaar vervoer? Is het fietsen in de stad sowieso goed te doen?
Als ik hier een antwoord op zou kunnen krijgen ben ik enorm geholpen! Heb al ergens gelezen dat een internship visa (of hoe ze het daar ook weer noemen) niet meer dan 200 euro moet kosten ,dus in financieel opzicht hoop ik dat Auckland een mooie stad is voor mij.
Verder ben ik natuurlijk altijd benieuwd van de ervaringen van andere wat betreft het leven in Auckland!!!
Alvast bedankt!
Hoi
Ik kan je niet direct helpen,maar me neef KIWI woont ook in een studenten huis in Auckland en betaald 160nzd per week. Eten is duur, maar bij de chinezen of de kleinere winkels is het wat goedkoper dan bij de grote supermarkten. *Pak,n save *is de goedkoopste. 12 flesjes bier vanaf aanbieding 18nzd. Google maar naar countdown, newworld,*paknsave. De fiets is. Hoe moet ik het zeggen. Ik heb ze niet gezien in Auckland. Ik heb er ook niet opgelet. Net als de kiwi. Die let ook niet op fietsers en dat is misschien wel de rede dat een helm verplicht is. Auckland is ook gebouwt op vulkanen en dus niet vlak. Maar openbaar vervoer is voldoende aanwezig. Kan je hier niet veel verder mee helpen, maar succes.
*
Hmmm… aantal jaren terug geweest, dit najaar weer en dat mede vanwege bezoek aan de zojuist daarheen geëmigreerde pleegkids. Wat losse feiten, een overall antwoord kunnen we niet geven:
- OV is vrij redelijk in centrum en naar hoofd-bestemmingen zoals vliegveld. Voor de rest van de stad is het huilen, de buitenwijk waar ze eerst zaten bijvoorbeeld heeft overdag 1 x per 40 minuten een bus naar het centrum.
- Eten inderdaad Nederlandse prijzen, en huren ook min of meer maar dan eerder Vrije Sector dan woningwet. In geval van de kids bijvoorbeeld moesten ze bijna vechten om een gemeubileerd appartement met 1 woonkamer-annex-slaapkamer en dan nog keukenhoek en aparte badkamertje, iets van 4 km van centrum, voor 1000 NZD/maand…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]