Laos

Hallo,

Ik ga in november 3 maanden door Laos reizen.
Ik zou veel trajecten met de boot over de Mekong willen doen.
Verder veel fietsen, brommeren en natuurlijk het openbaar vervoer.
Hoe is dat nu in het verre noorden, het oosten en het zuiden?
Welk gebied is het minst toeristisch?
Wat adviseren je/jullie mij op vaccinatie gebied? (Heb 8 maanden in Indonesie en Thailand in malaria gebied geleefd zonder medicatie; ging prima! Kan ik bijv. iets in Bangkok kopen mocht ik het krijgen?
Hoe is het medisch NU gesteld in Laos?)

En zijn (maand?) visa gewoon bij de grenovergang te verkrijgen?

Veel vragen dus…

Alle informatie en tips zijn van harte welkom.
Of een eventuele ontmoeting in Laos…

Alvast bedankt!

groet, Brigit

Hoi Birgit,

Na vele landen te hebben gezien is Laos nog steeds mijn favoriet. Leuk om te lezen dat je er uitgebreid de tijd voor wilt nemen, dat doet niet iedereen.

De toeristische route is via Chiang Mai in Thailand de grens over gaan, de boot pakken over de mekong naar Luang Prabang, via Vang Vieng (chillen) naar hoofdstad Vientiane, en het land weer uit. Dat is de snelle versie, die ik persoonlijk niet aanraad omdat er minder toeristische gebieden zijn.

Denk eens aan dorpjes in het noorden: Muang Sing, Luang nam Tha, Oudom Xai, Mouang Koua, allemaal minder toeristisch maar erg mooi. Je kunt er goed wandelen en fietsen huren. Phongsali ligt nog veel noordelijker, heb ooit 1 toerist gesproken die daar was geweest. Hij had er geen enkele blanke gezien, net zomin als enige toeristische voorziening. Een uitdaging als je daar zin in hebt. Verder in het oosten heb je nog Xam Noua, weet niet precies wat dat is maar misschien een reisgids wel.

Op de route Vientiane - Pakse kun je stops maken in stoffige dorpen waar je rond kunt fietsen of bij een lokaal mannetje een tuk-tuk afhuren. Weinig mensen die daar de tijd voor nemen, maar erg leuk. In het zuiden is niet echt wat te ‘doen’, dus het is maar net in wat voor stemming je bent.

Over malaria is moeilijk advies te geven. Laos is malariagebied, maar of je medicijnen ervoor neemt is een persoonlijke keus. In Laos zijn de gezondheidsvoorzieningen wel uiterst slecht. Heb je serieus iets, dan moet je toch echt naar Bangkok. En dat is ver weg als je ergens op een bootje op de Mekong zit. Dus zorg zowiezo voor noodmedicatie tegen malaria als je niks slikt.

Een visum voor een maand schijnt tegenwoordig bij de grenzen te krijgen zijn. Verlengen kan in ieder geval in Vientiane, andere steden weet ik niet.

Zo, dit is alweer een berg informatie. Veel plezier ermee :).

Groetjes Loes