Ik vroeg me af wat het voordeligste is om te doen: een drop-on drop-off busticket kopen voor in totaal 900 Australische Dollars, of iedere keer enkeltjes kopen? En hoe zit het daar met het treinvervoer? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en weet wat het slimste is om te doen? We zijn tot nu toe met zijn tweeën en willen door bijna heel N-Z gaan reizen in ongeveer 1,5 maand, maar ik vind 900 dollar wel best veel voor alleen het openbaar vervoer…
Openbaar vervoer zoals wij dat kennen is er niet echt in Nieuw-Zeeland. Ook de locals maken gebruik van de lange afstandsbussen als ze eens een tripje willen maken. Rondom Auckland weet ik wel dat je veel lijnbussen hebt, maar dat is dus plaatselijk. Lees hier wat meer over busvervoer in NZ.
Treinen zijn er wel, maar wederom niet zoals wij dat kennen, dat ze echt door het hele land gaan.
De hop-on/hop-off bussen van Kiwi Experience, Stray of Naked Bus brengen je naar leuke plekken door het hele land of slechts een bepaald gebied. Het is makkelijk (ze helpen je ook met boeken van hostels e.d.) maar je levert er wel veel flexibiliteit voor in. Wil je zomaar ergens stoppen voor een foto en dat 5 minuten later weer doen (trust me, dat ga je vaak doen want NZ is prachtig) dan is een auto makkelijker. En een huur-auto hoeft helemaal niet zo duur te zijn, zoals hiervoor al werd gezegd. Kijk maar eens naar de tarieven van ACE Rentals, Rent-A-Dent of Jucy. Vergeet de grote verhuurders als Hertz, Thrifty en Avis maar ga voor een iets oudere (maar wel veel goedkopere) huurauto van die drie eerder genoemde bedrijven. Hun onderhoud en service zijn goed.
Over het algemeen is de regel: ga je op vakantie naar NZ (1 a 2 maanden) huur dan een auto. Ga je er heen voor een werkvakantie (jaar lang wonen en werken), koop dan een auto (evt. samen met vrienden).