Leksvik is een dorp dat ligt aan de Trondheimfjord op het schiereiland Fosen. Ik ben eerst met de voetpont vanuit de haven van Trondheim naar Vanvikan gereisd. Daar had ik aansluiting op de bus naar Leksvik, dat zo’n 20 a 30 km oostelijker ligt.
Ik vind Leksvik een aangename verblijfplaats. Ik overnachtte in een hotel, gjesgiveri of overnatting, aan de fjord. Voor het gemak noem ik het een hotel. Lekker eenvoudig met een leuke sfeer. Daarnaast was een camping.
Je kunt er lekker rondwandelen. Volgens mij kun je er lekker rondtoeren met de auto. De bergen zijn daar niet zo hoog, zodat er denk ik meer rijmogelijkheden zijn.
Met de bus zat ik wat geïsoleerd. Je kon wel met de bus naar Vanvikan. Maar verder ging die bus niet. Je kon ook niet overstappen op het overige busnet op Fosen. Je moest dan eerst weer terug naar Trondheim. Vandaaruit kon je met de bus via de autopont Flakk - Rörvik (niet die Rörvik van de Hurtigruten)verder op Fosen komen. Toen ik de eeste keer in Leksvik was, had ik hulp van de toerist informatrice die in het hotel zat. Zij had met het busbedrijf voor mij geregeld dat de bus vanuit Vanvikan doorreed naar Rörvik, alwaar ik kon overstappen op de bus naar het noorden. Bij mijn tweede bezoek aan Leksvik was deze informatrice met vakantie. Er was geen vervanger aanwezig. Ik moest toen wel via Trondheim reizen. Het was niet zo lang geleden, maar toen bestond de euro nog net niet. Trouwens, de euro is zelfs nu nog niet in Noorwegen.