Als je naar Frankrijk vertrekt om je helemaal te laten onderdompelen in het Franse leven is het af en toe handig rekening te houden met bepaalde Frankrijk “weetjes” … Ik heb een beetje over het internet gesurft en heb de leukste weetjes voor je op een rijtje gezet. Jullie zijn meer dan welkom om dit lijstje aan te vullen uiteraard !!
Wist je dat:
· Frankrijk is een van de dunst bevolkte landen van Europa. Tachtig procent van het land bestaat uit landelijk gebied. Toch woont driekwart van de bevolking in de steden.
· Aan de andere kant is 37% van alle volwassenen te dik.
· Frankrijk heeft bijna 60 miljoen inwoners, waarvan ongeveer 6 miljoen moslims. De meeste moslims wonen in Parijs en in Marseille.
· 15% van alle stellen is niet getrouwd.
· Huisarts in Frankrijk is geen gezond beroep: 14% procent van hen pleegt vroeg of laat zelfmoord, terwijl dat bij de doorsnee Franse bevolking gemiddeld 5,6% is.
· Frankrijk heeft de laagste hart- en vaatziektencijfers in Europa.
· Ongeveer 70% van de Fransen eet ten minste eens per week buiten de deur.
· De meest gedronken drank in Frankrijk is mineraalwater (Nee, geen wijn :D).
· Alle vooroordelen ten spijt, drinkt tegenwoordig 50% van de Fransen géén wijn. In plaats daarvan drinken ze 103 liter mineraal water per jaar.
· De populairste alcoholische drank is whisky. De Fransen drinken zelfs meer whisky dan welke andere Europeaan dan ook, inclusief de Schotten.
De koksmuts (die lange haren in de soep voorkomt) is een Franse uitvinding.
· 9% van de Franse chauffeurs heeft geen rijbewijs
. de eerste ‘Tour de France’ plaatsvond in het jaar 1903 ?
. we in de Chauvet-grot, gelegen in de Ardèche in Frankrijk, de oudste rotstekeningen van wel 30.000 jaar geleden terugvinden ?
Maar zeg eerlijk, ook jij hebt veel gereisd, in Nederland is het eigenlijk allemaal nog heilig in vergelijking tot sommige landen. Ik kan me nog herinneren dat ik in Venezuela was en dat mijn taxi chauffeur zei dat hij de hele dag door rum dronk om zich niet te druk te maken om de andere idioten op de weg … Nee, ik vond het geen prettig ritje :D.
Toen ik in Parijs woonde gebruikte ik mijn auto eigenlijk erg weinig, ik had een mooie parkeergarage onder mijn appartementen complex en pakte de auto eigenlijk alleen als ik naar Nederland reed. De Metro is zoveel makkelijker, goedkoper en sneller in Parijs.
Ik werd een keertje aangereden in Parijs met mijn auto, en de brutale Parisien dacht mij even af te bekken (het was zijn schuld) omdat hij zag dat ik een Nederlands kenteken had. Kwam hij even bedrogen uit … LOL
Ja in andere landen is het soms ook wel erger…
In Bordeaux waar ik een half jaar studeerde en soms afhankelijk was van de lift naar huis die iemand mij beloofd had, moest ik het stellen met een jongen die al 20 bier op had “maar dat maakt niet uit want ik doe harde muziek aan en het raampje open”.
In Bolivia wisselden een keer in de bus de chauffeurs tijdens het rijden. Hun compartimentje zat op slot, anders hadden de passagiers hun wel gelyncht.
In veel landen zie je 5 of 6 mensen op 1 motor, zonder helmen en met slippers aan.
Maar in Nederland red ik ook bijna tijdens elke rit wel iemand anders z’n leven doordat ik alert reageer op zijn/haar gekke gevaarlijke manoeuvre (zonder dat diegene keek, of überhaupt door had dat hij mij bijna aanreed… spiegels zitten er alleen maar om je make-up of je haar goed te doen toch?).
Ik zal verder niet reageren want dan dwalen we veel te ver af.
Wel is het misschien leuk om een speciaal verkeerstopic te maken met tips en verhalen over weggebruik in allerlei landen.
Weet je dat de Fransen naar oude gewoonte bij het ontbijt hun brood of croissant soppen in een kop (un bol) meestal “café au lait”, koffie met veel melk.
Deze gewoonte zou vroeger ontstaan zijn doordat het overblijvende brood de volgende dag te droog/hard was en men het bijgevolg sopte. Het is dagelijkse franse gewoonte gebleven: vers of oud brood !
Ook wel handig om te weten is dat alles wat je op school hebt geleerd, in de spreektaal van de Fransen compleet wordt genegeerd.
Bijvoorbeeld jij zegt netjes ‘je ne peux pas’ of ‘ce n’est pas possible’ maar een Fransoos zegt ‘j’peux pas’ of ‘c’est pas possible’.
Ook gebruiken ze veel straattaal en woorden die misschien niet in woordenboeken staan. Un mec = een gozer/kerel/vent, une meuf (spelling?? Het komt van ‘femme’ achterstevoren) = vrouw/meid. La vache! = balen! Pas terrible = wel erg. En zo nog heel veel woorden en uitdrukkingen die je pas daar leert en nooit op school