Tussen Kerst en Oud&Nieuw wil ik ontzettend graag naar Scandinavië toe, om daar heerlijk wat rust te vinden en gezellige dingen te doen. Mijn oog was gevallen op Lapland, maar ik ben bang dat vanwege de lange donkere dagen dat nou niet zo’n heel goed idee is in die periode.
Kan iemand me tips geven over Lapland (waar, wat etc.) en of het verstandig is daar eind december heen te gaan?
En kan iemand me verder nog aangeven of er mooie plekken in Zweden of Noorwegen zijn waar je heen leuk 1 week kunt doorbrengen en bijvoorbeeld wat sneeuwactiviteiten kunt ondernemen? Graag alle tips en goede ideeën!!!
Of het verstandig is er eind december heen te gaan. Tja, dat ligt er aan, hou je van kou en duisternis? Zo ja, dan is december/Lapland ideaal.
Alleen veel dingen die je in december kan doen in Lapland, kunnen in februari/maart ook alleen is er dan meer daglicht en is het een stuk minder koud.
Op zich vind ik die kou en duisternis wel speciaal en boeiend, maar mijn probleem is meer dat het dusdanig lang donker is, dat ik bang ben dat je de hele dag het gevoel hebt dat je maar beter naar bed kunt gaan, in plaats van allerlei activiteiten te ondernemen.
Dank voor de website; ik had 'm reeds gevonden. Valt me wel op dat de trips allemaal vrij duur zijn; vandaar dat als ik ga het ook echt wel de moeite waard moet zijn.
Heb je nog goede ideeën voor Zuid-Zweden of Zuid-Noorwegen?
De omgeving van Arvika is ook heel mooi. Je hebt daar, zoals bijna overal in Zweden, een mooie afwisseling van bossen, meren en riviertjes. Het is helaas niet met zekerheid te zeggen of je ook sneeuw hebt. Ik heb er vorig jaar in december nog wel geschaatst, maar er was weinig sneeuw. Het dorp, stadje Arvika is met de kerst ook een heel gezellig stadje waar je bijna alles wel hebt. Het is ook zonder auto goed te bereiken, je kunt vliegen op Oslo en dan met de trein www.sj.se naar Arvika. Denk er maar eens overna.
Ik heb een tijdje in Alta, het noorden van Lapland in Noorwegen, gewoond, maar die duisternis en die kou is echt geen pretje hoor! Je raakt er erg moe van. Dus weet waar je aan begint!
@Anacondor: Als je wilt skieen en van mooie natuur houdt, dan is Noorwegen een geschikt land. In Hemsedal ligt een prachtig skigebied. Het is er sneeuwzeker. Kijk in mijn album voor foto’s of op www.hemsedal.com
Zelf ben ik groot fan van Finland (en dus ook lapland).
Ik heb o.a. gezeten in Kuusamo, waar je echt een boel kunt doen, aangezien er ook een (voor beginners) skigebied bij is. Maar het is heel mooi, en zeker het rijden op een sneeuwscooter.
Persoonlijk zou ik echter met deze wel erg korte dagen dat niet aanraden. Ik ging toen halverwege/eind februari en dan heb je in ieder geval genoeg dag om overdag heerlijke buitenactiviteiten uit te voeren.