**Hallo,
Ik zit nog met twee vragen wat betreft kosten in Australië;
- Heeft iemand enig idee hoe het zit met openbaar vervoer? Hoe werkt het openbaar vervoer daar, wat kost dat enz.?
- Kan iemand mij een indicatie geven van de kosten van levensmiddelen, zoals boodschappen e.d.?
Alvast bedankt!
Suzanne**
Hoi Suus,
Het ligt er echt aan hoe duur je het zelf maakt, wat voor 'n maaltijden je maakt dus wat voor 'n boodschappen je koopt. Pasta en rijst heb je voor minder dan een dollar 500 gram bij Coles bijvoorbeeld. Is erg goedkoop en heb je langer ‘‘plezier’’ van. Zo lang je ‘‘huismerken’’ koopt kun je erg goedkoop shoppen zegmaar. 
En Australië heeft veel trein & tram trajecten, maar dat zou je echt op internet op moeten zoeken, Greyhound bijvoorbeeld, een buscompany, heeft verschillende buspassen & kilometer passen door heel Australië, maar vind ik persoonlijk erg duur en niet altijd nodig. Het OV, de treinen en zo hebben ongeveer dezelfde prijzen als de NS vind ik. Retourtje van Sydney Kings Cross naar Bondi bijvoorbeeld voor 4 tot 6 euries. 
Hallo,
Openbaar vervoer is per deel van Australie verschillend. Dit geld ook voor de prijs want elk deel van Australie maakt zijn eigen regels over de prijs en hoe ze het regelen.
Verder is het met boodschappen veel huismerken inderdaad kopen. Wat wel vrij duur is vind ik zelf is brood. Je betaald al snel zo’n 3 dollar per brood in de supermarkt.
Weet niet wat voor brood jij koopt maar ben meestal rond 1,30-1,50 AUSD kwijt. Zolang je niet rookt en Drinkt(alcohol) Kan je Hier Met de zelfde kosten leven als in Nederland moet je hier alles wel van huismerk kopen.
Nou als je van dat geweldige toast koopt van huismerk en je bent daar tevreden mee ja dan kan het goedkoper. Maar ik eet graag goed brood net als in NL, dus daar betaal je voor.
het ligt er natuurlijk ook nog eens aan waar je naartoe gaat. Steden als Sydney bijvoorbeeld zijn veel duurder, dat heb je met grote steden.
Ik ben zelf 4 weken in Sydney geweest en heb elke dag buiten de deur gegeten omdat dat voor ons op dat moment goedkoper was (en omdat het nogal moeilijk koken is in een hostel LOL) Je moet rekening houden dat de boodschappen (soms) wat duurder zijn dan in NL, maar ja dat komt omdat in Australië de lonen over het algemeen ook hoger liggen. Maar net als Moira zegt, als je je bij de huismerken houd kun je het prima redden hoor. Maar je moet zeker geen moeilijke zijn en veel willen want dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen 
Over vervoer, tjah ligt er ook weer aan waar je bent. Ik ken alleen de bus en trein in Brisbane en bus, trein en ferry in Sydney en en vond dat goed te betalen dus kan het op andere plekken nooit veel erger zijn
Voor een paar euro kom je ver. Waar je wel rekening mee moet houden is welke bus je stopt! Je hebt namelijk veel pay en go bussen en die mag je alleen aanhouden (bij de bushalte uiteraard) als een pre paid buskaart hebt. Die kun je overal kopen waar het buiten aangegeven staat op een bord.
Als je een dagtrip gaat doen en je hebt bijvoorbeeld een bus en ferry nodig dan heb je speciale kaarten daarvoor waarmee je overal op kunt en kun je mee heen en terug.
Maar als je misschien verteld waar je naartoe gaat en voor hoe lang en wat je denkt te doen, misschien kunnen we je dan nog beter helpen