Lesotho

Hallo

Heeft iemand hier met reizen door of verblijf in Lesotho?
Wij gaan dit jaar Juli van Kaapstad naar het noorden en willen misschien door Lesotho naar de Drakensbergen gaan!
Het is dus daar winter dan en ik lees hier en daar dat de infrastructuur dermate slecht is dat je eigenlijk
een 4x4 nodig hebt, zeker in de bergen!
Ook pechhulp zou door de meeste verhuurbedrijven niet geboden worden aldaar en loodvrije benzine alleen verkrijgbaar
in Maseru!
We willen dus eigenlijk niet voor een paar dagen Lesotho 6 weken een hele dure 4x4 huren!

Groet Peter

Sorry, vergeet erbij te zetten " recent" omdat de berichten op het onderwerp Lesotho al wat ouder zijn!

Toen wij een paar jaar geleden (gedurende de plaatselijke zomer) van Ficksburg naar de Katze Dam gereden zijn, hebben wij op verschillende plaatsen borden gezien die waarschuwden voor sneeuw. Je hebt volgens mij dus absoluut een 4x4 nodig, maar die hoef je dan niet voor de volle zes weken te huren, toch?

Groetjes. Toetske

1 like

Hallo Toetske

Je hebt helemaal gelijk, maar het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je zit,
maar als je twee maal een dag kwijt bent om van auto te wisselen vinden wij ook zonde van de tijd!
Ga nog eens kijken of we een tussenoplossing kunnen regelen, Lesotho trekt me wel
en gezien onze jarenlange 4x4 ervaring misschien ook wel juist een uitdaging om dit in de plaatselijke winter te doen!
Bedankt voor je reactie!

Als je via de Sanipass naar Lesotho wil, MOET je dit met een 4x4 doen. Zeker met sneeuw een gevaarlijke pas. Maar je kan een tour doen met een gids, zodat je niet extra een 4x4 hoef te huren. De lokale accomodaties kunnen je hier mee verder helpen. Informeer daar eens.
Lesotho heeft zeker heel weinig normale wegen en pas op neem genoeg ZAr mee, vordat je Lesotho ingaat. Er is alleen een ATM in de hoofdstad.
Ook moet je bij de autoverhuurder aangeven dat naar een ander land wil, ivm de verzekering.

Hallo Annemiek

Dank voor de goede tips, daar kan ik wel wat mee, ga er zeker aan werken!
Van de verzekering wist ik al, we zijn al een paar maal naar Mozambique geweest!

Groet Peter

Hallo Peter,

Wat ik je wèl nog uit eigen ervaring kan meedelen (januari): de Sani Pass was nu ook enkel met 4x4 toegelaten, maar veeeel minder “ruw” dan toen we die de eerste keer met een tour-operator uit Underberg bezochten. Die laatste optie had toen echter twee voordelen: men krijgt onderweg toch wel heel wat uitleg en we hebben ook een typische bewoners’hut’ bezocht waar niet alleen verdere uitleg werd gegeven maar waar we ook een lokaal zelfgebrouwd drankje en heerlijk brood konden proeven.

Tussen de grensovergang (aan Highest Pub of Africa) en Mokhotlong (Lesotho) wordt er volop door Chinezen gewerkt om het bestaande grondpad te teren. Afstand ongeveer 50 km. We zijn iets meer dan een derde van dit pad landinwaarts gereden om “de sfeer op te snuiven”. Bewoners onderweg (in hun typische kledij) waren meestal vriendelijk als men ze wou fotograferen, maar ook hebben we een aantal bedelaars gezien, die op het randje van agressief werden als we niet onmiddellijk iets gaven.
Dit teerpad zal duidelijk heel wat tijdswinst met zich brengen.

Het lijkt er nog steeds op dat men ook de Sani Pass volledig wil asfalteren, maar dat zou doodzonde zijn want dit prachtig stukje natuur zou dan ook toegankelijk worden voor vrachtwagens, met alle gevolgen vandien…

VG. Toetske

1 like

Sorry het “angry” emoticonis op de verkeerde plaats terechtgekomen maar ik kan blijkbaar mijn bericht niet meer wijzigen.
Vorige trip was trouwens in december 2005.
Toetske

Hallo

Heb inmiddels ook de Sani Pass trips vanuit Underberg gevonden, wellicht gaan we hier iets mee doen, ligt ook
wel een beetje aan het weer als we daar zijn natuurlijk, maar zeker het overwegen waard!

Groet Peter

Hallo Peter,

Je hebt dan ook wellicht gezien dat men vanuit Underberg eveneens meerdaagse trips kan doen naar Lesotho. De bekendste operatoren zijn:
http://www.sanipasstours.com/tours.html

http://www.thabatours.co.za/lesotho.html#stc

waarbij de voertuigen van deze laatste om één of andere reden niet vlakbij bij de Highest Pub of Africa mochten parkeren (er stonden grote borden in januari).

Enig nadeel: als je meerdere dagen zou boeken, wordt jouw huurwagen niet gebruikt maar misschien is het dan nog steeds goedkoper dan voor de ganse reis een 4x4 te moeten boeken.

Het weer KAN een spelbreker zijn, maar de toeren worden enkel geannuleerd als de weersomstandigheden ècht gevaarlijk zijn - je wil dan toch ook niet jouw leven riskeren hé. Jammer genoeg kan ik je niet zeggen wat er in dergelijk geval gebeurt met de reeds betaalde trips.

Je hebt in ieder geval leuke vooruitzichten! Geniet van de voorbereidingen!

Groetjes,
Toetske

1 like

Hallo Peter

Juli is zo beetje de slechtste maand om door het oostelijke deel van Lesotho te reizen. De Sani Pass ligt meestal sneeuw, rij je verder Lesotho in daal je ongeveer 2km wat geen pretje is naar Mothotlng. De A3 is meestal in de winter gesloten naar Maseru en de A1 heeft de Moteng Pass en de Tlaeeng Pass ook geen lieverdjes om dan in Butha Buthe aan te komen in westelijk gedeelte van Lesotho, om dan naar Maseru te gaan
Een andere mogelijk is om via de het noorden te rijden b.v. Harrismith, Clarens, Caledonspoort. Of via Bergville de R74 Sterkfontein dam de R712 en de R711 naar Caledonspoort.
Zo ging ik meestal naar Maseru en Mafeteng in de winter maanden.
Geniet Die Reis Jan

1 like

De Sani Pass is alleen toegankelijk voor 4x4’s : met een ‘gewone’ auto kom je er niet op. Juli is het idd winter en kan er zo maar een meter sneeuw liggen. En kun je er niet meer af…De wegen in Lesotho zijn niet erg slecht maar een 4x4 is wèl aan te raden.

1 like